شناسهٔ خبر: 67282733 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

دانش‌بنیان‌ها؛ آماده خدمت به صنعت کشاورزی

صنعت کشاورزی در دنیا به یک تکنولوژی مهم و استراتژیک تبدیل شده و با توجه به منابع محدود آبی، نفوذ دانش در این صنعت مهم و حیاتی و آمیختن آن با تکنولوژی‌های روز و همچنین عبور ازسیستم سنتی،امروز به یک موضوع پراهمیت برای ایران تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -
 
کشاورزی مدرن، تولید محصولات پربازده و باکیفیت بهتر را به همراه دارد و در این مسیر شرکت‌های دانش‌بنیان، محققان و فناوران ایرانی با ارائه فناوری‌های جدید تلاش می‌کنند با روش‌های کم‌هزینه‌تر و البته مهندسی دقیق‌تر به گستره امنیت و سلامت غذا کمک کنند.با توجه به بحران آب در ایران و هدررفت بالای آن در فعالیت‌های کشاورزی، مدرنیزاسیون و به‌کاربردن روش‌های نوین می‌تواند میزان آب مصرفی در این حوزه را تا میزان قابل قبولی کاهش دهد. این شیوه نوین از کشاورزی موجب افزایش درآمد مصرف‌کننده شده و درواقع از عوامل اصلی رشد اقتصادی در کشورهای پیشرفته و درحال‌توسعه محسوب می‌شود و همین موضوع اهمیت تزریق فناوری‌های نو به حوزه کشاورزی را بیش از پیش ثابت می‌کند.خوشبختانه در ایران شرکت‌های متخصص و دانش‌بنیان زیادی وجود دارند که در حوزه هوش مصنوعی و پردازش تصویر فعالیت می‌کنند و حتی برخی از آنها درحال‌حاضر مجری پایش‌های هوافضاپایه در محیط‌زیست، کشاورزی، آب و صنعت است. 
مصطفی جعفری، مدیرعامل یکی از این شرکت‌های دانش‌بنیان با اشاره به حضور متخصصان هوش‌مصنوعی، فناوری اطلاعات، برق، سنجش از دور و متخصصان حوزه آب، کشاورزی و محیط‌زیست در این مجموعه می‌گوید: مدیریت بهره‌وری آب در کشاورزی و کاربری اراضی در سطح حوضه آبریز فرآیندی است که این شرکت طراحی کرده است. این فرآیند فناوری‌های هوافضاپایه مبتنی بر پلتفرم‌های داخلی مصرف آب کشاورزی نسبت به ماده خشک را محاسبه و ضریب بهره‌وری را تعیین می‌کند. این فعال فناور خاطرنشان می‌کند: در حوزه کشاورزی، دیتا و تصاویری که توسط ماهواره‌ها، پهپادها و همچنین هواپیماهای فوق‌سبک ثبت می‌شود در سامانه دستیار هوشمند مدیریت کشاورزی قرار می‌گیرد و تحلیل الگوی کشت و تغییراتی که در اراضی کشاورزی و تالابی اتفاق افتاده را در اختیار مدیران مربوط قرار می‌دهد. جعفری یکی از پروژه‌های انجام‌شده برای وزارت جهادکشاورزی را اندازه‌گیری سطح زیر کشت برنج در دو استان گیلان و مازندران عنوان کرده و ادامه می‌دهد: ما توانستیم گزارش مورد نیاز درباره سطح زیر کشت در این دو استان و این‌که نیاز به واردات برنج را به‌صورت دیتا و تصویر در اختیار این وزارتخانه قرار دهیم. شرکت‌های مشابه دیگری در این حوزه فعالیت دارند ولی برتری شرکت ما نسبت به دیگران، نیازسنجی است. یکی دیگر از شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه اتوماسیون، هوشمندسازی و همچنین توسعه فناوری در رابطه با آبخیزداری، مدیریت منابع آب و خاک و تولیدات کشاورزی فعالیت می‌کند. این شرکت، سامانه جامعی را طراحی کرده که در مزرعه، باغ و گلخانه نصب می‌شود و رطوبت خاک و سطح آب استخر را  اندازه‌گیری می‌کند.
سیدمجتبی حیدریان، مدیرمسئول این شرکت دانش‌بنیان با بیان این‌که ما محصول خودمان را در قالب تابلوهای برق طراحی می‌کنیم؛ همچنین در بحث اجرا، مزرعه، باغ و گلخانه را بررسی و به‌صورت پروژه تعریف می‌کنیم و پنل مدیریتی را در اختیار کاربران و مشتریان قرار می‌دهیم، می‌گوید: متخصصان این شرکت اقدام به طراحی اپلیکیشنی تحت عنوان «باغیار» کرده‌اند که با استفاده از آن کاربران می‌توانند در هر کجای ایران که هستند، باغ و مزرعه کشاورزی خود را مدیریت کنند. به‌طورمثال می‌توان برنامه آبیاری روزانه، هفتگی و ماهانه را در این اپلیکیشن تنظیم کرد و در هر زمان که به دستگاه دستور داده شود، عملیات آبیاری براساس نیاز واقعی گیاه انجام خواهد شد.این فعال فناور درباره هزینه ارائه خدمات نیز توضیح داد و گفت: هزینه ارائه خدمات مابه‌ازای هر هکتار ۶ تا ۱۲میلیون تومان است. درحال‌حاضر تنها شرکتی هستیم که به‌صورت جامع، کشاورزی هوشمند را به این شکل انجام می‌دهیم. همچنین توانسته‌ایم بحث پهپادی و سنجش از راه دور و ماهواره‌ای را به این سامانه اضافه کنیم و نتایج استفاده از این سامانه نشان می‌دهد که مصرف آب در فعالیت‌های کشاورزی ۳۰ درصد کاهش داشته است. 

نظر شما