شناسهٔ خبر: 67280990 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

قیمت میلگرد در تابستان ۱۴۰۳: گرما به قیمت‌ها می‌رسد؟

طبق بررسی کارشناسان احتمال افزایش قیمت در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۳ وجود دارد؛ در این مطلب به بررسی پیش‌بینی‌های قیمت میلگرد در تابستان ۱۴۰۳ می‌پردازیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش آهن آنلاین - امروزه صنعت فولاد و تولید آهن‌آلات به‌دلیل کاربرد فراوانی که در فرآیند ساخت مسکن و سایر صنایع کشور دارد از اهمیت بالایی برخوردار است. برهمین‌اساس نوسانات قیمت در این صنعت می‌تواند منجر به تغییر قیمت در سایر محصولات صنعتی و مسکن شود. به‌همین دلیل‌مساله پیش‌بینی قیمت آهن آلات از اهمیت بالایی برخوردار است.

مقطع فولادی میلگرد، یک محصول استراتژیک در صنعت فولاد به حساب می‌آید به همین منظور، پیش‌بینی قیمت میلگرد در تابستان ۱۴۰۳ در پیشبرد فعالیت‌های عمرانی بسیار راهگشا خواهد بود. از سوی دیگر با توجه به نوسانات قیمت، افزایش نرخ ارز و کاهش تقاضا، پیش‌بینی این محصول کار دشواری به نظر می‌رسد اما با این وجود تعیین قیمت روز میلگرد بسیار مهم است و با توجه به نوسانات جهانی، پیش‌بینی این محصول به یک چالش در صنعت فولاد تبدیل شده است.

"دلایل مختلفی باعث نوسان در قیمت میلگرد می‌شود، میلگرد یا به‌طور دقیق‌تر میلگرد تقویتی یک نوع پروفیل است که به دلیل حجم مصرف بالا در صنایع مختلف از جمله ساختمان‌سازی محبوب است، تغییر ناگهانی قیمت مواد اولیه، عوامل کلان اقتصادی، تقاضای فصلی و.. تاثیر مستقیم بر قیمت میلگرد دارد. میلگرد فولادی است که به شکل میله یا مش است و یکی از دلایل مصرف میلگردهای فولادی، بهبود مقاومت کششی بتن است."

عوامل موثر در پیش‌بینی قیمت میلگرد

براساس نظر کارشناسان، دو عامل میزان تقاضا و نرخ ارز، تاثیر زیادی بر روند قیمت میلگرد می‌گذارد. سال‌های گذشته، با شروع فصل تابستان میزان ساخت مسکن در کشور افزایش پیدا می‌کرد؛ اما امسال به‌دلیل رکود در بازار مسکن، تقاضا برای خرید میلگرد بسیار کم شده است. این مساله مستقیما بر روی قیمت سایر مقاطع فولادی که کابرد ساختمانی داشتند نیز اثرگذار بوده است.

قیمت میلگرد، خرداد 1403

از سوی دیگر، عدم ثبات نرخ ارز موجب شده است تا بسیاری از خریداران میلگرد دست نگه دارند و تا ثبات نسبی ارز خرید نکنند که این عامل موجب رکود در بازار میلگرد در بهار ۱۴۰۳ شد. از طرفی هرچه نرخ دلار افزایش یابد قیمت میلگرد آجدار گران‌تر می‌شود. همچنین، افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل، بالا رفتن نرخ سالانه و نوسانات بازار جهانی از جمله عواملی‌ است که روی قیمت میلگرد امروز اثر می‌گذارد.

هیجانات بازار آهن پیش‌بینی را سخت کرده است

مساله مهمی که در سال ۱۴۰۳ در خصوص پیش‌بینی قیمت میلگرد وجود دارد، هیجانات بازار است. امسال به‌دلیل تنش‌های سیاسی و حوادث تلخی که برای رئیس‌جمهور و تیم همراهش رخ داد از یک‌سو و از سوی‌دیگر برگزاری انتخابات زودهنگام کشور برای تعیین دولت جدید، موجب شده است تا هیجانات بازار به اوج خود برسد. خریداران بازار را وادار به تصمیات هیجانی می‌کنند و همین امر سبب می‌شود تا ناگهان میزان فروش مقاطع فولادی بسیار کم و یا بسیار زیاد شود و در نهایت نوسانات غیرقابل کنترلی را به‌همراه داشته باشد.

قیمت میلگرد در آینده نزدیک

براساس نظر کارشناسان، بازار میلگرد در شش ماهه نخست سال افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد و روند قیمتی این بازار به طور جدی به میزان عرضه و تقاضا، قیمت مواد اولیه، نرخ ارز و سیاست‌های دولت چهاردهم بستگی دارد؛ همچنین نرخ رشد اقتصادی و نقدینگی نیز بر قیمت میلگرد موثر خواهد بود.

اثر انتخابات آمریکا بر قیمت مقاطع فولادی

گفتنی است که مسائل بین‌المللی و تنش‌های سیاست خارجی نیز در مشخص شدن قیمت روز میلگرد اثر خواهد گذاشت به‌همین‌جهت انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز یکی دیگر از عوامل اثرگذار بر بازار فولاد و آهن کشور خواهد بود.

امروز به‌دلیل بلاتکلیفی در انتخابات ریاست‌جمهوری کشور و نامعلوم بودن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، که دو عامل مهم در پیش بینی قیمت آهن آلات و میلگرد هست، روند قیمت در کوتاه مدت کار دشواری است. اما به اعتقاد کارشناسان و فعالان این صنعت، به‌دلیل افزایش احتمالی تقاضا در تابستان قیمت میلگرد رشد خواهد کرد. از طرفی محدودیت برق، تولید در صنعت فولاد را با بحران مواجه کرده است حال باید صبر کرد تا ببینیم دولت جدید چه تصمیمی را برای رفع این مشکل از صنعت فولاد خواهد گرفت.

اهمیت قیمت جهانی محصولات فولادی

قیمت جهانی فولاد و آهن از جمله عوامل موثر در قیمت آهن‌آلات کشور خواهد بود. زیرا با بالا رفتن قیمت این محصولات در جهان، در کشور نیز آهن‌آلات گران خواهد شد و این افزایش قیمت گاها به‌صورت لحظه‌ای است.

از سوی دیگر کشورهای توسعه‌یافته، برای صرفه‌جویی در هزینه‌های خود کارخانجات تولیدی خود را به کشورهای در حال توسعه منتقل کرده‌اند و همین مساله موجب شده تا قیمت جهانی آهن‌آلات بر محصولات داخلی اثر مستقیم بگذارد. تا جایی که رشد قیمت جهانی مقاطع فولادی می‌تواند به تغییر در قیمت محصولات ساختمانی کشور نیز بیانجامد.

قیمت میلگرد در جهان

گفتنی است که قیمت میلگرد در سایر کشورها از جمله ترکیه برای فعالان صنعت آهن بسیار مهم است. قیمت آهن‌آلات درکشور چین به‌دلیل اینکه بزرگترین تولیدکننده فولاد در جهان محسوب می‌شود نیز اهمیت بالایی دارد. نیمی از فولاد جهان توسط کشور چین تامین می‌شود، این کشور بازار فولاد را تحت سیطره خود قرار داده است؛ به‌همین‌دلیل در پیش‌بینی مقاطع فولادی بررسی آمار چین در تولیدات فولادی بسیار مهم است.

از آنجایی که قیمت آهن‌آلات در شاخص‌های جهانی نقش مهمی را ایفا می‌کند، افزایش قیمت مقاطع فولادی می‌تواند منجر به افزایش بیشتر کالاها و خدمات شده و نهایتا منجر به رشد نرخ تورم شود. از سوی دیگر کاهش قیمت آهن آلات سبب کاهش سود فعالان این صنعت می‌شود. به‌همین‌جهت باید برای تعادل بازار سیاست‌های درستی را اتخاذ کرد.

برگرفته از وبلاگ آهن آنلاین: https://ahanonline.com/blog/

نظر شما