شناسهٔ خبر: 67283164 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان مطرح کرد

بررسی عملکرد شهرداری‌ شهرهای بیش از ۲۵ هزار نفر جمعیت در جشنواره شهید رجایی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان گفت: مقرر شد سال جاری ارزیابی عملکرد و رتبه‌بندی شهرداری‌ها در جشنواره شهید رجایی، برای شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر انجام شود که در این راستا اصفهان به‌عنوان اولین استان این موضوع را رقم می‌زند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدرضا قاسمی امروز _پنجشنبه سی‌ویکم خرداد_ در دیدار رؤسای شوراهای اسلامی شهرستان اصفهان با اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: در پرداخت سرانه ارزش افزوده، شهرداری‌ها پیرامون موضوع جمعیت مکاتباتی با ما دارند، اما باید گفت که بر اساس قانون، نتایج سرشماری سال ۱۳۹۵ را ملاک قرار می‌دهیم، اما می‌دانیم که جمعیت شهرداری‌ها در چند سال گذشته به دلیل تغییر اقلیم و ورود اتباع تغییر کرده است.

وی با اشاره به اینکه برای سرشماری جمعیت در سال ۱۴۰۵ و داشتن اطلاعات دقیق از اکنون نقشه‌ها را به‌روزرسانی می‌کنیم، افزود: شهرداری‌ها نقشه‌های خود را برای بررسی به ما ارائه کنند یا اگر قرار داد برای تهیه نقشه بسته می‌شود، به ما اطلاع دهند تا با اعزام ناظر، آمارها در چهارچوب جمع‌آوری شود تا نیازها را پاسخ دهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان با اشاره به سامانه جامع اطلاعات مکانی ( SDI ) گفت: هم‌اکنون در ۲۰۰ لایه تصمیم‌گیری‌ها انجام می‌شود که باید به ۲ هزار لایه برسد، در این راستا امیدواریم شهرداری‌ها در تکمیل سامانه جامع اطلاعات مکانی ما را یاری کنند.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره شهید رجایی در سال گذشته که بررسی‌ها درباره شهرداری‌ها روی مرکز شهرستان‌ها انجام شد، گفت: مقرر شد سال جاری ارزیابی عملکرد و رتبه‌بندی شهرداری‌ها در جشنواره شهید رجایی، برای شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر انجام شود که در این راستا اصفهان به‌عنوان اولین استان این موضوع را رقم می‌زند؛ البته شاخص‌ها در این موضوع باید تعریف و پیشنهاد و نظرات ارائه شود.

قاسمی با اشاره به موضوع عوارض آلایندگی گفت: بر اساس ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده، فعالیت‌های تولیدی، خدماتی و معدنی که به تشخیص محیط زیست، آلاینده معرفی شوند، مشمول مالیات سبز نیم، یک و یک و نیم درصد می‌شوند اما در قانون اعتراض برای آن‌ها لحاظ شده است، در این راستا علت تأخیر در پرداخت عوارض آلایندگی، اعتراض‌ها است که فرایند آن بیش از یک سال ادامه دارد.

خیرین مدرسه ساز استان اصفهان در جلسه اخیر خود ۲,۷۰۰ میلیارد تومان کمک مالی جمع‌آوری کردند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان افزود: شما شوراها به پشتوانه آرایی که دارید، مکاتبه و درخواست کنید تا ۰/۵ درصد عوارض آلایندگی مشمول اعتراض نشود و قانون در این راستا اصلاح شود.

قاسمی با بیان اینکه محیط زیست ابزاری برای تشخیص آلایندگی ندارد و در این راستا شهرداری‌ها به اداره محیط زیست شهرستان‌های خود برای تأمین امکانات کمک کنند تصریح کرد: پیرامون موضوع توزیع عوارض آلایندگی، شهرستان‌ها وفاق داشته باشند بر اساس مرجع علمی، فرمولی تعیین شود و بر اساس آن همه قاعده بازی را قبول داشته باشند و سر نتیجه دعوا نکنند تا در وصول عوارض آلایندگی تأخیر نشود.

وی با اشاره به بند «ج» تبصره یک قانون بودجه ۱۴۰۳ که به دولت اجازه داده شده که اگر دولت بدهی به شهرداری‌ها دارد از مسیر تهاتر اموال غیر منقول اقدام کند، افزود: ظرفیت قانونی در برنامه هفتم وجود دارد که بر اساس آن اگر پروژه‌ای نیمه تمام داشته باشید و آن پروژه دولتی باشد، اگر خیری آن را تکمیل و به پایان برساند، تا ۵۰ درصد هزینه پرداخت شده توسط خیرین به عنوان اعتبار مالیاتی آنها قلمداد می‌شود.

قاسمی با بیان اینکه خیرین مدرسه ساز استان اصفهان در جلسه اخیر خود ۲,۷۰۰ میلیارد تومان کمک مالی جمع‌آوری کردند، گفت: از استان‌هایی هستیم که قدرت خیرین از قدرت دولت بیشتر است.

وی با اشاره به تبصره ۱۱ قانون حمایت از تولید دانش‌بنیان‌ها گفت: بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده ۱۰۰ درصد هزینه‌ای که فردی برای کمک و حمایت از دانش‌بنیان‌ها پرداخت کند، اعتبار مالیاتی وی محسوب می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان با بیان اینکه در دولت شهید رئیسی در بخش مشارکت عمومی و خصوصی، بندی لحاظ شده که ۱۰ درصد اعتبارات استان را می‌توان برای کمک به کسانی کنار گذاشت که برای اتمام پروژه‌ها مشارکت می‌کنند افزود: شما در شهرهای خود می‌توانید از این حمایت بهره‌مند شوید.

به گزارش ایمنا، در ادامه جلسه رؤسای شوراهای اسلامی شهرستان‌های استان اصفهان پیشنهادات، دیدگاه و مشکلات خود را همچون ضرورت به‌روزرسانی شاخص‌های سرشماری جمعیت، پرداختن نشدن ۰/۵ درصد عوارض آلایندگی در سه سال گذشته به شهرداری‌ها، کمک به مولد سازی نهادها و ادارات در شهرستان‌ها که با کمبود اعتبارات روبه‌رو هستند، کمک به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام با عمر بالا در شهرستان‌ها، جذب سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و حذف بروکراسی اداری در این موضوع، لزوم توجه فرمانداران به نقش رؤسای شوراهای اسلامی در برنامه‌ریزی بودجه و دعوت از آن‌ها در این فرایند، سخت‌تر شدن شیوه نامه‌های سرمایه‌گذاری که منجر به کمرنگ شدن مشارکت شده است، مدنظر قرار گرفتن مسافت در تعریف فرمول عوارض آلایندگی را مطرح کردند.

نظر شما