شناسهٔ خبر: 67282073 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سکوت کر کننده آقای مدیر

طی روزهای اخیر اخبار و گزارش‌های متعددی در باب افزایش گرایش دارندگان تسلیحات هسته‌ای به گسترش این تسلیحات منتشر شده است که زنگ خطری بزرگ برای امنیت جهان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، قاسم غفوری در سرمقاله سیاست روز نوشت:مدیر انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری) دن اسمیت گفت: «در حالی که با از بین رفتن تدریجی سلاح‌های دوران جنگ سرد، مجموع کلاهک‌های اتمی جهانی همچنان کاهش می‌یابد، متأسفانه همچنان سال به سال شاهد افزایش تعداد کلاهک‌های اتمی عملیاتی هستیم.».
 این سخنان در حالی نوعی هشدار جهانی در باب خطرات هسته‌ای جهان عنوان می‌گردد که یک نکته در آن قابل توجه است و آن تکیه بر نام چین است. در این گزارش انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری) اعلام کرد :«چین بیشتر از هر کشور دیگری در حال توسعه زرادخانه اتمی خود است. سیپری پیش‌بینی کرد زرادخانه موشک‌های اتمی فعال بین قاره‌ای چین می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ به اندازه تسلیحات آمریکایی و روسیه افزایش یابد.طبق گزارش انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، در سال جاری ذخایر تسلیحات اتمی چین از ۴۱۰ به حدود ۵۰۰ کلاهک عملیاتی افزایش یافته است.»این موضع گیری یکی از مهمترین نهادهای بین‌المللی در حوزه نظامی و تسلیحاتی، علیه چین در حالی صورت می‌گیرد که در روزهای اخیر مواضع هسته‌ای قابل توجهی از سوی کشورهای غربی به گوش می‌رسد. «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو گفته است، کشورهای عضو ناتو در مورد امکان استقرار کلاهک‌های هسته‌ای بیشتر و قرار دادن آنها در حالت آمادگی رزمی به‌عنوان «یک عامل بازدارنده» بحث می‌کنند. او گفت: «آمریکا بمب‌های گرانشی خود را برای کلاهک‌های هسته‌ای که در اروپا دارد، مدرن می‌کند و متحدان اروپایی در حال مدرن‌سازی هواپیماهایی هستند که قرار است به مأموریت هسته‌ای ناتو اختصاص داده شوند.»بر اساس گزارش روزنامه دیلی‌تلگراف، انگلیس حدود ۴۰ کلاهک از ۲۲۵ کلاهک هسته‌ای خود را مستقر کرده است. پیش از این نیز یک مقام ارشد آمریکایی به «سمافور» گفته بود که این کشور قرار است تغییراتی را در سیاست تسلیحات هسته‌ای خود اعلام کند.
با توجه به این اخبار و رویکردهای هسته‌ای غرب می‌توان نتیجه گرفت که هشدارهای موسسه مذکور نه یک رویکرد اصلاحی و بازدارنده در برابر تهدیدات هسته ای بلکه بعد جدیدی از چین هراسی غرب پس از ادعای کمک‌های نظامی و پهپادی این کشور به روسیه و نیز تهدیدات اقتصادی آن برای غرب است که برای توجیه رفتارهای غیر مسئولانه هسته‌ای و نظامی ناتو صورت می‌گیرد. به عبارتی دقیق‌تر غرب با برجسته‌سازی و دیو سازی هسته‌ای از سایر کشورها به دنبال توجیه رقابت هسته‌ای است که در جهان به راه می‌اندازد در حالی که افزایش ظرفیت‌های نظامی و تسلیحاتی ناتو و سوق دادن اروپا به نظامی‌گری بیشتر خطر جنگ در جهان را نیز گسترش داده است چنانکه تهدیدات نظامی غرب علیه روسیه و اصرار بر جنگ اوکراین موجب شده تا روسیه به برگزاری رزمایش‌های هسته ای روی آورد.
دوم آنکه موسسه مذکور در حالی از افزایش رویکردهای هسته‌ای در جهان ابزار نگرانی کرده است که در لیست ادعایی وی نام از جمهوری اسلامی ایران برده نشده است. این مسئله که خود اعتراف به صلح آمیز بودن ماهیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران است، در حالی صورت می‌گیرد که طی هفته‌های اخیر غربی‌ها در قالب تروئیکای اروپایی و نیز حاضران در نشست گروه ۷ ادعاهای واهی و تکراری با محوریت تهدید هسته‌ای بودن ایران را مطرح کرده اند. غرب با دروغ پردازی هسته‌ای علیه ایران به دنبال استثناسازی از تهران و مبراسازی رژیم صهیونیستی از اعتراض‌های جهانی به جرم جنایت و نسل کشی در غزه است حال آنکه غربی‌ها هیچ واکنشی به بارها تهدید صهیونیست‌ها مبنی بر استفاده از سلاح هسته ای علیه غزه نداشته‌اند.
سوم آنکه گزارش انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم و مواضع ناتو و سران آمریکا در باب گسترش تسلیحات هسته‌ای توسط دارندگان این تسلیحات بار دیگر این سوال اساسی را مطرح می سازد که نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شخص گروسی مدیر کل آژانس در مقابله با هسته‌ای شدن فاجعه بار جهان چیست؟ آیا گروسی و آژانس صرفا مسئول پرونده سازی علیه جمهوری اسلامی ایرانی هستند که بیشترین همکاری را با اژانس داشته و صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای اش بر همگان اشکار است یا آنکه مسئولیت دارد تا از گسترش تسلیحات هسته‌ای جلوگیری و حتی انهدام آنها را اجرایی سازد؟!! سکوت کر کننده و مواضع ابهام برانگیز آژانس  و شخص گروسی در قبال آنچه در دنیای واقعی هسته‌ای می‌گذرد و پرداختن آن به توهمات و تخیلاتی که در باب تهدید هسته‌ای ایران مطرح می‌شود، ابهامات و تردیدها در باب صداقت آژانس را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

انتهای پیام

نظر شما