شناسهٔ خبر: 67284625 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس دانشگاه پیام‌نور تبریز:

شهدای خدمت برای ما نمونه بارزی از حکمرانی مطلوب شدند

ریحانه حامد‌فرشبافی

رئیس دانشگاه پیام‌نور آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه حکمرانی مهم‌تر از حکومت است، گفت: شهدای خدمت آیت‌الله رئیسی، آیت‌الله آل هاشم، آقای دکتر رحمتی و آقای دکتر امیرعبدالهیان برای همه ما نمونه بارزی از حکمرانی مطلوب شدند. 

صاحب‌خبر -

دکتر میکائیل جمال‌پور در سومین همایش ملی حکمرانی مطلوب از منظر امام علی(ع) که در دانشگاه پیام‌نور تبریز برگزار شد، اظهار کرد: امسال سومین سالی است که دانشگاه پیام‌نور تبریز این توفیق را داشته تا همایشی برگزار کند که موضوع روز باشد و از سال گذشته در کشور ایران درباره مسئله حکمرانی بعضی از افراد حتی اقدام به تاسیس مرکز آموزش عالی کرده‌اند که دانشجو هم می‌پذیرد. 

به گزارش ایسنا، وی افزود: مسئول بنیاد بین‌المللی غدیر استان آذربایجان شرقی، آیت‌الله آل‌هاشم بودند و معمولا در این همایش‌ها سخنرانی می‌کردند که هم‌اکنون در جوار مولای خود علی بن ابی‌طالب قرار گرفته‌اند.

وی مطرح کرد: همایش ملی حکمرانی مطلوب از منظر امام علی(ع) دو سال است که برگزار می‌شود و امسال هم خدا را شاکریم که سومین سال این همایش ملی را برگزار و هر ساله این موضوع را پیگیری می‌کنیم. 

وی اعلام کرد: در سومین همایش ملی حکمرانی مطلوب از منظر امام علی(ع)، نزدیک به ۶۰ مقاله را از ‌مجموعه مراکز دانشگاهی، حوزوی یا محققان و پژوهشگران آزاد دریافت کردیم.

وی ادامه داد: از بین این ۶۰ مقاله، ۲۰ مقاله توسط داوران انتخاب شد که پیرامون حکمرانی خوب، مطلوب و سالم تحویل مراکز علمی دادیم که به لطف خداوند چاپ هم خواهد شد.

جمال‌پور اظهار کرد: امیدواریم این راهی که بنیاد غدیر استان آذربایجان شرقی و دانشگاه پیام‌نور شروع کرده است، همچنان استمرار داشته باشد تا ما بتوانیم الگوهای عملی حکمرانی مطلوب را نشان بدهیم.

وی افزود: می‌توان به آیت‌الله رئیسی و آیت‌الله آل‌هاشم که نمونه‌های عملی الگوی محسوس حکمرانی مطلوب هستند، اشاره کرد.

وی در خاتمه بیان کرد: امیدواریم هر ساله بتوانیم نمونه‌های عینی و عملی را نشان دهیم و الگوهای حکمرانی مطلوب را نه فقط در قالب گفته و نوشته بلکه به دنیا معرفی کنیم.

همچنین در این همایش استاد حوزه سیاسی و امور بین الملل اظهار کرد: کشور ایران در طول حیات چند هزار ساله خود فراز و فرودهای مختلفی را تجربه کرده است.

دکتر هادی ثروتی افزود: در شرایطی که بعد از انقلاب شکل گرفته افقی تحت عنوان جهانی‌سازی و جهانی‌شدن را در نظام مطرح می‌کنند.

وی ادامه داد: این حرکت در راس حرکتی است که پشتوانه‌هایی دارد و به دنبال این است که علی‌رغم ضعف و قوت‌هایی که جریان دارد، این فضا را محقق کند.

وی اظهار کرد: جهانی‌سازی که از چند دهه پیش شروع شده یک شکل متمرکزی با نگاه فرهنگی و اقتصادی نظریه پردازان در ابعاد لیبرالیسم دارد که جهانی شدن یا تعبیر خلاصه شده آن آمریکایی شدن را تثبیت می‌کند.

استاد حوزه سیاسی و امور بین‌الملل بیان کرد: مسئله مهم این است که کشور ما به عنوان یک کشور و نظام انقلابی برای مواجهه یا در برخورد با این پدیده چه رویکردی خواهد داشت. 

وی اضافه کرد: این سوال پیش می‌آید که آیا ما در مقابل پدیده جهانی شدن نقشه راهی داریم و جهانی شدن را می‌پذیریم؟ 

وی ادامه داد: می‌توان به این سوال یک جواب کلی داد و آن این است که در روند جهانی‌شدن و جهانی‌سازی ما هم نقش داریم و هم نقشه راه داریم.

ثروتی مطرح کرد: هندسه نظام اسلامی و حرکت اسلام از زمانی که پیامبر(ص) آمده است به آیات و نشانه‌هایی اشاره دارد که جهانی‌سازی اسلام را تعریف می‌کند.  

وی خاطرنشان کرد: ما یک راهکاری برای جهانی که پر از ظلم شده داریم، آن هم کسی است که خواهد آمد تا بالاخره آثار ظلم و همه بدی‌ها را نهی کند.

وی با بیان اینکه پس حق انتخاب ما بر دو مسیر خلاصه می‌شود، تشریح کرد: مسیر جهانی شدن که جهانی با خاستگاه مادی با نگاه لیبرالیسم دارد و مسیری که اصالت، خواستگاه الهی، پشتوانه دینی، محکم، استوار با پشتوانه ائمه معصومین و منابع فقهی شیعه تایید شده که شکی در آن نیست. 

استاد حوزه سیاسی و امور بین الملل در خاتمه سخنان خود گفت: ما باید گام‌های محکمی برداریم تا به نقطه مطلوبی که می‌خواهیم برسیم.

در این همایش همچنین مقالاتی درباره موانع و چالش‌های بنیادین تحقق حکمرانی خوب و راهکارهای غلبه بر آن‌ها از سیره امام علی(ع) توسط نویسندگان ارائه داده شد. 

انتهای پیام

نظر شما