شناسهٔ خبر: 67283775 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دانشجویان ۱۲۰ دانشگاه آمریکا گوگل و آمازون را تحریم کردند

دانشجویان از بیش از ۱۲۰ دانشگاه عهدنامه‌ی عدم پذیرش شغل یا آموزش داخلی در دو شرکت گوگل و آمازون را تا زمانی که این دو، شراکت خود با اشغالگران صهیونیستی در قالب طرح نیمبوس لغو کنند، امضا کردند.

صاحب‌خبر -

دانشجویان ۱۲۰ دانشگاه آمریکا گوگل و آمازون را تحریم کردند

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ بیش از ۱۱۰۰ دانشجوی علوم و فناوری و مهندسی و ریاضیات و نیز کارمندان جوان از بیش از ۱۲۰ دانشگاه تعهدنامه‌ای را امضا کردند که موضوع آن عدم پذیرش شغل یا آموزش داخلی در دو شرکت گوگل و آمازون تا زمانی است که این دو، شراکت خود با اشغالگران صهیونیستی در قالب طرح نیمبوس را لغو کنند.
پایگاه اینترنتی العربی الجدید نوشت دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه استنفورد و دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و دانشگاه سن فرانسیسکو از جمله امضاکنندگان این تعهدنامه هستند وعده‌ای از آنها در تظاهرات چهارشنبه قبل علیه طرح نیمبوس مقابل مقر گوگل در سن فرانسیسکو به همراه کارمندان بخش فناوری و فعالان حامی فلسطین شرکت کردند.
این تحریم در حالی شکل می‌گیرد که آمازون و گوگل از بهترین شرکت‌ها برای استخدام فارغ التحصیلان علوم و فناوری و مهندسی و ریاضیات به شمار می‌روند چنان که به طور مثال ۴۸۵ فارغ التحصیل از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و ۲۱۶ فارغ التحصیل از دانشگاه استنفورد در گوگل مشغول به فعالیت هستند.
طرح نیمبوس قراردادی است که سال ۲۰۲۱ به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار با هدف فراهم کردن خدمات ابری الکترونیک برای ارتش و دولت اسرائیل امضا شد. این فناوری اجازه نظارت و جمع آوری اطلاعات بیشتر از فلسطینی‌ها را به شکلی غیرقانونی به اسرائیل می‌دهد و توسعه شهرک‌های غیرقانونی صهیونیست نشین در سرزمین‌های فلسطینی را نیز تسهیل می‌کند. این قرارداد در همان هفته‌ای امضا شد که نیرو‌های اشغالگر به فلسطینی‌های نوار غزه حمله کردند و ۲۵۰ نفر از جمله بیش از ۶۰ کودک را به شهادت رساندند. به موجب شروط این قرارداد، گوگل و آمازون نمی‌توانند هیچ مقام حکومت اسرائیل و ارتش را از استفاده از خدمات خود منع یا قرارداد را لغو کنند.
این تحریم تحت نظر طرح «نه به فناوری در خدمت آپارتاید» قرار دارد که چندین جنبش برای حمایت از فلسطین از زمان آغاز حمله متجاوزان صهیونیست به غزه تنظیم کرده و از عده‌ای از کارمندانی که به علت حمایت از فلسطین و مخالفت با همکاری با اشغالگران اسرائیل از شرکت‌های فناوری از جمله گوگل اخراج شده اند، حمایت کرده است.
در تعهدنامه‌ای که دانشجویان امضا کردند آمده است: فلسطینی‌ها از نظارت و خشونت اسرائیلی‌ها واقعا آسیب دیده اند که این روند از طریق افزایش توان محاسبه ابری و فراهم کردن تازه‌ترین فناوری‌ها برای دولت اسرائیل و ارتش آن ایجاد شده است و به این ترتیب آمازون و گوگل به نژادپرستی اسرائیل برای اعمال خشونت بیشتر علیه فلسطینی‌ها کمک کرده اند.

نظر شما