شناسهٔ خبر: 67284367 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

قهرمان المپیک، یازدهمین حریف ایران در لیگ ملت‌های والیبال

تیم ملی والیبال ایران در یازدهمین دیدار خود در لیگ ملت‌ها به مصاف فرانسه می‌رود، تیمی که ملی‌پوشان کشورمان تا کنون در لیگ ملت‌ها موفق به شکست آن نشده‌اند.

صاحب‌خبر -
قهرمان المپیک، یازدهمین حریف ایران در لیگ ملت‌های والیبال
 
به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، هفته سوم مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها ۲۰۲۴ از روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد در شهر‌های لیوبلیانا در کشور اسلوونی (گروه پنجم) و مانیل فیلیپین (گروه ششم) آغاز شده است و تیم ملی والیبال ایران از ساعت ۶:۳۰ دقیقه روز جمعه یکم تیر در سومین دیدار خود در این هفته به مصاف فرانسه می‌رود، تیمی که خود را به عنوان میزبان المپیک آماده مهمترین رویداد ورزشی جهان در سال ۲۰۲۴ می‌کند. این دیدار درحالی برگزار خواهد شد که مردان والیبال ایران در مدت ۴۰ ساعت سومین بازی خود را انجام خواهند داد.
تیم ملی والیبال فرانسه سابقه پنج بار حضور در رقابت‌های المپیک را دارد و فرانسوی‌ها در المپیک ۲۰۲۰ توکیو موفق به کسب مدال طلای این رقابت‌ها شدند.
تیم ملی والیبال فرانسه ۱۷ بار در رقابت‌های والیبال قهرمانی جهان حضور یافته است. فرانسوی‌ها در سال ۲۰۰۲ موفق به کسب مقام سوم این رقابت‌ها شدند. همچنین آنها در سال ۲۰۱۴ به رتبه چهارم قهرمانی جهان دست یافتند.
فرانسوی‌ها در هر پنج دوره قبلی لیگ ملت‌های والیبال حضور داشتند و تجربه کسب هر سه مدال این رقابت‌ها را نیز در کارنامه دارند. آنها در اولین دوره رقابت‌ها یعنی در سال ۲۰۱۸ نایب قهرمان و در سال ۲۰۲۱ به مقام سومی رسیدند. سرانجام آنها در سال ۲۰۲۲ موفق به کسب عنوان قهرمانی لیگ ملت‌های والیبال شدند.
ترکیب فرانسه از سه نسل تشکیل شده است. نسل اول بازیکنانی مثل انگاپت، کوین تیلی، بنجامین تونیوتی هستند که از سال ۲۰۱۴ در این تیم بوده‌اند. نسل دوم از سال ۲۰۱۷ به ترکیب فرانسه اضافه شده‌اند که ژان پاتری، ترور کلونوت و لوئاتی جزو آنها هستند. فرانسه با ترکیب این دو نسل قهرمان المپیک شد، اما نسل سوم، نسلی است که امسال به این تیم اضافه شده‌اند؛ بازیکنانی که از تیم نوجوانان فرانسه که سال گذشته قهرمان جهان شدند فرصت حضور در تیم بزرگسالانشان را کسب کردند.
نکته قابل توجه اینکه فرانسه در دو هفته گذشته لیگ ملت‌ها تقریبا از همه بازیکنان خود استفاده کرده و تیمی هماهنگ دارد. البته چند بازیکن مصدوم هم داشته و انگاپت در بازی روز گذشته در ترکیب ۱۵ نفره این تیم قرار نگرفت. در نتیجه مشخص نیست در بازی با ایران هم در ترکیب اصلی قرار بگیرد یا نه.
مدافع قهرمانی المپیک در لیگ ملت‌های امسال ۶ برد کسب کرده است و با ۱۷ امتیاز در رتبه ششم جدول قرار دارد. این تیم در دهمین مسابقه خود در لیگ ملت‌ها به مصاف ایران می‌رود، یعنی در حال حاضر یک بازی از تیم ایران کمتر انجام داده است.
فرانسه، تیمی سرعتی است و دریافت خوبی هم دارد. ژنیا گربنیکوف لیبرو این تیم را می‌توان در حال حاضر بهترین لیبرو جهان دانست که جزو همان نسل اولیه‌ای است که از سال ۲۰۱۴ وارد این تیم شدند. فرانسه که میزبان المپیک ۲۰۲۴ است مدافع عنوان قهرمانی این بازی‌ها هم محسوب می‌شود و نمی‌خواهد در خانه مدال طلا را به تیم دیگری بدهد.
آندره آ جیانی هدایت سرمربی تیم ملی والیبال فرانسه در لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۴ برعهده دارد. فهرست بازیکنان هفته سوم این تیم بر اساس پست‌ها به قرار زیر است:
پاسور: بنجامین تونیوتی و آنتوان بریزارد
مدافع میانی: نیکولاس لگاف، داریل بولتور، کوئنتین جوفروی و یوریس سدیک
قطر پاسور: ژان پاتری و تئو فائور
دریافت کننده قدرتی: اروین انگاپت، کوین تیلی، ترور کلونوت، یاسین لوئاتی و تیموتی کارل
لیبرو: ژنیا گربنیکوف و بنجامین دیز
تیم ملی والیبال ایران و فرانسه در طول تاریخ یازده بار در رقابت‌های بین‌المللی به مصاف هم رفتند که ۱۰ بار فرانسه و یک بار ملی‌پوشان کشورمان پیروز میدان شدند و حال باید دید در دوازدهمین مسابقه کدام تیم به برتری خواهد رسید؟
از سوی دیگر تیم ملی والیبال ایران با شکست آمریکا و هلند در دو دیدار هفته سوم، انگیزه زیادی برای برد مقابل فرانسه دارد به ویژه که در چهار مسابقه قبلی برابر این تیم در لیگ ملت‌ها نتیجه را واگذار کرده است و به دنبال جبران این نتایج است.
فهرست و نتایج دیدار‌های دو تیم ملی والیبال ایران و فرانسه در طول تاریخ به قرار زیر است:
۱۹۷۰ (قهرمانی جهان): ایران (صفر) – فرانسه (۳)
۲۰۰۴ (انتخابی المپیک): ایران (صفر) – فرانسه (۳)
۲۰۱۴ (قهرمانی جهان): ایران (یک) – فرانسه (۳)
۲۰۱۴ (قهرمانی جهان): ایران (۲) – فرانسه (۳)
۲۰۱۵ (جام واگنر): ایران (صفر) – فرانسه (۳)
۲۰۱۶ (انتخابی المپیک): ایران (صفر) – فرانسه (۳)
۲۰۱۷ (جام قهرمانان): ایران (۳) – فرانسه (۲)
۲۰۱۸ (لیگ ملت‌ها): ایران (یک) – فرانسه (۳)
۲۰۱۹ (لیگ ملت‌ها): ایران (صفر) – فرانسه (۳)
۲۰۲۱ (لیگ ملت‌ها): ایران (صفر) – فرانسه (۳)
۲۰۲۳ (لیگ ملت‌ها): ایران صفر – فرانسه (۳)
­

نظر شما