شناسهٔ خبر: 67284994 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

ماجرای مشاور پزشکیان از اخراج ۱۴۰۰ تا قهر ۱۴۰۳

محمد فاضلی مشاور مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری که با ایجاد حاشیه در میزگرد فرهنگی رسانه ملی، برنامه را ترک کرد بهمن ماه 1400 از دانشگاه شهید بهشتی اخراج شده بود، وی در مرحله تبدیل وضعیت موفق به کسب آرای هیات اجرایی نشد اما برخی اخراج او را سیاسی دانستند.

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز، بهمن سال 1400 اخباری درباره اخراج محمد فاضلی استاد جامعه‌شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشکده شهیدبهشتی منتشر شد و پس از آن برخی از چهره‌های اصلاح طلب تلاش کردند تا القا کنند موضوع اخراج فاضلی سیاسی بوده است، در حالیکه وی در مرحله تبدیل وضعیت موفق به کسب آرای هیات اجرایی نشده بود.

این مسأله حالا دوباره مطرح شده، چرا که محمد فاضلی در میزگرد فرهنگی رسانه ملی به عنوان مشاور به همراه مسعود پزشکیان نامزد انتخابات ریاست جمهوری حضور یافت.

محمد فاضلی زمانی که صحبت از اخراج وی از دانشگاه مطرح شد با کارشناس برنامه درگیری لفظی پیدا کرده و بعد از ثانیه‌ای میکروفن خود را روی زمین پرتاب کرد و از برنامه بیرون رفت.

درباره اینکه علت اخراج محمد فاضلی از دانشگاه چه بوده است، علی شمسی‌پور سخنگوی وزارت علوم در سال 1400 گفته بود که براساس آئین نامه‌های جذب و ضوابط جاری، تمدید قرارداد اعضای هیأت علمی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، این گونه است که عضو هیأت علمی پیمانی موظف است در یک بازه زمانی مشخص، شرایط تمدید فعالیت خود را فراهم کند و در صورتی ‌که عضو نتواند در پایان دوره پیمانی، امتیازات قانونی ادامه خدمت را کسب کند، قرارداد همکاری او با دانشگاه تمدید نمی‌شود.

به گفته شمسی‌پور، فاضلی به صورت پیمانی در دانشگاه شهید بهشتی فعالیت داشت و می‌بایست براساس آئین‌نامه‌های جذب در یک بازه زمانی مشخص، شرایط تمدید فعالیت خود را فراهم می‌کرد، اما براساس آنچه مسئولان دانشگاه شهید بهشتی می‌گویند وی در پایان دوره پیمانی، امتیازات قانونی ادامه خدمت را کسب نکرده و بر همین اساس اعضای هیات جذب، تمدید همکاری او با دانشگاه را تائید نکردند.

شمسی پور شب گذشته هم با انتشار توئیتی عنوان کرد: پیرو اظهارات نادرست اعلام شده در برنامه تلویزیونی یکی از کاندیداها و در دفاع از حیثیت آموزش عالی کشور اعلام می‌کنیم که آقای دکتر فاضلی توسط دکتر نصیری قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی منصوب دولت آقای روحانی اخراج شده و با ایشان برخورد سیاسی نشده است.

سعداله نصیری قیداری رئیس وقت دانشگاه شهید بهشتی هم در گفت‌وگویی اعلام کرده است: بنده در سال ۱۴۰۰ صراحتاً اعلام کردم قرارداد دکتر محمد فاضلی عضو پیشین هیأت علمی این دانشگاه به دلایل نداشتن صلاحیت حرفه‌ای تمدید نشده است، در آخرین جلسه تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی پیمانی در شهریورماه ۱۴۰۰، هیأت اجرایی وقت زیادی برای بررسی صلاحیت دکتر فاضلی گذاشت اما به این نتیجه نرسید که ایشان تبدیل وضعیت شود.

وی گفته است: با توجه به اینکه شب گذشته در مواردی مستقیم یا غیر مستقیم از اینجانب به عنوان رئیس وقت دانشگاه نام برده شده است و برخی کاربران نیز خواهان ایضاح موضوع از طرف اینجانب شده اند.

لازم می دانم بار دیگر به اظهارات خود در تاریخ ۱۷ بهمن سال ۱۴۰۰ که در خبرگزاری‌ها منتشر شده اشاره کنم تا پاسخی متأثر از فضای این روزها تلقی نشود.نصیری قیداری در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ گفته بود: عضو هیأت علمی برای تبدیل وضعیت باید مقالاتی داشته باشد، در ضمن درخواست ما این است که بدون اطلاع، در خارج از دانشگاه پست نداشته باشند تا در دانشگاه حضور کافی داشته باشند؛ چرا که ما بنا به مصوبات شورای عالی استان تهران باید اساتید را ملزم به حضور در دانشگاه کنیم، دکتر فاضلی بارها تذکر گرفته‌اند که در دانشگاه حضور داشته باشند؛ در ضمن ایشان مقاله بین‌المللی قابل قبول نداشتند. ما نظر مکتوب مدیر گروه را هم داریم که گفته‌اند ایشان اصلاً در دانشگاه نیستند که بتوانند راجع به ایشان نظر بدهند.

علیرضا فخاری زواره مدیر سابق امور هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی هم گفته است: براساس قانون اعضای هیات علمی که عضو پیمانی دانشگاه هستند، بعد از ۵ سال باید تبدیل وضعیت شوند اما ایشان حتی بعد از ٧-٨ سال نتوانست شرایط علمی لازم را برای ادامه خدمت احراز کند، همچنین عضو هیات علمی پیمانی نباید با نهاد یا سازمان دیگر همکاری داشته باشد مگر اینکه از دانشگاه مجوز بگیرد. از طرفی دیگر عضو پیمانی باید حضور فعال در دانشگاه داشته باشد در حالی که آقای فاضلی طی ٢ سال حضور کمرنگی در دانشگاه داشته است.

نظر شما