شناسهٔ خبر: 67282756 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

آجر نسوز نما چیست و آجر نسوز صنعتی چه کاربردی دارد

صاحب‌خبر -
برای نمونه می‌توان به نماکاری بیرون و داخل ساختمان، ایجاد کف و البته شومینه کاری و ... اشاره کرد. اگر شما هم درباره آجر صنعتی نسوز، سوالاتی دارید و به دنبال شناخت بیشتر این متریال محبوب ساختمانی هستید، این مطلب برای شماست. در ادامه درباره این محصول و کاربرد‌های آن توضیحاتی کامل ارائه خواهیم کرد.

نگاهی تخصصی به آجر نسوز نما
آجر نسوز  حاصل ترکیب خاک چینی و نسوز بوده که از ساختار مولکولی ظریف و متراکم برخوردار است. برای تولید این محصول باید دما را تا 1500 درجه بالا برد. وابسته به میزان حرارتی که کوره ایجاد می‌کند، طیف رنگی مختلفی ازاین محصول تولید می‌شود. از آجر نسوز نما می‌توان به عنوان یکی از محبوب ترین متریال ساختمانی در دنیای امروز یاد کرد.

آجر نسوز نما و ترکیبات آن
برای تولید این محصول، اصلی ترین موادی که به کار می‌روند عبارتند از : سیلیس و آلومینا. اتفاقا دانه‌های سیاهی که در ساختار این محصول دیده می‌شوند، حاصل وجود سیلیس می‌باشد. به طور تقریبی می‌توان ادعا کرد که 73 درصد این محصول را سیلیس و 27 درصد آن را آلومینیوم تشکیل می‌دهد. اما می‌توان گفت که برخی مواد هم به میزان کم در این محصول ممکن است وجود داشته باشند. از مهم ترین این مواد می‌توان فریک اسید، تیتانیوم، اکسید‌های فلزی دیگر و ... را مثال زد. خاک نسوز نیز از اصلی ترین ترکیباتی است که در ساختار این محصول بکار می‌رود. شاید بپرسید خاک نسوز چیست؟ در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

استفاده از آجر نسوز قرمز برای نمای بیرونی ساختمان
قطعا می‌توان با کمی خلاقیت، نمای بیرونی ساختمان را تبدیل به یک ساختار زیبا و جذاب در سطح شهر کرد.
 آجر نسوز قرمز می‌توان به خوبی چنین نمایی را ایجاد کند. همچنین این محصول بدلیل برخورداری از مقاومت بالا دربرابر حرارت، گزینه خوبی برای ساخت کوره، باربیکیو و شومینه تلقی می‌شود. استفاده از آجر نسوز سبب می‌شود که ساختمان از عمر مفید بالاتری برخوردار باشد. بدلیل برخورداری این محصول از تنوع رنگی بالا، می‌توان با آن طرح‌های خلاقانه ای ایجاد کرد.
 
آجر نسوز صنعتی چیست؟
آجر نسوز صنعتی هم یکی از آشناترین نام‌هایی است که افراد در دنیای ساخت و ساز نماکاری با آن روبرو می‌شوند. آجر صنعتی، فراورده ای نسوز بوده که مقاومت آن نسبت به حرارت مثال زدنی است. این محصول برای مکان‌هایی که دربرابر دمای بالا هستند کاربرد دارد. برای نمونه می‌توان به مواردی مانند زباله سوز‌ها، کوره‌ها، محفظه‌ها و ... اشاره کرد.

انواع آجر صنعتی



مهم ترین انواع آجر صنعتی که امروزه در بازار یافت می‌شوند، به شرح زیرند:
•    آجر عایق
•    آجر کرندومی
•    آجر منیزیتی
•    آجر شاموتی
•    و ...

خاک نسوز چیست؟



همانطور که از نام این ماده اولیه هم برداشت می‌کنید، خاک نسوز ماده ای است که دربرابر حرارت بالا به خوبی از خود مقاومت نشان می‌دهد. به طوری که حرارت بالا سبب ترک برداشتن آن نمی شود. می‌توان این خاک را تا دمای 1500 درجه سانتی گراد در معرض حرارت قرار داد. در ترکیب این خاک هم سیلیس و آلومینا به وفور یافت می‌شوند. به جرئت می‌توان ادعا کرد که خاک نسوز، از اصلی ترین ترکیبات آجر نسوز نما می‌باشد.
اصلی ترین کاربرد‌های آجر نسوز نما
شاید افرادی که برای اولین بار با این متریال ساختمانی روبرو می‌شوند، این سوال را مطرح کنند که مهم ترین کاربرد‌های آجر نسوز کدامند؟ بدلیل ویژگی‌هایی که این دسته از آجر‌ها دارند، استفاده از آن‌ها در صنعت ساختمان سازی بسیار رواج پیدا کرده است. مهم ترین کاربرد‌های این محصول شامل موارد ذکر شده در لیست زیرند:
•    نمای داخلی ساختمان
•    نمای بیرونی ساختمان
•    کف فرش
•    شومینه
•    ساخت کوره
•    ساخت باربیکیو

از مهم ترین دلایلی که سبب می‌شوند استفاده از این محصول تا این حد رواج یابد، تنوع بالای رنگی و ابعادی آن می‌باشد. شاید مهم ترین و پرکاربردترین انواع این محصول، آجر‌های انگلیسی و شاموتی باشند. این دومحصول از برخی نظر‌ها باهم تفاوت‌هایی را دارا هستند. برای نمونه آجر‌های شاموتی برابر حرارت مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند. به همین دلیل برای ساخت کوره نسبت به نمونه‌های انگلیسی گزینه بهتری تلقی می‌شوند. از طرف دیگر آجر‌های انگلیسی نیز بیشتر برای نمای خارجی کاربرد دارند. در ادامه برخی کاربرد‌های آجر نسوز نما را به صورت تخصصی زیر ذره بین خواهیم برد.

استفاده از آجر نسوز در نمای داخلی ساختمان
کمی قبل تر به این موضوع اشاره کردیم که این محصول دارای تنوع رنگی بسیار بالایی است. به طوری که جلوه بسیار زیبایی به ساختمان می‌دهد. انواعی از سبک‌ها را با این آجر می‌توان خلق کرد. بد نیست به موارد زیر توجه داشته باشید:
•    استفاده از آجر نسوز مشکی و خاکستری گزینه مناسبی برای طراحی کلاسیک و مینیمال است.
•    برای ایجاد سبک‌های مدرن  می‌توانید به سراغ رنگ‌های کرم، طلایی و یا قهوه ای بروید.
•    برای ایجاد سبک روستیک می‌توانید از رنگ سفید و قرمز استفاده کنید.

سخن پایانی
نماکاری بخش مهمی از فرایند ساخت و ساز ساختمان‌های مختلف بوده و برای این امر می‌توان از متریال مختلفی استفاده کرد. آجر نسوز نما یکی از مهم ترین این موارد بوده که مزایای بسیار را داراست. از مهم ترین این مزایا می‌توان به تنوع بالای رنگی و ابعادی و همچنین مقاومت بالا دربرابر حرارت اشاره کرد. درباره کاربرد‌های این محصول در نماکاری داخلی، بیرونی، ساخت شومینه و ... نیز توضیحات کاملی ارائه شد. از اینکه تا پایان مطلب ما را همراهی کردید، از شما ممنونیم.
 
 

نظر شما