شناسهٔ خبر: 67286761 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در دومین مناظره انتخاباتی داوطلبان؛

جلیلی: وظیفه دولت، پرداخت عادلانه منابع است

سعید جلیلی در مناظره دوم گفت: وظیفه دولت است عدالت را در پرداخت یارانه برقرار کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز پنجشنبه ۳۱ خرداد به منظور شرکت در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری وارد سازمان صدا و سیما شد.

بر اساس این گزارش، ترتیب صندلی نامزدهای انتخاباتی در مناظره دوم انتخابات، به این شکل است «شماره یک: امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، شماره دو: محمدباقر قالیباف، شماره سه: مصطفی پورمحمدی، شماره چهار: علیرضا زاکانی، شماره پنج: مسعود پزشکیان، شماره شش: سعید جلیلی»

لازم به یادآوری است که قرعه‌کشی جایگاه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در چهار مناظره اخیر، چهارشنبه ۳۰ خرداد و با حضور نمایندگان کاندیداها انجام شده است.

عنوان دومین برنامه مناظره «خدمات‌رسانی عدالت‌محور دولت» با محوریت اقتصاد خواهد بود.

وظیفه دولت، پرداخت عادلانه منابع است
به گزارش خبرنگار مهر، سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره تلویزیونی انتخابات که دقایقی قبل با حضور هر شش نامزد انتخابات آغاز شد و در حال پخش از چندین شبکه سیما و رادیو است، حول محور مسائل اقتصادی و «خدمات‌رسانی عدالت‌محور دولت» به پرسش‌های مطرح شده پاسخ گفت.

در برنامه هفتم توسعه هدف گذاری شده است که ضمن ریشه کنی فقر مطلق، ضریب جینی که شاخصی برای بیان نابرابری است به ۳۵ درصد کاهش پیدا کند.

جلیلی در رابطه با برنامه دولت خود در تحقق این بخش از برنامه هفتم، گفت: موضوع این است که وظیفه دولت این است اگر منافعی دارد که قرار است آن را میان مردم به بهترین شکل و عادلانه توزیع کند باید در نظر بگیریم که یک خانواده‌ای سه خودرو دارد به خانواده دیگری خودرو ندارد. این‌طور کسی که خودرو دارد ۱۲ برابر کسی که خودرو ندارد یارانه سوخت دریافت می‌کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، عنوان کرد: ۴۴ درصد خانواده‌های ایرانی خودرو ندارند به این ترتیب از دریافت یارانه سوخت محروم می‌شوند. اگر خانواده چهار نفره‌ای که بین ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند؛ حدود ۱۰ درصد حقوق خود را مالیات پرداخت می‌کند. این در صورتی است که این خانواده حدود ۴۰۰ هزار تومان یارانه می‌گیرد به ازای هر عضو خود و همین میزان را مالیات پرداخت می‌کند.

جلیلی، ادامه داد: این در حالیست که بسیاری که درآمدهای بالایی دارند در چرخه‌های غیر شفاف فرار مالیاتی دارند. مناسبات موجود تأثیر جدی نیاز دارند و ما طرح‌هایی را آماده کردیم. برای آنکه انرژی به بهترین شکل توزیع بشود و عادلانه یارانه سوخت به همه مردم تعلق گیرد و فقط بر اساس خودرو اتفاق نیفتد ضمن آنکه مدیریت مصرف نیز به بهترین شکل اتفاق بیفتد. بر اساس منافعی که حاصل می‌شود، کنار آن طرحی داریم ۱۳ قلم کالا را در سبد غذایی در اختیار مردم قرار می‌دهیم. باید حداقل نظام سلامت انجام شود.

تا زمانی که چرخه اقتصادی دچار مشکلات جدی فساد باشد نمی‌توان با فقر مقابله کرد

وی در ادامه در رابطه با ادامه برنامه‌های اقتصادی خود حول محور مسائل اقتصادی و رفع فقر مطلق و رفاه، گفت: یک زمان این مسئله را محدود به یارانه نقدی و غیر نقدی می‌کنیم در حالی که این کافی نیست و برای رفع فقر مطلق و ایجاد رفاه باید نظام رفاهی در لایه‌های مختلف شکل دهیم تا هدف متعالی صورت گیرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بیان کرد: وقتی در ایجاد شرایط اولیه اشتغال مشکل داشته باشیم و لایه‌ای ایجاد شده باشد که فقر، بی‌سوادی و بیماری با هم چرخه‌ای را درست کرده باشند. به این ترتیب که اگر کسی بیمار شود فقر و تشدید یابد و یا بی‌سوادی این موضوع را افزایش دهد به این ترتیب رفاه و رفع فقر مطلوب باید در چند لایه از جنبه اشتغال و مبارزه با بیکاری طبق برنامه ملی مشاغل خرد همچنین لایه‌های محرومیت‌زاده فرق زدایی قابل اجراست.

جلیلی همچنین در رابطه با اینکه چگونه می‌توانیم برنامه‌های فقرزدایی را اجرا کنیم، ادامه داد: اگر می‌خواهید با فقر و فساد مبارزه کنید لازمه آن این است که ساز و کاری داشته باشیم که اتفاق‌هایی که تحت عنوان فساد صورت می‌گیرد، جلوی آن‌ها را بگیریم و منابع آن را برای رفع فقر به کار گیریم. مبارزه با قاچاق و پول‌شویی از جمله آن است و تا زمانی که چرخه اقتصادی دچار این مشکلات جدی باشد نمی‌توان با فقر مقابله کرد.

بهانه کم‌کاری دولتمردان در دوره‌ای FATF بود

وی، گفت: دوستان صورت مسئله را دقیق متوجه نبودند و خاطرم هست در مناظره سال ۱۴۰۰ نیز آقای همتی همین موضوع را گفت و من هم در مناظره بیان کردم با fatf کار می‌کنید و از ۴۱ بند عمده آنها را کار می‌کنید. هیچ مانعی ندارد و چه کسی گفته است که آن را انجام ندهید. -خطاب به پورمحمدی در دولت روحانی- زمانی که وزیر دادگستری بودی و یا در سازمان بازرسی حضور داشتید چرا مبارزه با پولشویی را انجام ندادید. همان زمان ما اصرار داشتیم باید قانون در مجلس تصویب بشود. مجلس مبارزه با قانون تأمین مالی تروریسم را تصویب کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، افزود: تمام بسترهای -مبارزه با فساد- در کشور فراهم است، چرا انجام نمی‌دهید؟ عده‌ای می‌خواستند ناکارآمدی خود را با بهانه‌ای که -نظیر FATF- ایجاد کنند و بگویند کار انجام نمی‌شود. اینکه یارانه سوخت مردم تعلق گیرد به جای آنکه صرفاً به مالکان خودرو تعلق گیرد به این موضوع چه ارتباطی دارد؟ خواهش می‌کنم صورت مسئله را با موضوع قاطی نکنید.

کاهش هزینه‌های کمرشکن بیماران در عهده دولت است
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم مناظره در رابطه با جایگاه رئیس جمهور در تحقق نظام سلامت و ارتقای آن عنوان کرد: بخشی از نظام سلامت وزارت بهداشت مربوط می‌شود و بسیاری از موضوعات آن فراتر از وزارت بهداشت است. موفقیت خوبی در جمهوری اسلامی داشتیم که در ۴۵ سال گذشته میانگین طول عمر که در اول انقلاب ۵۵ سال بود، به ۷۷ سال رسیده است و این از موفقیت‌های نظام سلامت ما است.

وی با اشاره به اینکه در ۲۴ ساعت گذشته متأسفانه ۱۲۰۰ نفر از جمعیت ایران فوت کردند، گفت: البته مرگ حق است و پیش می‌آید اما این رافع مسئولیت ما در مورد مرگ‌های قابل پیش‌بینی نیست و نظام وظایفی دارد، دولت و نظام سلامت وظیفه‌ای دارد که مرگ‌های قابل پیشگیری را به صفر و حداقل برساند. از فوتی‌های روزانه ۱۲۰۰ نفر طبق آمار ۴۷ درصد از این مرگ‌ها زودرس است و در زیر ۷۰ سالگی رخ می‌دهد.

جلیلی با اشاره به اینکه ۲۲ درصد از مرگ و میرهای روزانه خیلی زودرس اتفاق می‌افتد و برای زیر ۵۰ سال اتفاق می‌افتد، عنوان کرد: وقتی این آمار مرگ و میر را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شم که برخی از آنها به دلیل شرایطی رخ داده و ۶۵ نفر بر اثر آلودگی، ۱۵۰ نفر بر اثر استعمال دخانیات، ۶۰۰ نفر بر اثر عوارض بیماری نظیر اضافه وزن است. دولت در این موضوع وظیفه دارد. رئیس جمهور وظیفه دارد و کار ویژه‌ای را باید در این رابطه دنبال کنیم. بسیاری از وظایف بر عهده دستگاه‌های متعدد است و صرفاً در عهده وزارت بهداشت نیست.

باید بیمه‌ها ساز و کار عدالت محور داشته باشند

وی خاطرنشان کرد: از ۲۶ میلیون خانوار کشور ۲.۴۲ درصد دچار بیماری‌هایی می‌شوند که هزینه‌های آن کمرشکن است. همین باعث می‌شود که آنها دچار مشکل شوند و به زیر خط فقر سوق یابند. این معادل ۱۸۷۰ نفر در روز است که دچار مشکل می‌شوند. موضوع نظام سلامت این بوده است که اگر بیماری حادث می‌شود مشکل مردم همان بیماری باشد و مشکلات بیشتری برای آنها حادث نشود و راه حل آنچه چیزی است؟ در دنیا در این رابطه بیمه‌ها را ایجاد کردند و متأسفانه صندوق‌های بیمه ما به دلیل اشکالاتی که در آنها وجود دارد خودشان بیمار هستند و عدالت محور عمل نمی‌کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: روزانه با احتساب خانواده‌هایی که درگیر بیماری‌های سخت می‌شوند باید گفت حدود ۵ یا ۶ هزار نفر از افراد جامعه ما درگیر بیماری‌هایی با هزینه‌های کمرشکن هستند. باید بیمه‌ها ساز و کار عدالت محور داشته باشند و یارانه این‌طور باشد که از غنی به سمت فقیر و از سالم به سمت بیمار هدایت شود. در بند پ ماده ۷۴ قانون برنامه هفتم آمده است که کاهش هزینه‌های کمرشکن بیماران از وظایف دولت است.

آمریکا از شبکه بهداشت ما الگوبرداری کرد

جلیلی در ادامه موضوع ارتقای نظام سلامت و تکالیف برنامه هفتم توسعه همچنین آنچه که قرار است در دولت خود عملیاتی کند، گفت: سلامت موضوع حیاتی برای همه آحاد کشور هست و حالا صحبت از نقش رئیس جمهور در این زمینه است که وظایفی دارد و باید آنها را انجام دهد و در قانون اساسی موضوع سلامت به طور جدی به آن تاکید شده و حقوق ملت است.

وی گفت: عمده مباحثی که در حوزه نظام سلامت مطرح می‌شود در مورد وزارت بهداشت است در حالی که سلامت مردم به حیات مردم مرتبط است و متأسفانه تلفات جاده‌ای ما از ۱۷ هزار تا ۲۵ هزار نفر در سال رخ می‌دهد و برابر شهدای جنگ تحمیلی است. و چند برابر تلفات مجروحین و نقص عضو داریم. توجه کنیم که آمار ۱۷ هزار نفری آیا امر محتومی‌است یا باید کم شود. عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت از دیگر موضوعاتی است که باید در نظام سلامت با آن توجه کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: امنیت شغلی و استرس‌ها در سلامت مردم تأثیر می‌گذارد. حتی می‌توان گفت که جاده سازی آثاری دارد که بر سلامت مردم مؤثر است. آلودگی هوا و عادات غذایی از جمله مؤلفه‌های دیگری‌است که بر سلامت جامعه اثر می‌گذارد و شورای عالی سلامت مسائلی را طبق وظیفه باید دنبال بکند و اداره این شورا بر عهده رئیس جمهور است.

جلیلی، گفت: اگر ۱۰ سال قبل رئیس جمهور وقت برای این موارد برنامه‌ریزی جدی می‌کرد. درصد قابل توجهی از این موارد کم می‌شد. بسیاری از مرگ و میرها کاسته می‌شد. بسیاری از مرگ‌ها قابل پیشگیری است. شبکه بهداشت ما یک الگوی موفق است و حتی از آمریکا آمدند و از آن الگوبرداری کردند و اینکه می‌گویم یک جهان فرصت داریم شامل همین موارد است.

مدرسه و آموزش و پرورش لشکر شکوفایی فرصت‌ها است

بخش سوم مناظره مربوط به نظام آموزشی و علمی که در قانون برنامه هفتم توسعه نیز به آن پرداخته شده است ادامه یافت، طبق برنامه باید تا پایان اجرای ۵ سال رتبه تولید علم ایران به جایگاه چهاردهم در جهان برسد، برخورداری دانش آموزان از موقعیت‌های عادلانه آموزشی همچنین افزایش فضای سرانه آموزشی در مدارس و هوشمند سازی کلاس‌ها با اولویت مناطق محروم در برنامه هفتم پیش بینی شده است. ۱۰ درصد از منابع بودجه ۱۴۰۳ نیز به آموزش و پرورش اختصاص یافته است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برنامه‌های خود را برای تحقق و عملیاتی کردن این قسمت از برنامه هفتم توسعه که به مسائل آموزشی و توسعه علمی کشور می‌پردازد، بیان کرد: یک جهان فرصت و یک ایران جهش شعار دولت ما است و استفاده حداکثری از فرصت‌ها مورد نظر ما است. اگر باور به این داریم که باید کشور پیشرفت داشته باشد باید این برنامه‌ریزی از مدرسه شروع شود. اگر نیروهای نظامی لشکر دفع تهدیدها هستند، مدرسه و آموزش و پرورش لشکر شکوفایی فرصت‌ها است.

جلیلی افزود: در این روزها که زمان ثبت نام مدارس است بسیاری از مردم این پرسش را دارند که کدام مدرسه بهتر است و همه دوست دارند بچه آن‌ها در مدرسه‌ای درس بخواند که استعداد آن بیشتر شکوفا شود. ما معتقدیم که پیشرفت با عدالت به دست می‌آید و همه مردم باید بتوانند در مسیر پیشرفت کشور نقش ایفا کنند. عدالت یعنی اینکه هر استعدادی بتواند در مدرسه‌ای که بیشتر آن را شکوفا می‌کند تحصیل کند.

وی گفت: لازمه پیشرفت این است که آموزش و پرورش را در جایگاه اصلی خود قرار دهیم و وزیر آموزش و پرورش باید یک نیروی بسیار ارزشمندی باشد که این هدف را بشناسد و دنبال کند و نقش رئیس جمهور در انتخابی که انجام می‌دهد بسیار مهم است.

طرح مدرسه الگو، مطالعه شده و آماده است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: معلمین ارزشمند و کادر آموزش و پرورش که ۳۰ سال از عمر خود را خدمت می‌کنند و میلیون‌ها دانش آموزی که ۱۲ سال از عمر خود را در جهت پیشرفت کشور اختصاص می‌دهند سرمایه ما هستند و باید هزینه‌ای را که برای آموزش و پرورش اختصاص می‌یابد را بر تعداد دانش آموزان تقسیم کنیم و این نشان می‌دهد که ما بیش از مدارس غیرانتفاعی در مدارس دولتی هزینه می‌کنیم و لازم است که خروجی مناسب داشته باشیم و در این رابطه الگوی مناسبی داشته باشیم.

جلیلی، گفت: باید بررسی کنیم ببینیم که به لحاظ محیط آموزشی و رویکرد آموزشی مدارس ما چه کاستی‌هایی دارند و چه نیازهایی در این رابطه در وجود دارد که بتوانند خلاقیت دانش‌آموزان و کشف استعداد آنها را به درستی انجام دهند. هم اکنون بر روی مدرسه الگو کار و مطالعه انجام شده و در سند تحول نیز آمده است که در حرکت بزرگ و تحولی عوض ستادهای بزرگ و پُر هزینه این را متوجه مدرسه که صف این عرصه است بکنید زمان موفقیت‌های بیشتری شکل می‌گیرد.

برای دانشگاه‌ها در توسعه کشور مأموریت تعریف می‌کنم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه مباحث نظام آموزشی به حوزه دانشگاهی پرداخت و بیان کرد: ده‌ها هزار هیئت در زمینه‌های علمی داریم که اندوخته و گنج بزرگی برای کشور هستند و در زمینه‌های مختلف علمی سال‌ها کار کردند و میلیون‌ها دانشجو و دانش‌آموخته در آموزش عالی داریم که ظرفیت بسیار بزرگی هستند. اگر ما از پیشرفت و جهش کشور صحبت می‌کنیم، نقش اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان چیست؟ باید هر یک از آنها بتوانند نقش خود را در جهش کشور ایفا کنند و این‌ها در خط مقدم هستند و ظرفیت بسیار خوبی دارند.

جلیلی افزود: باید ببینیم سهم دانشگاه‌های ما در ایفای رشد ۸ درصدی برنامه هفتم توسعه چیست؟ یک نگاه این است که در دانشگاه‌ها باید یک سری درس‌ها تدریس شود و نگاه دیگر این است که آنها فرصت خوبی هستند که علاوه بر آنکه در زمینه‌های علمی تحقیقات می‌کنند مأموریتی هم بر اساس اولویت‌های کشور داشته باشند و ما آن اولویت‌ها را تعیین کنیم و دانشگاه در پیشرفت کشور سهیم شود موضوعی مثل ارزآوری که در اولویت کشور است می‌تواند در مأموریت‌های دانشگاه تعریف شود آن هم در این موضوع سهم ایفا کند.

دانشگاه‌ها باید بتوانند برای دانش‌آموختگان خودشان شغل ایجاد کنند

وی گفت: کسی که وزیر علوم می‌شود باید بداند که چنین ماموریت‌هایی را باید به فرجام برساند. این‌طور در دانشگاه‌ها نهضت حل مسئله راه می‌افتد. حداقل این‌که دانشگاه‌ها بتوانند برای دانش‌آموختگان خودشان شغل ایجاد کنند هم اکنون در حوزه دانش بنیان‌ها این اتفاق به صورت موفق افتاده است. با برنامه‌ریزی این مسائل را به قاعده تبدیل کند. مسئله محدود به امور صنعتی و فنی نیست و در علوم انسانی نیز به همین صورت است.‌

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: اگر فارغ التحصیلان دانشگاهی که در حال نگارش پایان‌نامه خود هستند و کارشان به حل مسئله کشور و رفع نیاز کشور معطوف شود، این‌طور موضوع مهاجرت دانشجویان نیز در این مسائل قابل توجه خواهد بود چرا که در شرایطی که آنها می‌دانند که می‌توانند در جهش کشور نقش ایفا کنند، نشاط اجتماعی ایجاد می‌شود و تغییرات جدی رخ می‌دهد.

مردم ایران را به شرکت در انتخابات پرشکوه دعوت می‌کنم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش جمع‌بندی دومین مناظره که با احتساب زمان‌های کسر شده، ۴ دقیقه و ۳۵ ثانیه فرصت داشت، عنوان کرد: در دو سطح برنامه‌هایم را مطرح کردم یکی آن‌که ناظر به جهش کشور هست با استفاده از همه ظرفیت‌ها که لازمه آن عدالت است و دیگر آن‌که برخی از موضوعاتی که ناظر به معیشت مردم است و نباید منتظر شد تا زیرساخت‌ها و جهش‌ها ابتدا صورت گیرد و بعد بهبود معیشت محقق شود.

جلیلی گفت: دو رویکرد وجود دارد. یک رویکرد که خود را باور دارد و معتقد است نه تنها می‌توان از این مشکلات عبور کرد بلکه می‌توان پیشرفت و جهش نیز داشت و یک رویکرد دیگر این است که می‌ترسد و تصوراتی که نسبت به واقعیت ندارد را در نظر می‌گیرد و فکر می‌کنند تهدیدها مانع ملت ایران هستند. باید تهدیدها را ببینیم اما در کنار آن فرصت‌ها را هم ببینیم.

وی افزود: امروز فرصت‌های جهانی برای پیشرفت و جهش ما بسیار زیاد است. تجربه‌های غلط این است که مسائل داخلی‌مان را معطل بعضی از موضوعات بکنیم. در سال‌های اخیر در کارگاه‌ها و مزارع نیز حضور داشتند بابا کارشناسان مختلف گفتگو داشتند و برخی از آن‌ها می‌گویند که نسلی وجود دارد که زبان ما را درک نمی‌کند در صورتی که این‌طور نیست. ساعت‌های متعددی با دانشجویان و اساتید صحبت کردم هرچند که ممکن است در مواقعی از صحبت‌های ما اغنا نشوند اما امروز در آستانه یک انتخاب هستیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: اگر بخواهیم چند موضوع را بهانه قرار دهیم و بگوییم که کارها پیش نمی‌رود درست نیست و باید افتخارات گذشته را مورد توجه قرار دهیم همانند آن‌که امشب اعلام کردم در موضوع نظام سلامت و شبکه بهداشت دستاوردهایی داشتیم. سیاست گذاری مبتنی بر شواهد مانند این است که در ۴۰ سال گذشته موفق شدیم ۲۰ سال عمر جامعه را افزایش دهیم.

جلیلی، گفت: اینکه می‌گویم یک ایران جهش یعنی هر ایرانی نقش پرشکوه خود را ایفا کند و شرکت پرشکوه و حداکثری در انتخابات داشته باشند. من مردم ایران را به این موضوع دعوت می‌کنم که با مشارکت آن‌ها بتوانیم جهش ایران را محقق کنیم.

مردم با حضور گسترده خود در انتخابات جمهوریت را به رخ بکشند

به گزارش خبرنگار مهر، سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان دومین مناظره در جمع خبرنگاران نظر خود را در مورد مناظره دوم این‌طور بیان کرد: این مناظرات و مباحثات کمک می‌کند که مردم بتوانند به انتخاب بزرگ خود نزدیک شوند و تصمیم دقیق بگیرند.

وی همچنین گفت: ان‌شاءالله آن چیزی را که خیر خودشان و خیر نظام در آن است به بهترین شکل انتخاب کنند. ما باید یک ایران دعوت داشته باشیم به مشارکت همه مردم به این عرصه بزرگ به جمهوریت نظام یعنی اینکه همه مردم به این عرصه بیایند و نقش پرشکوه خود را ایفا کنند و اگر امروز آن را به بهترین شکل ایفا کنند ان‌شاءالله به دنبالش جهش ایران هم شکل خواهد گرفت.

جلیلی افزود: مشارکت پرشکوه و گسترده‌ای که همه آحاد ملت می‌توانند در آن شرکت کنند و ان‌شاءالله با حضور گسترده خود جمهوریت نظام را به رخ بکشند و با انتخاب دقیقشان نشان دهند که به سمت پیشرفت و جهش راه را با قدرت ادامه خواهیم داد.

نظر شما