شناسهٔ خبر: 67283314 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

علل و موانع مشارکت کم مردم در طرح‌های آبخیزداری

به گفته قائم مقام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری، ۸۳ درصد از حوضه‌های آبخیز در اراضی ملی قرار دارند و قوانین بازدارنده حاکم در این اراضی، میزان مشارکت مردم را کاهش داده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، طبق اعلام سازمان مدیریت بحران از ۲۷ اسفند سال گذشته تا پایان اردیبهشت ماه امسال سیلاب‌ها ۳ هزارو دویست میلیون تومان به بخش‌های مختلف کشور خسارات زده، خسارت‌هایی که بر اساس اعلام سازمان منابع طبیعی با آبخیزداری می‌تواند تا ۷۰ درصد کاهش یابد؛ و طبق آنچه ­متولیان آبخیزداری کشور می‌گویند: دولت‌ها در ۳ دهه گذشته در سطح ۱۲۰ میلیون هکتار حوزه آبخیزداری فقط ۳۳ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری انجام داده اند.
برای افزایش طرح‌های آبخیزداری بند (ب) ماده (۲۹) احکام دائمی برنامه به سازمان منابع طبیعی اختیار داده تا از ظرفیت ۵۰ درصدی تشکل‌های مردم نهاد استفاده کند که آمار‌ها  از مغفول ماندن این ظرفیت حکایت دارد.
به گفته کار شناسان و مسئولان این طرح استفاده از جوامع محلی ۸۰ درصد هزینه‌های اجرای طرح‌های آبخیزداری را کاهش می‌دهد.
تصدی گری دولت در قوانین مربوط به آبخیزداری و ندادن اختیار به بخش خصوصی از علل دیگر مشارکت کم  مردم در این بخش است.
به استناد آئین نامه اجرایی قانون اصلاح تبصره (۱) ماده (۴۷) قانون تنظیم بخشی از مقررات عالی دولت، حقوق عرفی بهره برداری می‌تواند از سوی دولت ابطال شود و در این قانون راه کاری برای تسهیل مشارکت مردم در نظر گرفته نشده است.
طبق اعلام معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، میزان مشارکت مردم در آبخیزداری سالانه صد هزار هکتار است.

<div id="video-display-embed-code_11234535"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4264257/11234535?width=600&height=350"></script></div>
 

نظر شما