شناسهٔ خبر: 67284939 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نماینده مردم اراک: حد مجاز آلاینده‌های صنایع رسما اعلام شود

کامیار زادفر

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: حد مجاز آلاینده‌های صنایع باید به صورت رسمی اعلام شود.

صاحب‌خبر -

سید محمد جمالیان، امروز پنج‌شنبه ۳۱ خرداد در نشستی درباره مازوت سوزی نیروگاه شازند که با حضور سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: زمانی که برای انتخابات فعالیت می‌کردم اصلی‌ترین مطالبه مردم بحث آلودگی هوا بود و امروز مردم استان به خصوص اراک نسبت به این موضوع حساس شده‌اند و مطالبه اقتصادی در رتبه دوم قرار دارد.

وی افزود: زیست بوم و ظرفیت زیستی پایین، درگیری مردم با بیماری‌ها و وزش باد غالب به سمت اراک حساسیت مردم را نسبت به مازوت سوزی بیشتر کرده است.

جمالیان با اشاره به تاثیر نامطلوب آلودگی هوا بر اطفال و تشدید مشکلات افرادی که سابقه بیماری قلبی و ریوی دارند، گفت: در برخی موارد اورژانس اعلام می‌کند میزان ماموریت‌ها بسیار افزایش پیدا کرده است. در درازمدت این آلودگی‌ها منجر به سرطان می‌شود و اکثر بیماران قلبی و ریوی در پاییز و زمستان، روزهای سختی می‌گذرانند.

جمالیان تاکید کرد: امروز مردم نتیجه را می‌خواهند و وقتی مسئولین قول می‌دهند که مازوت سوزی انجام نمی‌شود انتظار دارند واقعا انجام نشود.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی افزود: سال گذشته ۱۳۷ روز آلوده در اراک داشتیم که ۲۸ روز آن مربوط به آلودگی ناشی از دی اکسید گوگرد بوده است که بعید می‌دانم در کمتر شهری چنین موضوعی اتفاق بیفتد. در سال ۱۴۰۱ این آمار ۱۸ روز بود یعنی در سال ۱۴۰۲ روند، افزایشی بوده است.

وی ادامه داد: خواهش داریم به سرعت کارگروه ملی را در حوزه محیط زیست داشته باشیم و وزیر نیرو و سایر افراد دخیل در این مهم در آن حضور داشته باشند تا یک تصمیم جدی بگیریم. در دراز مدت قرار است چه تصمیمی برای این نیروگاه گرفته شود؟

وی اضافه کرد: ناترازی انرژی نیز بحثی جدی است و باید جوابگوی مردم باشیم. کشاورزان و صنعتگران درگیری زیادی با این موضوع دارند. برای اینکه بتوانیم کارشناسی شده نظر بدهیم در همین ماه باید کارگروه ملی در خصوص آلودگی هوای اراک تشکیل شود.

جمالیان با تاکید بر اینکه حد مجاز آلاینده‌های صنایع باید به صورت رسمی اعلام شود، گفت: زمینی در اختیار کارخانه آلومینیوم قرار داده شده و قرار است در درازمدت نیروگاه خورشیدی این شرکت احداث شود. در دانشگاه اراک در این خصوص یک جلسه داشته‌ایم و بناست که جلسات بیشتری تشکیل شود.

سیاوش آقاخانی، رئیس شبکه محیط زیست و منابع طبیعی استان مرکزی نیز اظهار کرد: امیدواریم خروجی جلسه امروز، مبنای تصمیمات ما در سال جاری باشد. ما باید به یک راهکار کوتاه مدت و بلند مدت برسیم و این مشکلات را حل کنیم.

وی افزود: اراک در سال گذشته تنها شهری بود که آلودگی مازوت را به صورت خاص داشت. یکی از پیشنهادهای ما کاهش تولید برق است و پیشنهاد دیگر این که اورهال را امسال به صورت ویژه‌تر ببینیم.

آقاخانی با تاکید بر استفاده از سوخت جایگزین برای نیروگاه گفت: طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک و شبکه پایش آلودگی هوای اراک باید زودتر به‌روزرسانی و برنامه‌ریزی مدیریت شهری نیز بر مبنای محیط زیست انجام شود.

انتهای پیام

نظر شما