شناسهٔ خبر: 67281845 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

نگرانی غرب از توافقات و نزدیکی بیش از حد مسکو و پیونگ یانگ - اکون

اقتصاد ایران: در حالی‌که دبیرکل ناتو خواستار اتحاد غرب در مقابل روسیه و کره شمالی شد و وزیر دفاع انگلیس نیز درباره نزدیکی پوتین و کیم هشدار داد، وزیر خارجه روسیه گفت: تنها کسانی که چنین قصدی دارند، مخالف بند کمک متقابل بین مسکو و پیونگ یانگ در صورت تجاوز هستند.

صاحب‌خبر -
- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، شب گذشته در جریان سفر خود به کانادا، تاکید کرد که کشورهای غربی باید در پس زمینه امضای توافقنامه مشارکت استراتژیک جامع بین روسیه و کره شمالی، با یکدیگر بیشتر متحد شوند. 

استولتنبرگ گفت: «زمانی که آنها - کره شمالی، چین، ایران و روسیه - بیشتر و بیشتر با هم متحد می‌شوند، بسیار اهمیت دارد که ما به عنوان کشورهایی که به آزادی و دموکراسی اعتقاد دارند، اتحاد خود را تقویت کنیم.»

دبیرکل ناتو چند روز قبل نیز چین را به دلیل حمایت از روسیه تهدید کرده و گفت: مقامات پکن باید بین روسیه و اروپا یکی را انتخاب کند و اگر چین رفتار خود را تغییر ندهد، این امر بر روابط تجاری آنها با  اروپا و ایالات متحده تأثیر خواهد گذاشت.

وزیر دفاع انگلیس سفر پوتین به کره شمالی را هشداری برای غرب خواند

گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا نیز روز چهارشنبه ابراز نگرانی کرد  که سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به کره شمالی باید هشداری برای غرب تلقی شود. او در مورد دیدار دوستانه رهبران دو کشور در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «صحنه‌های سفر پوتین به کره شمالی را باید به عنوان یک هشدار واقعی تلقی کرد.»

به گفته شاپس، در این سفر او تلاش‌هایی را برای "تضعیف آزادی" کشورهای غربی می‌بیند که لندن باید با تقویت نیروهای مسلح خود به آن پاسخ دهد.

لاوروف: تنها کسانی که قصد آن را دارند مخالف بند کمک متقابل روسیه و کره شمالی در صورت تجاوز هستند

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته در پایان سفر هیئت بلندپایه روسی به پیونگ یانگ، به خبرنگار روس گفت: بند کمک متقابل در صورت تجاوز از توافقنامه  جدید مشارکت راهبردی جامع بین روسیه و کره شمالی تنها می‌تواند مورد اعتراض کسانی باشد که چنین قصدی را در رابطه با یکی از دو کشور برنامه ریزی کرده باشند. او گفت: «اگر کسی در این توافقنامه آرزوهای غیرقانونی می‌بیند، بند مربوط به کمک متقابل در صورت تجاوز، تنها می تواند مورد اعتراض کسانی قرار بگیرد که در حال برنامه ریزی برای تجاوز به کره شمالی یا فدراسیون روسیه هستند.»

 لاوروف یادآور شد که در بند مربوطه تاکید شده که این اقدام بر اساس ماده 51 منشور سازمان ملل متحد و قوانین ملی در روسیه و کره شمالی انجام خواهد شد.  وزیر خارجه روسیه در این زمینه به کسانی که این بند را زیر سوال می برند توصیه کرد که  آن را با دقت مطالعه کنند. به گفته او، صحبت صرفاً در خصوص موقعیت دفاعی است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز در تفسیر اطلاعات منتشر شده در رسانه‌های غربی که هشدار دادند که گسترش همکاری بین روسیه و کره شمالی ائتلافی علیه غرب است، تاکید کرد که همکاری نظامی بین دو کشور علیه کشورهای ثالث نیست. او گفت: ما روابط خود را، به ویژه با همسایگان خود، نه علیه کسی، بلکه در جهت منافع ملی و به نفع مردم دو کشور  توسعه می‌دهیم و در همین راستا، توافق راهبردی بین روسیه و کره علیه هیچ کشور ثالثی نیست.

دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه همچنین اشاره کرد که امضای توافقنامه مشارکت راهبردی جامع با کره شمالی، در حالی است که تمامی اقدامات کشورهای غربی آشکارا علیه روسیه برنامه ریزی شده، در حالیکه این یک سند چارچوب مفهومی است که وضعیت آتی روابط دوجانبه را مشخص می‌کند و نشان می‌دهد که هدف دو طرف توسعه همه بردارها در روابط دوجانبه است.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها:

نظر شما