شناسهٔ خبر: 67283086 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

گاردین: یک اقتصاددان خواستار ذخیره غلات شده است

صاحب‌خبر -

شفقنا- یک اقتصاددان پیشنهاد می کند برای آماده شدن برای شرایط اضطراری جهانی بعدی، غلات را ذخیره کنید.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ گاردین نوشت: «ایزابلا وبر» اقتصاددانی که با پیشنهاد جسورانه ای برای اجرای کنترل های استراتژیک قیمت ها در اوج تورم جنجال برانگیخت و سود شرکت ها را عامل افزایش قیمت ها معرفی کرد، پیشنهاد جدیدی ارائه کرده است که می‌گوید از کمبود مواد غذایی و افزایش قیمت ها در پی یک اختلال دیگر در زنجیره تامین جهانی جلوگیری می‌کند.

مقاله جدید وبر که روز پنجشنبه منتشر شد، به چگونگی افزایش قیمت غلات در سال 2022 می پردازد. او می‌گوید: کووید زنجیره های تامین را گرفتار کرد و حمله روسیه به اوکراین نیز مزید بر علت شد. افزایش قیمت به کسب سودهای بی سابقه برای شرکت ها کمک کرد و در عین حال تورم را بالاتر برد و گرسنگی جهانی را افزایش داد. در این مقاله، وبر و همکارانش خواستار ایجاد ذخایر زیادی از غلات هستند که می‌توانند در هنگام کمبود یا شرایط اضطراری برای کاهش فشار قیمت‌ها آزاد شوند.

وبر، نویسنده اصلی مقاله و دانشیار دانشگاه ماساچوست معتقد است: چنین سیستمی نوساناتی را که مشخصه بازار غلات است، فرو می نشاند و قیمت مواد غذایی را پایین نگه می دارد. به نظر می رسد به معنای واقعی کلمه، بدترین زمان برای گرسنگی جهانی، بهترین زمان برای شرکت هایی است که تجارت جهانی مواد غذایی اصلی را مدیریت می کنند. ممکن است این پیشنهاد در محیط کنونی خیلی ایده‌الیستی به نظر برسد، اما از نظر ثبات اقتصادی چنان سود آشکاری دارد که آن‌قدر که به نظر می‌رسد ایده‌الیستی نیست.»

نهاد جدیدی که توسط وبر پیشنهاد شده است، مشابه نحوه استفاده دولت آمریکا از ذخایر استراتژیک نفت در تلاش برای محدود کردن افزایش قیمت و سقوط در بازار نفت است. زمانی که تقاضا برای نفت زیاد است و قیمت ها بالا می رود، دولت می تواند از ذخایر نفت خود برای کمک به کاهش قیمت ها استفاده کند. هنگامی که تقاضا ضعیف است و قیمت ها آنقدر پایین می آیند که پمپاژ بیشتر نفت بدون سود می شود، دولت نفت می خرد و در انبار خود ذخیره می کند.

در واقع، ذخیره غلات می‌تواند سقفی بر قیمت‌ها برای حمایت از مصرف‌کنندگان و در عین حال کفی برای محافظت از کشاورزان در هنگام سقوط قیمت غلات ایجاد می‌کند.

این خبر را در گاردین ببینید

نظر شما