شناسهٔ خبر: 67281568 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می‌دهد؛

شهید«مصطفی چمران» الگوی انقلابی گری و علم نافع و سرمشق دانشگاهیان

مهدی بخشی سورکی

قم- سی و یک خردادماه سالروز شهادت شخصیتی شاخص، علمی، دیندار و انقلابی است که از جهات مختلف الگویی برجسته و قابل اتکاء برای جامعه به‌ویژه اساتید و نخبگان علمی کشور به شمار می‌رود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - دانیال قنبری: شهادت دکتر مصطفی چمران در روز ۳۱ خرداد سال ۱۳۶۰ در تقویم به عنوان روز بسیج اساتید نامگذاری شده است. شهید چمران با تمام وجود بسیجی بود و اهل ایثار؛ چه در زمان پیش از انقلاب اسلامی که به یاری شهید امام موسی صدر شتافت و چه در عرصه‌های علمی با تمام همت تلاش می‌کرد.

علم اگر نافع و سعادت بخش نباشد، حجاب است و مانع یافتن آن حقیقت و عامل غرور و تکبر. شهید چمران کسی بود که علم او نافع بود و برای او خضوع، اخلاق و ایمان و از خودگذشتگی به بار آورده بود، لذا می‌تواند الگوی شایسته ای برای اساتید باشد.

بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از زمره سازمان‌های خود جوشی است که به مدد هیأت علمی و اساتید در راستای اعتلا و تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و پاسداری از آرمان‌های انقلاب اسلامی بمنظور فرجام وحدت حوزه و دانشگاه، تولید علم و ارتقا بنیه علمی و فرهنگی تشکیل شده است.

در سال ۱۳۸۰ کمیته‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای بررسی اساسنامه بسیج اساتید تشکیل و طی جلسات متعددی آئین نامه تشکیل بسیج اساتید در جلسه ۴۹۰ مورخ ۲۷/‏۰۹/‏۸۰‬ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و در دی‌ماه همان سال توسط ریاست جمهوری به وزارت خانه‌های «علوم، تحقیقات و فناوری» و «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد.

شهید«مصطفی چمران» الگوی انقلابی گری و علم نافع و سرمشق دانشگاهیان

اهداف و وظایف بسیج اساتید

در بخشی از آئین نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی به اهداف و وظایف بسیج اساتید نظیر تحقق دستورات و رهنمودهای امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، بسط فرهنگ و تفکر بسیجی در هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها، دفاع از ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی، کمک به ایجاد زمینه مناسب برای تلاش‌های علمی و پژوهشی، ارتقای اندیشه و توسعه خدمت به کشور در دانشگاه‌ها، کمک به ارتقای معرفت و آگاهی دینی و تحقق وحدت حوزه و دانشگاه و مشارکت در انجام تحقیقات مورد نیاز کشور از طریق برقراری ارتباط و همکاری با سازمان‌ها و نهادهای دولتی، خصوصی و دانشگاهی اشاره شده است.

محمدرضا فاضلی از اساتید بسیجی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: سی و یک خردادماه سالروز شهادت شخصیتی شاخص، علمی، دیندار و انقلابی است که از جهات مختلف الگویی برجسته و قابل اتکا برای جامعه، به‌ویژه اساتید و نخبگان علمی کشور به شمار می‌رود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان قم ابراز کرد: فداکاری‌های مجاهدانه و صادقانه و بی‌اعتنایی به لذایذ دنیوی، اخلاص، شجاعت و بصیرت ایشان از خصوصیاتی است که شهید چمران را با کوله باری از علم و دانش برجسته نموده است؛ به حق وی فرهیخته‌ای بود که علم، عمل و اخلاق همراه با بینش و صبر را که ویژگی بسیجی‌بودن است در عمل متبلور ساخت.

شهید«مصطفی چمران» الگوی انقلابی گری و علم نافع و سرمشق دانشگاهیان

فاضلی عنوان کرد: روز بسیج اساتید بهترین عامل شناخت و مطالعه در مورد شخصیت، باور و اقدامات شهید چمران است؛ چراکه او مطیع محض و گوش به فرمان ولایت بود.

یکی از تکالیف بسیار اساسی بسیج اساتید در دانشگاه‌ها الگوسازی و مکتب سازی است

این استاد بسیجی ادامه داد: بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب یکی از تکالیف بسیار اساسی بسیج اساتید در دانشگاه‌ها الگوسازی و مکتب سازی است و چیزی که امروز در دنیا به‌عنوان دانشگاه‌های نسل چهارم و تحول‌گرا مطرح است، نیازمندی به حرکت در مسیر بیانیه گام دوم انقلاب و تحقق دانشگاه تمدن ساز است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان قم اذعان کرد: امروزه ارتقای رتبه علمی و مهارتی شاخص توسعه پیشرفت و نماد شتاب جامعه نخبگان و خبرگان در تولید علم و ثروت است که این مهم در ارتباط با صنعت پویا و فعال کشور محقق خواهد شد. البته فعالیت‌های چشمگیری در این زمینه انجام شده است، اما سرعت تعاملات عملی و کاربردی دانشگاه و صنعت باید افزایش یافته و نقش آفرینی اساتید بسیجی در این بستر حائز اهمیت است.

اساتید بسیجی در دانشگاه باید متولی تبدیل دانایی به توانایی باشند

فاضلی اضافه کرد: پیشرفت‌های امید آفرین امروز دانشگاه‌ها در تمام عرصه‌ها تجلی حکمرانی نو مبتنی بر ارزش‌مداری و اصول اسلامی و باور قلبی و بصیرتی به نظام ولایت فقیه است؛ ما امروز بر اساس راهبرد رهبر فرزانه انقلاب باید بدنبال جهاد تولید باشیم و توسعه تولید نیازمند توسعه توانمندی‌های مهارتی در جامعه و لازمه آن حرکت اساتید بسیجی در تراز شهید چمران است.

این استاد بسیجی خاطرنشان کرد: اساتید بسیجی ما در دانشگاه باید متولی تبدیل دانایی به توانایی باشند و بر ارتباط وسیع با همه دانشجویان اهتمام ورزند، چرا که تحقق دانشگاه تراز انقلاب و تمدن‌سازی با جوانان این مرز و بوم امکان‌پذیر خواهد بود و نقش اثرگذار اساتید برای پیشرفت، نقشی بی‌بدیل خواهد بود.

نظر شما