شناسهٔ خبر: 67350431 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیرکل هواشناسی گیلان خبر داد

هشدار نارنجی برای تشدید فعالیت سامانه ناپایدار گیلان/ دمای هوا تا ۸ درجه کاهش پیدا می‌کند

مدیرکل هواشناسی گیلان از صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی برای تشدید فعالیت ناپایدار از امروز دوشنبه تا پنج شنبه جاری در استان خبر داد و گفت: شهروندان و گردشگران طی این مدت از توقف، استقرار و برپایی چادر مسافرتی در حاشیه رودخانه‌ها، مسیل‌ها و مناطق مرتفع خودداری کنند.

صاحب‌خبر -

محمد دادرس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در گیلان، اظهار کرد: نقشه‌های هواشناسی نشان‌دهنده تشدید فعالیت سامانه ناپایدار از امروز دوشنبه تا روز پنج شنبه جاری در گیلان است.

وی افزود: مطابق هشدار سطح نارنجی هواشناسی صادر شده، طی این مدت به تناوب بارندگی و رگبار و رعد و برق (برخی مناطق شدید، موقتی خیلی شدید، موقتی خیلی شدید)، وزش باد، (برخی مناطق شدید)، مه آلودگی، نقاط مستعد بارش تگرگ، کاهش دما (طی پنج شنبه و جمعه) به طور متوسط چهار تا هشت درجه سلسیوس در نقاط مختلف استان پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی گیلان خاطرنشان کرد: آب‌گرفتگی و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها و جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه‌ها، لغزندگی سطح جاده‌ها و کاهش دید افقی، اختلال در حمل و نقل جاده‌ای، لغزش و رانش، ریزش سنگ، خسارت به صنعت کشاورزی و سازه‌ها و برخورد صاعقه از اثرات فعالیت این سامانه پیش‌بینی شده است.

دادرس تصریح کرد: شهروندان و گردشگران طی این مدت از توقف، استقرار و برپایی چادر مسافرتی در حاشیه رودخانه‌ها، مسیل‌ها و مناطق مرتفع خودداری کنند.

وی ادامه داد: به‌منظور جلوگیری از وقوع حوادث و صدمات ناگوار انسانی، شهروندان و مسافران طی این مدت از کوهنوردی در مناطق کوهستانی و عشایر از جابه‌جایی و کوچ اجتناب کنند.

مدیرکل هواشناسی گیلان گفت: طی این مدت مدیریت ورودی و خروجی زمین‌های کشاورزی و شالیزارها و تمهیدات لازم در بخش‌های مختلف کشاورزی، احتیاط در ترددهای جاده‌ای به ویژه محورهای کوهستانی، محکم کردن سازه‌های موقت، تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها و هنگام وقوع رعدوبرق پناه گرفتن در مکان‌های امن و سرپوشیده ضروری است.

دادرس از صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی دریایی برای وزش باد شدید (در برخی نواحی شدید) در دریای خزر از اواخر روز چهارشنبه تا ظهر پنج شنبه جاری خبر داد و افزود: طی این مدت بیشینه ارتفاع موج در سواحل استان یک تا دو متر و برای نزدیک ساحل تا حدود دو متر و ۸۰ سانتی متر پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه غرق شدن شناگران، آسیب به قفس‌ها و پاره شدن تورهای صیادی، خسارت به قایق‌ها و شناورهای کوچک و احتمال خسارت به تأسیسات دریایی از اثرات این سامانه است، تاکید کرد: طی این مدت، ممانعت از شنا کردن، تردد قایق‌های سبک و تفریحی، تردد ورود و خروج کشتی‌ها به بندر، تردد کشتی‌های تجاری، فعالیت‌های شیلاتی و پشتیبانی صنایع فراساحلی و آماده‌باش برای مواجه با خسارات احتمالی به کلیه فعالان دریایی توصیه می‌شود.

نظر شما