شناسهٔ خبر: 67283680 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

از نامزد تصدی پست سفارت آمریکا در عراق چه می‌دانیم؟

«تریسی جاکوبسن»، از سوی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به عنوان جانشین «الینا رومانوفسکی» سفیر کنونی آمریکا در بغداد به کمیته روابط خارجی سنا معرفی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «تریسی جاکوبسن»، از سوی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به عنوان جانشین «الینا رومانوفسکی» سفیر کنونی این کشور در بغداد، به کمیته روابط خارجی سنا معرفی شد.

دولت بایدن، به رغم تداوم حملات رژیم صهیونیستی به غزه و افزایش انتقادهای جامعه بین‌الملل از سیاست‌های کاخ سفید، نه تنها از سیاست‌های خود دست نکشید، بلکه با رونمایی از سفیر جدید خود در بغداد قصد دارد تا همسو با سیاست‌های تجاوزطلبانه صهیونیست‌ها در سطح منطقه، سیاست‌های مداخله‌گرانه ای را در صحنه تحولات سیاسی داخلی عراق به ویژه با هدف مقابله با مقاومت اسلامی این کشور در پیش گیرد.

در همین راستا، بایدن، نام «تریسی جاکوبسن» را برای تصدی پست سفارت آمریکا در بغداد، به سنا ارائه کرده است. «تریسی جاکوبسن» که دیپلمات کارکشته‌ای به شمار می‌رود، متن بحث برانگیز خود را در کمیته روابط خارجی مجلس سنا قرائت کرد.

 

 تفاوت سفیر کنونی و آینده آمریکا در عراق

با مقایسه بیانیه قرائت شده توسط «الینا رومانوفسکی»، سفیر کنونی آمریکا در عراق در زمان معرفی به سنا می توان گفت «رومانوفسکی» در جلسه دفاع خود در سنای آمریکا تلاش داشت متن متعادل و به دور از هرگونه تقابل با ایران و گروه‌های مقاومت ارائه دهد. «رومانوفسکی» در این جلسه نامی از گروه‌های مقاومت نیاورد تا به سیاست تعامل گرایانه کشورش تظاهر کرده باشد.

او که سابقه خدمت در سیا را هم در کارنامه خود دارد، می‌کوشید سیاست فشار حداکثری و همه جانبه‌ای که دونالد ترامپ، رئیس جمهور اسبق آمریکا بر عراق می‌آورد را تغییر دهد. به باور رومانوفسکی این تغییر جهت در سیاست های آمریکا در قبال عراق مقدمه اصلاح چهره آمریکایی‌ها نزد قشر جوان  عراق بود.

کشور آمریکا , سنای آمریکا , جو بایدن , کشور عراق , مقاومت عراق ,

در مقابل، «جاکوبسن» متن جنجال برانگیز خود را با طرح اتهامات بی‌اساس علیه ایران و گروه‌های مقاومت قرائت کرد. وی در جلسه سنا ادعا کرد ایران عامل بی‌ثباتی در عراق است و گروه‌های مقاومت را تهدید اصلی منافع آمریکا در عراق معرفی کرد و اذعان داشت که از تمامی ابزارهای در دسترس واشنگتن برای مقابله با این گروه‌ها استفاده خواهد کرد.

«جاکوبسن» عراق را در اولویت سیاست خارجی آمریکا قرار داد و حضور داعش را با هدف ادامه یافتن ماموریت آمریکا پررنگ دانست.

 

«تریسی جاکوبسن» کیست؟

«جاکوبسن» در کارنامه خود سابقه سفارت کشورش در ترکمنستان، تاجیکستان و کوزوو، کاردار آمریکا در  اتیوپی  و برای مدت کوتاهی دستیار وزیر خارجه در امور سازمان‌های بین‌المللی بوده که پس از خروجش از این مقام بازنشسته شد و با انتخاب بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020، فعالیت خود را به عنوان مدیر گروه ویژه وزارت خارجه  آمریکا در امور افغانستان از سر گرفت.

کشور آمریکا , سنای آمریکا , جو بایدن , کشور عراق , مقاومت عراق ,

 «تریسی جاکوبسن» بیش از 30 سال سابقه خدمت در دستگاه دیپلماسی و اطلاعات آمریکا را دارد. وی در این سالها در مقطعی مسئول پرونده ایران و عراق و دیگر پرونده‌های خاورمیانه را عهده‌دار بوده است.

در مجموع به نظر می‌رسد موافقت احتمالی سنا با واگذاری مسئولیت سفارت آمریکا در بغداد به «جاکوبسن» همزمان با تشدید سیاست تقابل گرایانه آمریکا در قبال کشورهای فعال در حوزه مقاومت خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما