شناسهٔ خبر: 67282986 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

رونالدو و پپه شور استقامت را درآورده‌اند!

پپه بیستمین بازی‌اش را در ادوار یورو برای پرتغال انجام داد و پس از کریستیانو رونالدو (۲۶) دومین بازیکن باسابقه این رقابت‌ها شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری‌آنلاین، کریستیانو رونالدو ششمین یوروی خودش را هم تجربه کرد و رکوردهایش را بهبود بخشید. او که درهمه دوره‌های قبل به گل رسیده بود، فعلا در بازی اول پرتغال موفق به انجام این کار نشد. اگر کریس در بازی با چک گل می‌زد، با عبور از ایویکا واستیک (در تساوی یک‌-‌یک اتریش مقابل لهستان در یوور۲۰۰۸) که با ۳۸سال و ۲۵۷روز سن، مسن‌ترین گلزن تاریخ یورو است، می‌توانست به یک رکورد شخصی دیگر هم برسد. کریستیانو تنها بازیکنی است که در بین ۱۰بازیکن جوان و ۱۰گلزن مسن جام ملت‌های اروپا قرار دارد. گل او در بازی با فرانسه که روز ۲۳ژوئن ۲۰۲۱و

زمانی که کریس ۳۶سال و ۱۹۴روز سن داشت به ثمر رسید، او را به پنجمین بازیکن مسن گلزن در این مسابقات تبدیل کرد. رونالدو حالا ۳۹سال و ۱۳۵روز سن دارد.

رونالدو مقابل چک خوب بازی کرد و با اینکه همواره از او به‌عنوان بازیکنی خودخواه یاد می‌شود، به نفر اول جدول بازیکنانی که بیشترین موقعیت گل را در یورو خلق کرده‌اند، تبدیل شد و رکورد فیگو را زد. بیشترین خلق موقعیت در تاریخ یورو؛ ۴۳موقعیت کریستیانو رونالدو، ۴۲موقعیت لوییس فیگو، ۴۰موقعیت مسوت اوزیل.

رونالدو در پیروزی و کام‌بک ۲بر یک مقابل چک یک ضربه سر به دیرک دروازه زد و آمار ۵شوت، ۳شوت داخل چارچوب، ۲خلق موقعیت، یک‌خلق موقعیت بزرگ گلزنی و ۲۲پاس صحیح از ۲۲پاس را ثبت کرد. همه اینها در حالی اتفاق افتاد که پرتغال با آن همه ستاره در حد مدعی جدی قهرمانی ظاهر نشد. بازیکنان این تیم هر کدام‌ ساز خودشان را می‌زدند و احتمالا باند برونو فرناندز، برناردو سیلوا و کانسلو در ادامه با رونالدو با مشکلات بیشتری روبه‌رو می‌شوند. روبرتو مارتینس اسپانیایی برای این بازی از ۳مدافع کناری استفاده کرد. سیستم ۳-۴-۳مارتینس جواب نمی‌دهد. در این سیستم دالو و کانسلو به‌عنوان هافبک راست و چپ بازی کردند و نونو مندس یکی از ۳مدافع بود ولی در اصل مندس دفاع چپ بازی کرد، کانسلو در کنار ویتینیا هافبک دفاعی و دالو مدافع راست. در ادامه سمدو و ایناسیو هم به این نفرات اضافه شدند.

گل پسر سرمربی

۲۰۰۳: کریستیانو برای نخستین بار با تیم ملی پرتغال در یکی از آخرین بازی‌های سرخیو کونسیسائو (سرمربی فصل پیش پورتو) با او هم‌تیمی شد.

۲۰۲۴: فرانسیسکو، پسر سرخیو کونسیسائو، گل پیروزی پرتغال در نخستین بازی یوروی این فصل را در وقت‌های تلف‌شده به ثمر رساند و با کریستیانو جشن گرفت.

رکورد پپه

یک بازیکن دیگر پرتغال هم رکورد زد؛ پپه با ۴۱سال و ۱۱۳روز سن نام خود را به‌عنوان مسن‌ترین بازیکن تاریخ یورو ثبت کرد. نفرات بعدی به این شرح هستند:

کرالی گابور (بازیکن مجارستان مقابل بلژیک، روز ۲۶ژوئن ۲۰۱۶) با ۴۰سال و ۸۶روز سن

کریستیانو رونالدو (بازیکن پرتغال مقابل چک، روز ۱۸ژوئن ۲۰۲۴) با ۳۹سال و ۱۳۴روز سن

لوتار ماتئوس (بازیکن آلمان مقابل پرتغال، روز ۲۰ژوئن ۲۰۰۰) با ۳۹سال و ۹۱روز سن

مورتن اولسن (بازیکن دانمارک مقابل ایتالیا، روز ۱۷ژوئن ۱۹۸۸) با ۳۸سال و ۳۰۸روز سن

لوکا مودریچ (بازیکن کرواسی مقابل اسپانیا روز ۱۵ژوئن ۲۰۲۴) با ۳۸سال و ۲۸۰روز سن

مارتین استکلنبرگ (بازیکن هلند مقابل چک، روز ۲۷ژوئن ۲۰۲۱) با ۳۸سال و ۲۷۸روز سن

پیتر شیلتون (بازیکن انگلیس مقابل هلند، روز ۱۵ژوئن ۱۹۸۸) با ۳۸سال و ۲۷۱روز سن

ایویکا واستیک (بازیکن اتریش مقابل لهستان، روز ۱۲ژوئن ۲۰۰۸) با ۳۸سال و ۲۵۷روز سن

ینس لمان (بازیکن آلمان مقابل اسپانیا، روز ۲۹ژوئن ۲۰۰۸) با ۳۸سال و ۲۳۲روز سن

پپه بیستمین بازی‌اش را در ادوار یورو برای پرتغال انجام داد و پس از کریستیانو رونالدو (۲۶) دومین بازیکن باسابقه این رقابت‌ها شد. او در لیگ قهرمانان هم با ۴۰سال و ۲۴۱روز سن مقابل رویال آنتورپ بلژیک برای پورتو به میدان رفت و مسن‌ترین بازیکن غیردروازه‌بان تاریخ این رقابت‌ها شد. او بعد از آن بازی ۵بار دیگر رکورد را بهبود بخشید و در بازی برگشت مقابل همین تیم به مسن‌ترین گلزن مسابقات هم تبدیل شد.

نظر شما