شناسهٔ خبر: 67284281 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با حضور رییس سازمان انرژی اتمی ایران/

عملیات استخراج معدن زمان‌آباد خرانق اردکان یزد آغاز شد

یزد- ایرنا - عملیات استخراج در زون A مجتمع معدنی شهدای بخش خرانق اردکان یزد (معدن زمان آباد) روز پنجشنبه طی مراسمی با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، رییس سازمان انرژی اتمی در این مراسم گفت: برای رسیدن به ظرفیت تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای به عنوان طرح کلان و گسترده ملی، توسعه فعالیت‌ها در بخش معادن باید به‌شکل یک برنامه راهبردی در دستور کار باشد تا با اکتشاف و استخراج عناصر پرتوزا، این مواد اولیه در چرخه سوخت و تولید برق هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

محمد اسلامی اظهار کرد: برای جمهوری اسلامی ایران، توسعه صنعت هسته‌ای و ایجاد قابلیت برای رسیدن به ظرفیت تولید این میزان برق هسته‌ای یک امر مسلم و یک برنامه راهبردی است و در این راستا برنام‌های اجرایی خود را تنظیم کرده و آن را دنبال می‌کنیم.

وی تصریح کرد: برای حرکت موثر در مسیر تولید برق هسته‌ای به عنوان طرح کلان و گسترده ملی، یکی از اقدامات، توسعه فعالیت‌ها در بخش معدنی است تا بتوان با اکتشاف عناصر پرتوزا و پس از فرآوری، در چرخه سوخت هسته‌ای مورد استفاده قرار داد.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت این موضوع از سال ۱۴۰۰ توانستیم فعالیت‌های معدنی خود را از سه معدن به ۲۰ معدن فعال برسانیم.

معاون سازمان انرژی اتمی هم گفت: اکنون بهره‌برداری از معدن زمان‌آباد ساغند آغاز و حجم مواد پرتوزا و عناصر همراه برای بهره‌برداری از این معدن در یک بازه ۱۷ ساله تعریف شده است.

"سیدجواد احمدی" افزود: عملیات اکشتاف در معدن زمان آباد از دهه ۹۰ آغاز شد و اواخر سال ۱۴۰۰ به پایان رسید.

معدن زمان آباد به نام مجتمع معدنی و صنعتی شهدای بخش خرانق اردکان نامگذاری شده است؛ این معدن با سرمایه گذاری اولیه ۱۰ هزار میلیارد تومان و با مشارکت بخش خصوصی آغاز به کار کرده است .

یزد به عنوان دومین استان معدنی ایران، سرشار از منابع بسیار غنی و نعمت های بیشمار زیرزمینی است، از ۵۴۵ معدن استان پنج مورد در مقیاس بزرگ ملی قرار دارد و بقیه در حد متوسط و کوچک هستند .

خرانق در شمال یزد و در ۷۰ کیلومتری شهرستان اردکان، در مسیر جاده اردکان به طبس قرار گرفته است.

نظر شما