به گزارش ایرنا، محمد مخبر صبح امروز ضمن بازدید از پروژه تکمیل شده راه آهن رشت - کاسپین این پروژه مهم و کلیدی که نقطه انتهایی و اتصال کریدور شمال - جنوب کشور است، در بندر انزلی که نقطه انتهایی این مسیر و اتصال به دریاست، بهره برداری از این پروژه مهم را کلید زد.
وی پس از شرکت در مراسم افتتاح این پروژه و سخنرانی به رشت بازگشت و لحظاتی قبل عازم تهران شد.
مسیر ریلی رشت - کاسپین که بنادر گیلان به شبکه ریلی کشوررا متصل می کند پس از گذشت ۲ دهه و طی فراز و نشیب های بسیار سرانجام به نقطه پایانی رسید و پازل ترانزیتی کشور در راه گذر شمال- جنوب تکمیل شد و دریاهای شمال و جنوب از این طریق به هم وصل شدند.
پروژه خط آهن رشت - کاسپین بخشی از مسیر ریلی قزوین - رشت است که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۷ آغاز شد(اما قرارداد احداث این مسیر ریلی همزمان با ساخت راه آهن قزوین - رشت در ۱۳۹۳ منعقد شده بود).
طول این خط آهن ۳۷ کیلومتر است و با احتساب خطوط ایستگاهی به ۴۰ کیلومتر هم می رسد.
این خط آهن از مهمترین پروژههای ریلی و اولویتدار کشور با هدف تکمیل کریدور شمال- جنوب و آخرین بخش از کریدور ریلی دریا به دریا است که اتصال ریلی بنادر جنوبی کشور به بنادر شمالی را در استان گیلان فراهم می کند و از اهمیت ویژهای در حوزه حمل و نقل داخلی، بار و مسافر برخوردار است و بندر کاسپین را به خط آهن سراسری وصل کرده و نقطه اتصال دریای خزر در شمال کشور به خلیج فارس، آبهای آزاد بینالمللی و دیگر کشورهای همسایه ایران خواهد بود.
کارشناسان حوزه حمل و نقل دریایی باور دارند با تکمیل کریدور شمال - جنوب سالانه نزدیک ۲۵ میلیون تن کالا از مسیر ایران ترانزیت خواهد شد و درآمد ترانزیتی کشور به پنج میلیارد دلار می رسد.
نظر شما