شناسهٔ خبر: 67283681 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رها سازی زنبور تریکوگراما در ۴۰۰ هکتار شالیزار محمودآباد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد از اولین مرحله رها سازی زنبور تریکوگراما از نسل اول در بیش از ۴۰۰ هکتار شالیزاری این ‏شهرستان خبر داد. ‏

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، محمد هادی‌زاده با اشاره به مصرف سموم پرخطر و اثرات سوء و زیانبار آن برروی محیط زیست، اظهار کرد: ایجاد مقاومت حشرات به حشره‌کش‌ها، طغیان مجدد آفات و مرگ و میر حشرات مفید مبارزه بیولوژیک و استفاده از مواد بیولوژیکی در کنترل آفات و بیماری‌ها اهمیت و جایگاه خاصی پیدا کرده است.

هادی‌زاده با اشاره به اولین مرحله رها سازی زنبور تریکوگراما از نسل اول در بیش از ۴۰۰ هکتار شالیزار این ‏شهرستان، افزود: رهاسازی زنبور تریکوگراما در زمین‌های شالیزاری با توجه به نتایج تله‌های نوری، بازدید و نمونه برداری از مزارع بوده که درنسل اول مرحله اول در زمان ۵۰ درصد شفیرگی آفت و مرحله دوم ۵ روز پس از رهاسازی اول است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد تصریح کرد: زمان مناسب برای مبارزه بیولوژیک یا غیر شیمیایی با آفات در شالیزاری بایستی قبلاً با بررسی‌های بعمل آمده و با توجه به عدم تطابق بیولوژی آفت با فنولوژی گیاه تعیین می‌شود.

این مسئول گفت: کارت‌های نصب شده در هر هکتار به تعداد یکصد عدد که براساس نمونه برداری‌ها و بررسی تله‌های شکار پروانه تعیین زمان با اطلاع رسانی به کشاورزان اجرایی شد.

نظر شما