شناسهٔ خبر: 67273163 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

ذوب‌آهنی‌ها ارزان‌تر از متفرقه‌ها!

بازار آهن و فولاد شاهد نوسانات قیمتی در برخی مقاطع است. میلگرد، نبشی و ناودانی در اکثر کارخانه‌ها گران‌تر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، اکثر کارخانه‌های میلگرد آجدار افزایش قیمت ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومانی را تجربه کردند، برخی کارخانه‌ها نیز قیمت میلگرد خود را ثابت نگه داشتند. کف نرخ پیشنهادی میلگرد آجدار در بازار داخلی حول و حوش کیلویی ۲۶۵۰۰ تا ۲۷۵۰۰ تومان اعلام می‌شود.

اکثر کارخانه‌های تیرآهن ثبات قیمت داشتند اما قیمت تیرآهن اصفهان امروز در برخی سایزها ۱۰ تا ۵۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت.

ورق سیاه کارخانه اکسین و کاویان در برخی ضخامت‌ها ۲۰۰ تومان کاهش قیمت داشتند ولی ورق سیاه فولادمبارکه و گیلان قیمت ورق خود را ثابت اعلام کردند. قیمت ورق گالوانیزه، ورق روغنی و رنگی در اکثر کارخانه‌ها با کاهش ۳۰۰ تومانی همراه بود.

قیمت پروفیل ساختمانی، قیمت پروفیل صنعتی، قیمت پروفیل مبلی و ... در اکثر کارخانه‌ها ثابت اعلام شد ولی قیمت پروفیل صابری ۱۰۰ تومان کاهش داشت. اکثر کارخانه‌های تولیدکننده لوله‌های درزدار و بدون درز بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

اکثر کارخانه‌ها قیمت نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی را با ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان افزایش عرضه کردند اما برخی کارخانه‌ها قیمت ثابتی را برای این محصولات اعمال کردند.

گزراش‌ها از روند کلی بازار حاکی از افزایش قیمت آهن آلات در برخی حوزه‌ها بود، به طوری که میلگرد، نبشی و ناودانی در اکثر کارخانه‌ها گران‌تر شد اما در مقابل، انواع ورق سیاه، گالوانیزه، روغنی و رنگی و پروفیل در اکثر کارخانه‌ها با کاهش قیمت یا ثبات قیمت همراه بود.

گزارش‌ها از اوضاع بازار حاکی است در تحولی جالب، قیمت میلگردهای انباری در بازار آزاد با قیمت کارخانه‌ها یکسان شده است و میلگردهای تولیدی شرکت‌های ذوب آهن، در حال حاضر ارزان‌تر از میلگردهای متفرقه در بازار به فروش می‌رسند.

قیمت تیرآهن شاخه‌ای در مقایسه با تیر طولی، ارزان‌تر است، در ادامه روند گذشته، قیمت تیر ۱۴ در بازار مشهد، پایین‌تر از قیمت آن در اصفهان شنیده می‌شود.

یکسان شدن قیمت میلگرد انباری و کارخانه‌ای نشان‌دهنده اشباع بازار و کاهش تقاضا است همچنین ارزان‌تر بودن میلگردهای ذوب‌آهنی‌ها نسبت به متفرقه‌ها می‌تواند به دلیل عرضه بیشتر این محصولات توسط شرکت‌های دولتی باشد.

تفاوت قیمت تیر شاخه‌ای و تیر طولی نیز به دلیل کاربردهای متفاوت آن‌ها است. تیر شاخه‌ای بیشتر در ساختمان‌های مسکونی و تیر طولی در پروژه‌های عمرانی بزرگ استفاده می‌شود.

با توجه به شرایط فعلی، انتظار می‌رود که بازار فولاد در روزهای آینده نیز روندی مشابه داشته باشد و شاهد تحولات خاصی نباشیم.

تکرار عرضه‌های سنگین میلگرد
بازار بورس امروز شاهد تکرار عرضه‌های سنگین میلگرد است در حالی که قیمت میلگرد در بازار آزاد حداقل هزار تومان بالاتر از نرخ بورس است، ۲۵۰ هزار تن از این محصول در بورس عرضه شد.

در این میان، احتمالا شاهد افزایش تقاضا برای سهام‌های اعتباری و کاهش تمایل به خرید سهام‌های نقدی خواهیم بود.

نظر شما