شناسهٔ خبر: 67284146 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

ابتلای بیش از ۱۱۱ نفر در کشور به بیماری "تب دانگ"

از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون بالغ بر۱۱۱ مورد مثبت تب دانگ تا تاریخ ۳۰ خردادماه تشخیص داده شده است.

صاحب‌خبر -

 این روزها شاهد افزایش موارد ابتلا به بیماری " تب دانگ " در کشور هستیم‌.

بیماری دانگ، در سال 2012 به عنوان مهم‌ترین بیماری ویروسی که از طریق بندپایان انتقال می‌یابد محسوب شده و تبدیل به یکی از عمده‌ترین مشکلات بهداشتی در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان شده است. 

این بیماری که به «تب استخوان‌شکن» نیز شهرت دارد توسط پشه‌ای به نام "آئدس" منتشر می‌شود. این پشه‌ عمدتاً در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری و در نزدیکی محل زندگی انسان زندگی و رشد می‌کند. وقتی که پشه، فرد آلوده به ویروس مولد بیماری دانگ را نیش می‌زند، ویروس وارد بدن پشه می‌شود. سپس هنگامی‌که پشه آلوده فرد دیگری را نیش می‌زند، ویروس وارد جریان خون آن فرد می‌شود.

علائم شایع این بیماری شامل بروز تب چند روزه‌ای است که با دو نشانه‌ دیگر مانند تهوع، استفراغ، بثورات پوستی، سردرد، درد پشت چشم، بدن درد و درد عضلانی، درد مفاصل و کاهش گلبول سفید همراه می‌شود.

آخرین آمار از بیماری تب دانگ در کشور

بر اساس گزارشی که وزارت بهداشت در اختیار تسنیم قرار داده، از ابتدای سال 1403 تاکنون بالغ بر111 مورد مثبت تب دانگ تا تاریخ 30 خردادماه تشخیص داده شده است.

مطابق بررسی اپیدمیولوژیکی انجام شده برای بیماران، اکثریت موارد تشخیص داده شده در خارج از کشور به بیماری مبتلا شده‌اند و از این بین 5 بیمار در شهر بندرلنگه تشخیص داده شده‌اند که بدون سابقه سفر به خارج کشور هستند و انتقال محلی محسوب می‌شوند.

ابتلای بیش از ۱۱۱ نفر در کشور به بیماری

 بیماران اکثراً سابقه سفر به کشور امارات داشته‌اند و تعداد 3 مورد از بیماران سابقه سفر به کشور‌های پاکستان، عمان و بنین (غرب آفریقا) داشته‌اند. به غیر از یکی از بیماران که اهل آفریقا است، باقی بیماران دارای ملیت ایرانی هستند.

موارد مثبت وارده از خارج کشور عمدتا در استان فارس توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی گراش، لار، جهرم و شیراز تشخیص داده شده‌‌اند.

باقی موارد در دانشگاه‌های هرمزگان، خراسان رضوی، بوشهر، چابهار، زاهدان، شهید بهشتی، گیلان، قم و قزوین تشخیص داده شده‌اند.

وضعیت عمومی اکثر بیماران پایدار است.

در حال حاضر پشه "آئدس اجیپتی" در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان(چابهار و کنارک)، بوشهر(عسلویه و کنگان) و" آئدس آلبوپیکتوس" در استان گیلان گسترش دارد.

نظر شما