شناسهٔ خبر: 67268542 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

آیا تیرآهن ارزان می‌شود؟

برای بررسی تغییرات قیمتی تیرآهن در ادامه این متن با ما همراه باشید.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

اطلاع از قیمت تیرآهن برای خریداران به دلیل استفاده از این محصول برای پروژه‌های ساختمانی، اهمیت بالایی دارد. پارامترهای مختلفی مانند نوسانات نرخ ارز و دلار، عرضه و تقاضا، هزینه مواد اولیه و... در این قیمت‌گذاری دخیل هستند که می‌توان گفت مهم‌ترین عامل همان نوسانات نرخ ارز و دلار است. شما می توانید به صورت روزانه از لینک https://ahanresan.ir/beam/ استعلام قیمت بگیرید. برای بررسی تغییرات قیمتی تیرآهن در ادامه این متن با ما همراه باشید.

چه عواملی باعث کاهش یا افزایش قیمت تیرآهن می‌شوند؟

رابطه دلار و قیمت مقاطع فولادی یک رابطه مستقیم و پیچیده است و با افزایش نرخ دلار، باید مقاطع فولادی را با قیمت بسیار بالاتری خریداری کنیم. افزایش قیمت دلار، هزینه‌های تولید در صنعت فولاد را افزایش داده و همین موضوع باعث می‌شود که تولیدکنندگان به دلیل هزینه بالا برای تهیه مواد اولیه، قیمت محصول نهایی را افزایش دهند. فولاد به‌عنوان کالای جهانی که قیمت آن روزانه تغییر می‌کند، بر اساس دلار آمریکا نرخ‌گذاری می‌شود؛ در نتیجه تحلیل و بررسی قیمت فولاد هم باید طبق قیمت دلار باشد.

اگر نوسانات نرخ ارز و دلار را کنار بگذاریم؛ بسیاری از عوامل دیگر هم ممکن است باعث روند افزایشی یا کاهشی قیمت تیرآهن در سال جاری باشد. در ادامه نگاهی به عوامل تاثیرگذار خواهیم داشت.

عرضه و تقاضا

مانند سایر کالاهای دیگر هر چه تقاضا برای خرید این محصول کمتر باشد، قیمت آن بیشتر است و برعکس این موضوع هم صدق می‌کند.

هزینه مواد اولیه

فولاد از اجزای مختلف، عمدتاً ضایعات (بازیافت) فلز و سنگ آهن تشکیل شده است. زمانی که کمبود مواد اولیه در بازار وجود داشته باشد، هزینه محصول نهایی به طور طبیعی افزایش می‌یابد.

هزینه‌های حمل و نقل و نیروی کار

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر روند قیمتی مقاطع فولادی و تیرآهن،  هزینه‌هایی است که برای حمل‌ونقل این محصول و نیروی کار در نظر گرفته می‌شود.

نوسانات ارز و دلار

در حالی که قدرت دلار آمریکا عامل اصلی قیمت فولاد است، به همین دلیل برای بررسی و پیش‌بینی قیمت تیرآهن باید قبل از هرچیزی، نوسانات قیمت دلار برآورد شود.

2

تاثیر قیمت ارز و دلار بر قیمت تیرآهن در سال 1403

یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر شرایط اقتصادی، نوسانات نرخ ارز و دلار است و این موضوع طی چندروز گذشته به وضوح توانست روی قیمت تمامی مقاطع فولادی تاثیر داشته باشد. جالب اینجاست که با افزایش نرخ دلار، ارزش پول ایران نسبت به ارزش‌های پول ساز کشورهای دنیا کاهش پیدا کرده است و همین موضوع باعث شده هزینه مواد اولیه برای تولید مقاطع فولادی افزایش پیدا کند. وضعیت نرخ ارز و دلار در سال 1403 بر قیمت تیرآهن، میلگرد و سایر مقاطع فولادی تاثیر داشت. به غیر از این مورد، دومین تاثیر دلار، تعادل بین عرضه داخلی و خارجی کشور است.

باتوجه به قیمت دلار آیا شاهد ارزان شدن قیمت تیرآهن خواهیم بود؟

برای بسیاری از خریداران مهم است که آیا قیمت تیرآهن ارزان می‌شود یا خیر؟ در اصل شما با بررسی و تحلیل قیمت این محصول می‌توانید تیرآهن را در بهترین زمان ممکن خریداری کنید. در فصل بهار و تابستان، همچنین در ماه‌های آخر سال، تقاضا برای خرید این محصولات افزایش می‌یابد و به همین دلیل هم شاهد افزایش قیمت این محصولات خواهیم بود.

عواملی مانند نوسانات نرخ ارز و دلار، تحریم، جنگ‌های جهانی، سیل و زلزله از جمله عواملی هستند که قابل پیش‌بینی نیستند و نمی‌توان به طور قطعیت در مورد آن‎ها صحبت داشت. بااین‌حال، اگر روند قیمت دلار طی چند هفته آینده روند افزایشی به خود بگیرد، ما باید تیرآهن را با قیمت بالاتری بخریم و بالعکس. 

سخن آخر

در این مطلب به بررسی این موضوع پرداختیم که آیا قیمت تیرآهن در سال جاری افزایش پیدا می‌کند یا کاهش؟ عوامل سیاسی، اجتماعی، قیمت جهانی ارز، شرایط اقتصادی و تورم از جمله عواملی هستند که در روند قیمت‌گذاری این محصول دخیل‌اند؛ امابااین‌حال نوسانات قیمت دلار بیشتر از هرعامل دیگری می‌تواند روی قیمت‌گذاری این محصول تاثیر داشته باشد. باتوجه به مطالب گفته شده، می‌توان به این نتیجه رسید که پیش ‌بینی دقیق قیمت تیرآهن در سال ۱۴۰۳ به دلیل نوسانات پیچیده و پویا در بازار‌های جهانی، با چالش‌های زیادی روبرو است و این پیش‌بینی نیازمند تصمیم‌ گیری دقیق و استراتژیک در صنعت فولاد است.

نظر شما