شناسهٔ خبر: 67285190 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

اوکراین| هشدار پوتین درباره ارسال تسلیحات پیشرفته به کی‌یف

قصد پنتاگون برای افزایش مراکز آموزش خلبانان اوکراینی، خودداری آرژانتین از ارائه کمک نظامی به کی‌یف ، امکان کاهش سن بسیج برای جوانان اوکراینی به ۲۱ سال و تشکر پوتین از مواضع کره شمالی و ویتنام در مناقشه اوکراین، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز گذشته، چهارشنبه، در پایان مذاکراتش با کیم جونگ اون، رئیس کره شمالی در پیونگ یانگ، اعلام کرد که ارسال تسلیحات نظامی پیشرفته و دارای دقت بالا از سوی کشورهای غربی به اوکراین، به ویژه جنگنده‌های اف-16 که قرار است با کمک آنها حملاتی به خاک روسیه انجام شود، نقض فاحش محدودیت‌های در نظر گرفته شده در چارچوب تعهدات بین المللی توسط غرب است.

به گزارش تسنیم، پوتین یادآور شد: «ایالات متحده و سایر کشورهای عضو ناتو فقط در قالب کلمات در مورد تأمین سیستم ها و تسلیحات مشابه برای کی‌یف صحبت نمی‌کنند، بلکه آنها از قبل این اقدام را شروع کرده‌اند. اظهارات آنها فقط یک اعلام نیست، هم‌اکنون هم در حال وقوع است و همه اینها نقض فاحش محدودیت‌های مربوط به تعهدات بین المللی از سوی کشورهای غربی است.»

در اواخر ماه مه، روزنامه پولیتیکو گزارش داد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به طور مخفیانه به اوکراین اجازه داده تا با استفاده از تسلیحات آمریکایی به خاک روسیه حمله کند. البته گفته شدکه این مجوز فقط برای اقدام در مناطق هم مرز روسیه باز منطقه خارکف اعمال می‌شود.

همزمان، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز از کشورهای متحد در ائتلاف خواست تا به فکر رفع محدودیت‌های استفاده از تسلیحات انتقال یافته به اوکراین باشند تا امکان حمله به عمق خاک روسیه فراهم شود.

پوتین در پاسخ به این اظهارات، از کشورهای ناتو خواست خوب فکر کنند که «با چه چیزی بازی می‌کنند». وی هشدار داد کشورهای عضو اتئتلاف آتلانتیک شمالی باید قلمرو کوچک خود با جمعیت متراکم در آن را به یاد داشته باشند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و چهل و هشتمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

قدردانی پوتین از ویتنام به دلیل مواضع متوازنش در مورد اوکراین

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قبل از سفر به هانوی در مقاله‌ای برای روزنامه ویتنامی Nhan Dan اعلام کرد که از موضع متعادل و واقع بینانه ویتنام در قبال بحران اوکراین سپاسگزار است.

او نوشت: «ما از دوستان ویتنامی خود به خاطر موضع متوازنشان در قبال بحران اوکراین تشکر می‌کنیم و مایل هستیم که آنها در یافتن راهی عملی برای حل بحران از طریق راه های مسالمت آمیز کمک کنند.»

به عقیده پوتین، این موضع گیری کاملاً با روح و ماهیت روابط دو کشور سازگار و بسیار ارزشمند است.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین در پایان مذاکراتش با کیم جونگ اون از مواضع متوازن کره شمالی در مورد اوضاع پیرامون اوکراین قدردانی کرد. به عقیده او، رهبری کره شمالی به خوبی دلایل واقعی بروز بحران اوکراین را درک کرده و مواضع متعادلی در خصوص اتخاذ می‌کند که به وضوح صحت خط مشی سیاسی مستقل این کشور را تأیید می‌کند.

برنامه اردوغان برای مذاکره با پوتین در نشست سازمان همکاری شانگهای

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه قصد دارد در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای (SCO) در آستانه، با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفتگو کند.

به گزارش شبکه خبری خبرتورک، در دستور کار این نشست: روند اوضاع در اوکراین و مسائل پیرامون آن، تقویت عملکرد ابتکار غلات از طریق دریای سیاه، آخرین وضعیت نیروگاه هسته ای آکویو و مرکز گازی مشترک در ترکیه خواهد بود.

یادآوری شده که اردوغان سپس برای شرکت در اجلاس غیررسمی سران سازمان کشورهای ترک به جمهوری آذربایجان می‌رود. وی سپس برای شرکت در اجلاس سران ناتو - از 9 تا 11 جولای- عازم واشنگتن خواهد شد. او در آنجا با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دیدار خواهد کرد.

اردوغان پیشتر در ماه آوریل اعلام کرده بود که پوتین به ترکیه سفر خواهد کرد اما تاریخ این سفر هنوز مشخص نشده بود. او همچنین گفت که اغلب با رئیس جمهور روسیه بطور مرتب در تماس است.

آرژانتین از اوکراین حمایت نظامی نخواهد کرد

مانوئل آدورنی، سخنگوی رسمی رئیس جمهور آرژانتین شب گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که مقامات بوئنوس آیرس قصد مداخله در درگیری نظامی در اوکراین و ارسال کمک نظامی به کی‌یف را ندارند.

او گفت: «کشور ما هیچ کمک نظامی نخواهد کرد. ما حمایت‌های بشردوستانه، کمک‌های لجستیکی و مین زدایی منطقه را ارائه خواهیم کرد، اما به هیچ وجه در درگیری نظامی دخالتی نخواهیم کرد.»

آدورنی تاکید کرد که اقدامات آرژانتین به هیچ وجه نمی تواند به عنوان "اقدام خصمانه" در قبال روسیه ارزیابی شود. به نظر وی ارسال سلاح و مشارکت در درگیری نظامی در اوکراین اقدامی خصمانه محسوب خواهد شد.

پیش از این سفیر روسیه گفت که روسیه به آرژانتین اطلاع داده که انتقال تجهیزات نظامی به اوکراین اقدامی غیردوستانه از سوی بوئنوس آیرس به سمت مسکو تلقی خواهد شد.

مقام ارتش اوکراین: سن بسیج باید به 21 سال کاهش یابد

رودیون کودریاشوف، معاون فرمانده تیپ سوم تهاجمی نیروهای مسلح اوکراین شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که محدودیت سنی پایین‌تر برای خدمت سربازی اجباری برای نیروهای مسلح اوکراین به عنوان بخشی از بسیج در کشور باید از 25 سال به 21 سال کاهش یابد.

این مقام نظامی گفت: «ما به تزریق نیرو و افکار جوان تازه به نیروهای مسلح اوکراین نیاز داریم. در حال حاضر اصلاحات زیادی در مورد استفاده از سلاحهای پیشرفته، از جمله استفاده از پهپادهای FPV در خط مقدم در حال انجام است. این چیزی است که ما نیاز داریم و نسل جوان می توانند از عهده آن برآید.»

وی در عین حال مدعی شد که نیروهای مسلح اوکراین نیازی به افزایش تعداد سربازان ندارند، بلکه به تغییر کیفی پرسنل و تقویت آمادگی آنها برای جنگهای مدرن نیاز دارد.

پیش از این، بلومبرگ در گزارشی فاش کرد که نیروهای مسلح اوکراین با کمبود پرسنل نظامی جوان مواجه هستند و اکثر نیروها در جبهه نبرد به سن حدود 40 سال رسیده‌اند. طبق این اطلاعات، یکی از دلایل کم بودن تعداد جوانان در ارتش، نرخ پایین زاد و ولد در اوکراین در دهه 1990 و 2000 است.علاوه بر این، مردان جوان اوکراینی تمام تلاش خود را می کنند تا از ثبت نام نظامی اجباری پنهان شوند و در صورت امکان از کشور خارج شوند.

پنتاگون: تعداد مراکز آموزشی برای خلبانان اوکراین افزایش می‌یابد

پاتریک رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که تعداد مکان‌های آموزشی برای خلبانان ارتش اوکراین به منظور پرواز با جنگنده‌های F-16 به دلیل ظهور سایت‌های جدید در کشورهای اروپایی ممکن است افزایش یابد.

این مقام پنتاگون گفت: آموزش خلبانان نیروهای مسلح اوکراین بر روی جنگنده‌های F-16 هم در ایالت آریزونا آمریکا و هم در دانمارک انجام می شود. اکنون فرصت‌ هایی برای ارائه آموزش های اضافی در کشورهای دیگر اروپایی نیز وجود دارد که در حال آماده سازی هستند.

سرگرد رایدر یادآور شد که این برنامه برای یک دوره طولانی مدت طراحی شده است. با این حال، او به این سوال در مورد تعداد خلبانان اوکراینی که تا زمان شروع انتقال جنگنده F-16 به کی‌یف آموزش خود را تکمیل کرده‌اند، پاسخی نداد. سخنگوی پنتاگون افزود که بهتر است این سوال را از مقامات اوکراینی بپرسید.

درخواست روسیه از جهان برای توجه به ارتکاب جنایات علیه کودکان در اوکراین

والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون (سنای) روسیه روز گذشته اعلام کرد که گزارش کمیسیون پارلمانی بررسی جنایات علیه کودکان زیر سن قانونی در کی‌یف ثابت کرده که مقامات اوکراینی مرتکب اعمال جنایتکارانه علیه کودکان شده است. روز چهارشنبه گزارش نهایی این کمیسیون در جلسه مشترک پارلمان اعلا و دومای دولتی مورد بررسی قرار گرفت و اعضای پارلمان این گزارش را تایید کردند.

در این گزارش از حقایق و مثال‌هایی برای اثبات اعمال جنایتکارانه مقامات کی‌یف علیه افراد زیر سن قانونی استفاده شده است. ماتوینکو تاکید کرد که این گزارش باید به همه زبان‌ها ترجمه شود و به تمام پارلمان‌های ملی و سازمان ملل ارسال شود تا مردم جهان حقایق را بخوانند، آمار و ارقام را مورد توجه قرار دهند تا همه آنچه امروزه در اوکراین برای کودکان اتفاق می‌افتد مشخص شود.

علاوه بر این، گزارش نهایی کمیسیون پارلمانی حاوی توصیه به دادستانی کل روسیه و سرویس امنیت فدرال برای به رسمیت شناختن نیروهای مسلح اوکراین، سرویس امنیت اوکراین و همچنین اداره اصلی اطلاعات وزارت دفاع این کشور به عنوان سازمان های تروریستی است.

هشدار گروسی نسبت به پیامدهای منفی تحریم‌ها علیه شرکت "راس اتم" روسیه

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته در مصاحبه یک روزنامه اوکراینی هشدار داد که اعمال تحریم علیه شرکت دولتی "راس اتم" روسیه می تواند منجر به پیامدهای منفی در زمینه ایمنی هسته ای شود.

وی یادآور شد که این شرکت در بسیاری از کشورهای جهان که سوخت خود را از روسیه تامین می کنند، حضور چشمگیری دارد. بنابراین ممکن است حتی اعمال تحریم‌های مناسب علیه "راس اتم" نیز پیامدهای منفی از نظر ایمنی هسته‌ای داشته باشد، زیرا آنها سوخت و خدمات را در بسیاری از کشورها ارائه می دهند. چه بخواهیم چه نخواهیم این شرکت تامین کننده شماره یک رآکتورهای هسته‌ای در سراسر جهان است."

پیش از این، گروسی در مصاحبه با روزنامه ایزوستیا گفت که همکاری وی با روسیه ادامه خواهد داشت و او جلسات منظم او با آلکسی لیخاچف رئیس "راس اتم" برای اطمینان از امنیت نیروگاه هسته‌ای زاپروژیه غیر قابل جایگزین است.

اختلاف نظر روسیه با ایالات متحده در مورد کار سفارتخانه‌ها

یوگنی ایوانوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو تمایلی از سوی واشنگتن برای عادی سازی همکاری در زمینه ایجاد شرایط مناسب برای فعالیت سفارتخانه‌های دو کشورمشاهده نکرده است.

این دیپلمات در مصاحبه با تاس در پاسخ به سوالی در این باره گفت: «له، مسلماً موانعی از طرف ایالات متحده همچنان ادامه دارد که از جمله آنها تأخیر مصنوعی در صدور روادید برای کارمندانی است که برای چرخش امور سفارت روسیه ضرورت دارد. بنابراین، اکنون همه چیز پیچیده شده است و تاکنون هیچ تمایلی از طرف آمریکایی برای سازماندهی این کار دیده نمی شود.»

همچنین، به گفته ایوانف، روند چرخش کارمندان دیپلماتیک روسیه در ایالات متحده بسیار دشوار است.

چند روز قبل ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هشدار داد که اگر تصمیمی برای محدود کردن تردد دیپلمات‌های روسی در سراسر کشورهای عضو اتحادیه اروپا اتخاذ شود، مسکو اقدامات تلافی جویانه در این خصوص در نظر خواهد گرفت. 

برچسب‌ها:

نظر شما