شناسهٔ خبر: 67284861 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سامانه اعلام خسارت مردمی حوادث طبیعی در دوراهی توانیر و بیمه

مدیر عامل شرکت توانیر گفت: اگر مسئولان صندوق بیمه حوادث طبیعی برای راه اندازی سامانه خود نیاز به اطلاعات از سوی شرکت توانیر دارند پس از درخواست جدید تا کمتر از یک ماه آینده پاسخ آنها را خواهیم داد.

صاحب‌خبر -

سامانه اعلام خسارت مردمی حوادث طبیعی در پاسکاری بین توانیر و بیمه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما سال ۹۹ در مجلس تمام واحد‌های مسکونی کشور تحت پوشش بیمه اجباری قرار گرفتند و سامانه بیمه حوادث طبیعی ساختمان تاسیس شد تا بعد از حوادث طبیعی خسارت‌های وارده به منازل مسکونی توسط این صندوق پرداخت شود.
یعنی به منظور جبران بخشی از خسارت‌های مالی ناشی از حوادث طبیعی کلیه ساختمان‌های مسکونی دارای انشعاب قانونی برق در مناطقی که احتمال وقوع حوادث طبیعی در آنها وجود داشته باشد، از سال ۱۴۰۱ تحت پوشش صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان، قرار گرفتند؛ بنابراین پس از وقوع هر حادثه‌ای طبق قانون باید استانداری‌ها اطلاعات خانه‌های مسکونی آسیب دیده را ظرف مدت یک هفته در سامانه صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان ثبت کنند تا صندوق پس از فرستادن ارزیابان خود و تعیین خسارت، خسارت‌ها را پرداخت کنند.

 اما از آنجا که ارسال و ثبت خسارت واحد ها‌ی مسکونی از سوی استانداری‌ها با تاخیر همراه است این صندوق سامانه‌ای طراحی کرده تا خود مردم هم بتوانند خسارت منازل مسکونی خود را پس از وقوع حوادث، در سامانه صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان ثبت کنند، اما راه اندازی این صندوق نیازمند داشتن اطلاعات مشترکین قبوض برق از سوی توانیر است. در این خصوص نیاکان معاون فنی صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان و رجبی مشهدی مدیر عامل شرکت توانیر گفتگو کردیم.

نیاکان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در این خصوص گفت: طبق مصوبه جلسه ۳۸ کارگروه تعامل پذیری، قرار شد توانیر اطلاعات شناسه قبض مشترکین برق خانگی، کد پستی و نشانی را در اختیار این صندوق قرار دهد.
وی افزود: توانیر یک سی دی را در اواخر بهمن ۱۴۰۲ برای صندوق ارسال کرد که تنها حاوی اطلاعات شناسه قبض بود و هیچ اطلاعات دیگری در آن سی دی موجود نبود قاعدتا برای ما امکان شناسایی واحد مسکونی تنها با شناسه قبض امکانپذیر نیست و باید اطلاعات واحد‌های مسکونی هم در کنار آن قرار بگیرد تا امکان احراز صحت اطلاعات انشعاب برق ارائه شده توسط استان وجود داشته باشد.


نیاکان ادامه داد: طبق ارسال آخرین نامه به توانیر از آنها درخواست دریافت همان اطلاعات مصوب کارگروه تعامل پذیری را در قالب وب سرویس داشتیم و حتی برای تسریع در کار پرداخت خسارت آسیب دیدگان حوادث طبیعی، از آنها خواستیم به صورت آف لاین این اطلاعات را دراختیار ما قرار دهند، اما هیچ پاسخی از سوی توانیر دریافت نکردیم.
وی تصریح کرد:به دلیل فوریت جلسه‌ای در بیستم اسفند سال گذشته با شرکت توانیر برگزار کردیم و در آن جلسه مصوب شد اطلاعات لازم را در اختیار ما قرار دهند صورتجلسه هم در ۲۱ اسفند برای توانیر ارسال شد و، اما به دلیل عدم پاسخگویی، مجددا در ۱۹ خرداد سال جاری نامه‌ای ارسال کردیم.


رجبی مشهدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در خصوص درخواست مسولان صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان گفت: از طریق لوح فشرده اطلاعات مورد نیاز را در اختیارشان قرار دادیم و اگر مسولان صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان خواهان اطلاعات تکمیلی باشند درخدمت آنها هستیم چراکه اطلاعات در بخش برق شفاف است، بنابراین اگر درخواست جدید شود کمتر از یک ماه آینده پاسخشان را می‌دهیم.

نظر شما