شناسهٔ خبر: 67326357 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

اسرائیل در لبه پرتگاه؛جنگ نتانیاهو با ارتش در باتلاق غزه

محافل صهیونیستی معتقدند تنش‌هایی که در مرحله کنونی و در بحبوحه جنگ غزه میان نتانیاهو و ارتش اسرائیل ظاهر شده، چیزی فراتر از اختلاف بوده و به مثابه جنگی رقابتی است که اسرائیل را به لبه پرتگاه می‌برد.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: در حالی که جنگ غزه وارد نهمین ماه خود می‌شود، صهیونیست‌ها هنوز نتوانسته‌اند در موضع سیاسی و نظامی خود در این جنگ هماهنگ شوند و اختلافات میان مقامات ارشد اسرائیلی هر روز با ابعاد بیشتری آشکار می‌شود.

هجمه مقامات صهیونیست ضد یکدیگر

بعد از گذشت حدود یک ماه از اظهارات «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم اشغالگر که در آن مخالفت خود را با دستورات «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم درباره اداره غزه بعد از جنگ اعلام و تاکید کرده بود با هرگونه حکومت نظامی اسرائیل در نوار غزه مخالف است، نتانیاهو با هجمه ضد ارتش گفت که اسرائیل یک «دولت» با ارتش است نه یک ارتش با «دولت».

چند روز بعد از این سخنان نتانیاهو، «دانیال هاگاری» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در مصاحبه با شبکه 13 این رژیم علناً به انتقاد از کابینه اسرائیل و مدیریت ناکارآمد آن در جنگ غزه پرداخته و گفت: صحبت درباره نابودی حماس، فریبکاری است و تا زمانی که کابینه اسرائیل دولت جایگزینی برای حماس پیدا نکرده، این جنبش باقی خواهد ماند. حماس یک ایدئولوژی است که در قلب مردم فلسطین کاشته شده و نمی‌توان آن را انکار کرد و کسی که فکر می‌کند ما می‌توانیم حماس را ریشه کن کنیم، در اشتباه است.

این سخنان هاگاری به شدت نتانیاهو را عصبانی کرد و دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که کابینه امنیتی -سیاسی اسرائیل یکی از اهداف خود در جنگ غزه را نابودی قدرت نظامی و سیطره حماس در غزه اعلام کرده بود و طبیعتاً ارتش هم به این مسئله متعهد است.

در همین بحبوحه یائیر نتانیاهو، پسر نخست وزیر رژیم صهیونیستی که بعد از جنگ غزه، به میامی آمریکا گریخته واز زمان آغاز جنگ غزه همواره با انتشار پست‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی به جنجال و اختلاف میان کابینه و ارتش رژیم صهیونیستی دامن زده است، این بار ، «تومر بار» فرمانده نیروی هوایی را مورد هجمه تند قرار داده و با انتشار توییتی خطاب به این فرمانده ارتش اسرائیل گفت: زمانی که جنبش حماس در 7 اکتبر به شهرک‌های اطراف غزه حمله کرد کجا بودی؟

بعد از آن هر چند که ارتش رژیم صهیونیستی تلاش کرد، وانمود کند، اختلافی میان آن با سطح سیاسی این رژیم وجود ندارد؛ اما همین اظهارات ناهماهنگ و متناقضی که مقامات سیاسی و نظامی رژیم اشغالگر بیان می‌کنند، آن هم در زمانی که صهیونیست‌ها درگیر طولانی‌ترین و ویرانگرترین جنگ هستند، عمق شکاف میان دستگاه سیاسی و دستگاه نظامی- امنیتی اسرائیل را روشن می‌کند و نشان می‌دهد که اختلاف میان نهادهای سیاسی و نظامی امنیتی رژیم صهیونیستی بیش از پیش گسترده‌تر شده است.

جنگ نتانیاهو و ارتش اسرائیل

در این زمینه روزنامه عبری هاآرتص در مقاله‌ای اعلام کرد: ارتش اسرائیل اکنون دلایل روشنی برای سرزنش نتانیاهو دارد، در حالی که نتانیاهو طی ماه‌های گذشته و از زمان آغاز جنگ هیچ فرصتی را برای هجمه علیه مقامات و فرماندهان ارتش و مقصر جلوه دادن آنها در شکست اسرائیل در 7 اکتبر از دست نداده است.

بر اساس این مقاله، فرماندهان ارتش اسرائیل از ابتدای جنگ به دنبال متقاعد کردن نتانیاهو و کابینه جنگ برای ارائه چهارچوب استراتژیک بوده‌اند، اما نتانیاهو هر بار درخواست آنها را رد کرده و موجب شد ستاد مشترک ارتش، تیم ویژه خود را برای تدوین ایده‌های راهبردی درباره جنگ تشکیل دهد.

تحلیلگران معتقدند که سخنان هاگاری نشان می‌دهد ارتش اسرائیل به دنبال تسویه حساب با نتانیاهو است؛ چرا که نتانیاهو از بیش از 20 سال گذشته بر ارتش اسرائیل سیطره پیدا کرده و نقش و قدرت آن را به حاشیه برده است و هر کسی را که می‌خواهد در ارتش عزل و نصب می‌کند. او همچنین همه تلاش خود را به کار بست تا ارتش و مقامات و فرماندهان آن را در شکست 7 اکتبر مقصر جلوه دهد و خودش را مبرا کند.

فرسایش ارتش اسرائیل در جنگ غزه

در سایه نگرانی روز افزون صهیونیست‌ها از آینده ارتش اسرائیل و احتمال فروپاشی آن شبکه 12 رژیم صهیونیستی در جولای گذشته گزارش داد که «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، سندی را به نتانیاهو و گالانت تحویل داده که درباره از دست رفتن اعتماد اسرائیلی‌ها و کارکنان ارتش اسرائیل به ارتش، در نتیجه سیطره کابینه بر آن و کاهش اختیارات دیوان عالی این رژیم صحبت می‌کرد.

چند ماه بعد از آن جنگ غزه رخ داد و ترس فرماندهان ارتش اسرائیل از فروپاشی ارتش به دلیل خساراتی که در نوار غزه متحمل شده است، بیشتر شد.

در تاریخ 11 ژوئن شبکه 12 رژیم صهیونیستی اعلام کرد که هالیوی از نیاز ارتش به 15 گردان جدید به اندازه یک لشکر نظامی متشکل از 4500 نیرو صحبت کرده و این مسئله را به اطلاع مقامات سیاسی اسرائیل رسانده است. رئیس ستاد ارتش همچنین درباره کمبود شدید نیروی انسانی در ارتش اسرائیل هشدار داد.

کارشناسان امور راهبردی بر این باورند که ارتش اسرائیل اهدافی متفاوت از کابینه نتانیاهو در جنگ تعیین کرده است؛ به طوری که ارتش می‌داند نابودی حماس امکان‌پذیر نیست، اما نتانیاهو همچنان با توهم رسیدن به پیروزی مطلق و نابودی حماس به ادامه جنگ فرسایشی و بی‌نتیجه در غزه اصرار دارد.

«اسحاق برک» ژنرال ذخیره در ارتش رژیم صهیونیستی و مسئول سابق رسیدگی به شکایات نظامیان این ارتش هشدار داد که ارتش اسرائیل قدرت نابودی حماس را ندارد؛ حتی اگر این جنگ را برای مدت طولانی ادامه دهد. اگر اسرائیل قصد ادامه جنگ را داشته باشد متحمل خسارت‌های بیشتر می‌شود و ارتش در مدت کوتاهی از هم می‌پاشد.

«عاموس هرئیل» تحلیلگر روزنامه عبری هاآرتص هم در همین زمینه اظهار داشت: گفتگوهایی که طی هفته‌های گذشته با شخصیت‌های عالی رتبه در نهادهای نظامی اسرائیل داشتم بیانگر آن است که ما به سمت شکستی فاجعه بار و چند بعدی پیش می‌رویم.

از طرف دیگر مناقشاتی که میان نتانیاهو با ارتش رژیم صهیونیستی و همچنین احزاب راست افراطیِ هم پیمان وی آشکار شده است، نتیجه مرحله کنونی نیست، بلکه یک اختلاف ریشه‌ای است. نتانیاهو فرماندهان ارتش را به عنوان رقیب خود می‌بیند که برای تصدی پست نخست وزیری کمین کرده‌اند؛ زیرا همواره اینگونه بوده که فرماندهان ارتش اسرائیل بعد از دوره بازنشستگی وارد عرصه سیاست می‌شوند.

به عنوان مثال «بنی گانتس» رئیس اسبق ستاد ارتش رژیم صهیونیستی که در اعتراض به روند جنگ غزه از کابینه جنگ اسرائیل استعفا داد و یکی از منتقدان بزرگ نتانیاهو است، از رقبای وی محسوب می‌شود.

موسسه تحقیقات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد: رهبران احزاب راست افراطی اسرائیل معتقدند که باید نفوذ خود را در میان ارتش افزایش دهند و بیش از پیش بر افسران و نظامیان سیطره داشته باشند.

«آیال علیمه» تحلیلگر نظامی رژیم صهیونیستی در این زمینه گفت: ائتلاف راست افراطی اسرائیل به ریاست بنیامین نتانیاهو مخالف اعطای اختیارات به گالانت و هالیوی برای انتصاب افسران و فرماندهان نظامی جدید هستند؛ به این بهانه که این دو نفر مسئول اصلی شکست اسرائیل در 7 اکتبر محسوب می‌شوند.

وی افزود: این اقدام ائتلاف راست افراطی اسرائیل به دلیل آن است که اعضای آن می‌خواهند به طور مستقیم بر انتصاب افسران و فرماندهی ارتش اسرائیل نظارت داشته باشند که این به معنای انتصاب افسران وابسته به اردوگاه راست است تا منجر به یک تغییر اساسی در هویت ارتش اسرائیل شود.

این تحلیلگر صهیونیست تصریح کرد: بسیاری از اعضای ائتلاف راست اسرائیل از جمله خود نتانیاهو به دنبال سوء استفاده از خلأ و استعفاها در سرویس اطلاعاتی برای روی کار آوردن شخصیت‌های وفادار به اردوگاه راست هستند.

«یاسر الزعاتره» تحلیلگر امور رژیم صهیونیستی در این زمینه اعلام کرد: نتیجه درگیری‌ها میان نتانیاهو و فرماندهان ارتش اسرائیل، هرچه که باشد نشان دهنده شکست فاحش این رژیم در دستیابی به اهداف جنگ و همچنین متحمل شدن تلفات بیشتر است.

«فراس یاغی» دیگر تحلیلگر امور رژیم اشغالگر هم معتقد است که فرماندهی ارتش اسرائیل و سران دستگاه‌های امنیتی این رژیم در ضعیف‌ترین حالت خود به سر می‌برند و نمی‌توانند خواسته‌هایشان را به سطح سیاسی تحمیل کنند. در سایه سیطره کابینه سیاسی رژیم صهیونیستی بر این نهادها، توانایی آنها برای ایجاد امنیت در جبهه داخلی اسرائیل بیش از پیش کم می‌شود.

از طرف دیگر صهیونیست‌ها درباره هرگونه گسترش جنگ با لبنان در شرایط کنونی هشدار می‌دهند.

ژنرال اسحاق برک در این زمینه اعلام کرد که گشودن جبهه جنگ گسترده با لبنان به معنای خودکشی دسته جمعی اسرائیلی‌ها به رهبری نتانیاهو، گالانت و هالیوی است که دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند، بنابراین روی سرنوشت اسرائیلی‌ها شرط‌بندی می‌کنند تا همه را با خودشان به پرتگاه ببرند.

 

منبع: تسنیم

نظر شما