شناسهٔ خبر: 67285488 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

ابتکارات معماری و طراحی که به کمک ضعف های شهری آمدند + عکس

صاحب‌خبر -

محدودیت منابع چالش رایج امروزی در معماری است که طراحان را بر آن داشته است تا بهترین طرح را برای استفاده از منابع محدود ارائه دهند و بیشترین تأثیر مثبت را بر جوامع القا کنند.

ابتکارات معماری و طراحی که به کمک ضعف های شهری آمدند + عکس
تین نیوز

محدودیت منابع چالش رایج امروزی در معماری است که طراحان را بر آن داشته است تا بهترین طرح را برای استفاده از منابع محدود ارائه دهند و بیشترین تأثیر مثبت را بر جوامع القا کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، امروزه پروژه های معماری صرف نظر از محل اجرا، تحت تأثیر در دسترس بودن منابع قرار گرفته و با ملاحظات زیست محیطی ترکیب شده اند. این محدودیت ها معماران را بر آن می دارد تا امکانات جدیدی را برای نحوه درک محیط ساخته شده به کار گیرند. نکته قابل توجه این است که محدودیت منابع نه تنها در زمینه اقتصادی، بلکه شامل جنبه های فنی، مواد و فضای اجرایی نیز می شوند و پروژه های معماری علاوه بر غلبه بر این محدودیت ها، باید تأثیر مثبتی بر جوامع بگذارند. بنابراین، پروژه های معاصر باید استراتژی های متفاوتی را برای غلبه بر فضا، منابع و مواد محدود ارائه دهند و با هدف دستیابی به تأثیر مثبت و دموکراتیک کردن دسترسی به معماری، پیشنهادهای مبتکرانه ای ارائه دهند.

اگرچه زمینه های مختلف ممکن است درجات مختلفی از فوریت را در چالش ها نشان دهد، اما نمی توان این موضوع را انکار کرد که بسیاری از مسائل اجتماعی از توزیع نابرابر ثروت یا کمبود منابع در جوامع سرچشمه می گیرد. به همین دلیل استفاده هوشمندانه از پتانسیل های هر منطقه (به دلیل شرایط سیاسی، اقلیمی، اجتماعی یا اقتصادی) راه را برای ارائه طرح های معماری جامعه محور و پیشرفت جامعه می گشاید. درواقع معماری خود را به عنوان یک زبان فراگیر نشان می دهد که از طریق آن می توان به طور جمعی پاسخی برای مشکلات مشترک جهان پیدا کرد.

 

بعضی از پروژه های معاصر تأثیر شگرفی در مواجهه با چالش ها و کمبودهای جامعه دارند که علاوه بر کاوش در شیوه های پایداری، به محدودیت منابع موجود نیز توجه دارند. این پروژه ها برای رسیدن به هدف خود از روش های مختلف همچون استفاده از مواد جایگزین یا نامتعارف، بهره برداری از فضاهای کم استفاده یا ادغام طراحی کم هزینه و نیاز کم به تعمیر و نگهداری استفاده می کنند. تاکنون بسیاری از مناطق به ویژه در نیمکره جنوبی، در این زمینه بسیار تأثیرگذار عمل کرده اند و با استفاده از آگاهی و تجربه خود درباره مصالح و دانش عمیق استفاده تاریخی از آنها در منطقه، روندهای معماری شگفت انگیزی را شکل داده اند. این تغییر روندها به شرایط کنونی از جمله تغییرات آب وهوایی، درگیری های مسلحانه و بحران های اقتصادی مرتبط است تا بتواند به چالش های جهانی پاسخگو باشد. با توجه به اینکه گاهی اوقات معماری خوب را می توان با توانایی آن در فراتر رفتن از زیبایی شناسی و در بر گرفتن درک عمیق از فضا و همچنین استفاده مؤثر از منابع تعریف کرد، در ادامه مجموعه ای از پروژه های الهام بخش در سراسر جهان به همراه ویژگی های برجسته آنها معرفی می شود.

ایستگاه گردشگری Punta Arenas ، ونزوئلا

پونتا آرناس یک جامعه ساحلی کم جمعیت در ونزوئلا است که عمده فعالیت اقتصادی آن ماهیگیری است. این منطقه دارای منابع طبیعی فراوانی از جمله مناظر، سواحل و مکان های باستان شناسی است که به این مکان پتانسیل بالایی برای گردشگری می دهد. پروژه ایستگاه گردشگری پونتا آرناس یک طرح آزمایشی است که در مدت هشت هفته و با هدف استفاده از معماری به عنوان ابزاری برای توانمندسازی جامعه، از طریق مداخلات با تأثیر اجتماعی بالا، هزینه کم و پاسخگویی به واقعیت مکان توسعه یافته است.

ابتکارات معماری و طراحی1

 

پارک فرنیلو، مکزیک

پروژه بازسازی یک کانال فاضلاب آسفالت شده در شهر فرنیلوی مکزیک یکی از نمونه های برجسته معماری است که با رفع موانع موجود شرایط اجتماعی جامعه را بهبود بخشید. مجریان این پروژه یک پل روی کانال نصب کردند و زیر آن یک فضای گردشگاه و زمین بازی ایجاد کردند و مکان بلااستفاده را به یک منطقه قابل سکونت با محوطه بزرگ تبدیل کردند تا به جای محلی آکنده از خشونت های محلی و رفتارهای ضداجتماعی، به عنوان مکانی برای استراحت و بازی شهروندان استفاده شود. فضای جدید و تغییر رنگ ساختمان ها احساس یک شروع جدید را در میان شهروندان ایجاد کرد و کیفیت زندگی در منطقه مسکونی را بهبود بخشید.

ابتکارات معماری و طراحی2

 

فضای عمومی Tapis Rouge، هائیتی

تاپیس روژ یکی از چندین مکان عمومی درهائیتی (کشوری در کارائیب) است که تحت برنامه LAMIKA ساخته شده است. هدف این برنامه که توسط صلیب سرخ آمریکا تأمین بودجه می شود و توسط جوامع جهانی اجرا می شود، ایجاد فضاهای چندمنظوره است که انسجام اجتماعی را از طریق یک رویکرد فراگیر تسهیل و ارتقا می بخشد. اجرای پروژه تاپیس روژ در یکی از محله های غیررسمی کارائیب که در زلزله سال ۲۰۱۰ آسیب زیادی دیده بود و فاقد خدمات و زیرساخت های ابتدایی مانند برق، آب لوله کشی و سرویس بهداشتی بود، احساس مالکیت و هویت را در بین ساکنان این جامعه محلی ارتقا داد و با ایجاد محیطی امن تر و تمیزتر به کاهش جرم و جنایت، خشونت و رفتارهای ضد اجتماعی در منطقه کمک کرد.

ابتکارات معماری و طراحی3

 

خیابان مجدی الخولی، مصر

پروژه خیابان مجدی الخولی یک مشارکت اجتماعی برای ایجاد یک محیط امن برای کودکان، زنان و مردان بود که با نوآوری های شهری کیفیت زندگی ساکنان را افزایش داد. روش های ساخت وساز این پروژه شامل استفاده از مواد بومی و نیروی کار محلی به منظور ارتقای پایداری اقتصادی بود. این پروژه شامل نوسازی ساختمان های بلند، زیرساخت ها، نیمکت های خیابان، سنگفرش ها، محوطه سازی، روشنایی و یک منطقه چندمنظوره برای کودکان بود.

ابتکارات معماری و طراحی4

 

پلکان عمومی شرعانی، لبنان

پلکان شرعانی یک پروژه فضای عمومی با بودجه سازمان ملل متحد است که در قبه، یک محله کم درآمد در طرابلس لبنان اجرا شده است و شامل بازسازی پله های عمومی است که از میان محله می گذرد. این پله ها از نظر ساختاری در برابر سیل و چالش های دیگر آسیب پذیر هستند، اما یک دسترسی کلیدی برای اتصال این محله به مرکز طرابلس و بازارها به شمار می آیند. این پروژه با چالش های مختلفی مواجه است از جمله جابه جایی شهری و ادغام اجتماعی بین جمعیت لبنانی محله و پناهندگان سوری که در این محله تقریباً ۱۵ درصد جمعیت را تشکیل می دهند.

ابتکارات معماری و طراحی5

 

فضای سبز One Green Mile، هند

پروژه One Green Mile زیرساخت بتنی یک پل هوایی در هند را به یک فضای عمومی برای جامعه محلی تبدیل کرد و امکانات رفاهی و فضای سبز مورد نیاز را به این مکان افزود تا علاوه بر بهبود تحرک در میان افراد جامعه، هویت بصری منطقه را ارتقا دهد. این پروژه نمونه ای از رویکرد اقتصاد دایره ای است که با استفاده از فضای زیرین پل، ارزش پل را افزایش می دهد.

ابتکارات معماری و طراحی6

 

زمین بازی Eagles Land، روسیه

پروژه توسعه فضاهای عمومی روستای بولشو کوزمکینو شامل زمین بازی طبیعی است که با هدف برطرف کردن کمبود زیرساخت های ارتباطی و تفریحات سالم در روستا راه اندازی و به محل ملاقات روستاییان نیز تبدیل شد. این پروژه که با مشارکت روستاییان انجام شد، شامل تورهای اکتشافی، کارگاه های آموزشی و بازی های معماری بود.

ابتکارات معماری و طراحی7

 

The Arches، فرانسه

منطقه آرسو در منطقه مونپلیه فرانسه نمایانگر کیفیت بالای زندگی است که در بخش های نزدیک به مرکز شهر حاکم است. بازار، مغازه ها، کافه ها، آثار معماری و مدارس آن را به فضایی ایده آل برای رشد کودکان تبدیل کرده است و تنها نقطه ضعف آن کمبود یک فضای عمومی است که تردد خودروهای را محدود کند. طرح نوسازی فضای عمومی با مضمون «شهر در قد کودک» به منظور اتصال مرکز شهر به منطقه آرسو، به این مشکل پاسخ می دهد و یک فضای تفریحی موقت امکان دگرگونی تدریجی فضاهای عمومی را با اولویت دادن کودکان فراهم کرده است.

ابتکارات معماری و طراحی8

 

ماشین پین بال شهری سئول، کره جنوبی

«ماشین پین بال شهری سئول» یک مکان عمومی و منظره جدید است که با استفاده از دستگاه ها و اشیا ساخته شده از مواد سازگار با محیط زیست یا مواد بازیافتی همچون چوب های بازیافتی، پلاستیک های زیستی و مواد مقاوم در برابر پوسیدگی، هیجان جدیدی را در شهر ایجاد می کند و مقابله ملموسی در برابر بحران آب وهوایی است که شهر با آن مواجه است.

ابتکارات معماری و طراحی9

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

نظر شما