شناسهٔ خبر: 67283171 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

توصیه‌های اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی برای پیشگیری از ابتلا به هاری

با توجه به مشاهده برخی موارد از بیماری هاری طی روزهای گذشته، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان رضوی در جهت پیشگیری از این بیماری، توصیه‌هایی را عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، محمدرضا بهروزیان گفت: پرهیز از تماس با حیوانات بلاصاحب و پرسه زن اعم از، سگ و گربه وحوش به‌عنوان اولین توصیه مهم ما در این ارتباط است و تأکید می‌شود که از تغذیه دستی این حیوانات، خودداری شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان رضوی افزود: نکته بعدی لزوم مراجعه منظم هر ۶ ماه یکبار به دامپزشکی، برای کنترل سلامتی و همچنین تزریق سالیانه واکسن هاری، برای کلیه حیوانات خانگی است.

وی یادآور شد: توصیه سوم و مهم این که در صورت گاز گرفتگی توسط حیوانات اعم از خانگی یا بلاصاحب و غریبه، بایستی بلافاصله نسبت به شستشوی محل گاز گرفتگی با آب و صابون فراوان به مدت ۱۵ دقیقه اقدام و سپس فورا به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی برای تزریق واکسن و سرم ضدهاری مراجعه کنید.

بهروزیان تصریح کرد: نکته بعدی اینکه اگر حیوان خانگی شما تغییر رفتار دهد یعنی چنانچه آرام بوده و در ادامه تبدیل به یک حیوان پرخاشگر شود و یا اگر که یک حیوان پرخاشگر بوده تبدیل بشود به یک حیوان آرام، نشانگر شبهه ابتلای حیوان به بیماری هاری مطرح می‌شود و بایستی اقدامات پیشگیرانه برای پرهیز از گاز گرفتگی توسط حیوان مشکوک انجام شده و سریعا مراتب به دامپزشکی اطلاع رسانی شود تا اکیپ مبارزه با بیماری‌ هاری به محل برای انجام اقدامات بهداشتی مراجعه کند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان رضوی گفت: در پایان به شهروندان و دامداران توصیه می‌کنیم؛ هنگام مراجعه اکیپ‌های واکسیناتور دامپزشکی با ماموران دامپزشکی برای واکسیناسیون سگ‌های گله و نگهبان، همکاری لازم را داشته باشند.

نظر شما