شناسهٔ خبر: 67280935 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

فرمانده کل ارتش عنوان کرد:

شهید چمران دانشمندی تمام ‌عیار و در عین ‌حال یک مجاهد واقعی بود/ اندیشه شهید چمران در شکل‌گیری

فرمانده کل ارتش در آیین بزرگداشت شهید مصطفی چمران که در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: شهید چمران یک انسان کم نظیر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، امیر سرلشکر موسوی اظهار کرد: در مورد حضرت امیرالمومنین (ع) یکی از ویژگی‌هایی که بیان می‌کنند جمع اضداد بودن است، ما کم تر کسی را سراغ داریم که در مسیر جمع اضداد بودن، به اندازه شهید چمران موفق بوده باشد.
 امیر سرلشکر موسوی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) در مورد شهید چمران تصریح کرد: شهید چمران دانشمندی تمام ‌عیار و بسیار خوش استعداد و در عین ‌حال یک مبارز و مجاهد واقعی بود؛ او در عین لطافت، رقت و نازک مزاجیِ شاعرانه و عارفانه، در مقام جنگ، سربازی سخت‌کوش بود.
وی ادامه داد: در وجود چنین انسانی تضاد بین سنت و مدرنیته حرف بیهوده‌ای بیش نیست، تضاد بین ایمان و علم تضادی دروغین و خنده‌آور است، جمع علم و ایمان، سنت و تجدد، نظر و عمل، عشق و عقل در وجود چنین شخصیتی نشان از آن دارد که این تضادها بی معنا هستند.
فرمانده کل ارتش با اشاره به اینکه شهید چمران آب و آتش را با هم داشت، اظهار کرد: شهید چمران نشان داد که معنویت ایمانی نه تنها با عشق منافاتی ندارد، بلکه پشتیبان این عشق پاک و مقدس است.
امیر سرلشکر موسوی مهمترین عامل برای نیل به مقام انسان کامل را تعادل و توازن در جنبه‌های مختلف وجود انسانی دانست و افزود: انسان با داشتن این همه استعدادهای گوناگون، زمانی انسان کامل می شود که فقط به سوی یک استعداد گرایش پیدا نکند و از استعدادهای دیگرش نیز غافل نشود و لازمه این مطلب آن است که همه استعدادها و به تبع آن توانمندی های انسان در یک وضع تعادل و متوازن، همراه با هم رشد کند.
فرمانده کل ارتش عنوان کرد: شما با مطالعه زندگی، سیره، تفکرات و اندیشه شهید چمران، چنین انسانی را می بینید که در ساحات معرفتی، احساسی و ارادی در وجود این انسان ممتاز یک تعادل و توازن جذاب کشف می شود.
وی تاکید کرد: این که یک غیرمعصوم بتواند محبت خدا، رسول و جهاد در راه خدا را بر آباء، ابناء، ازواج، اخوان و أَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ کَسَادَهَا وَمَسَاکِنُ تَرْضَوْنَهَا مقدم بدارد، به زبان آسان است؛ اما آن که در عمل آن را پیاده کند و در ثانیه های زندگی‌اش این ویژگی برجسته باشد، کار بزرگی است که از امثال شهید چمران، شهید صیاد، شهید سلیمانی و شهید رئیسی بر می آید و این مکتب شهید چمران بود که این چنین زیست، این چنین رفتار کرد و این چنین به شهادت رسید.
فرمانده کل ارتش با بیان اینکه آن چه این ویژگی را جذاب تر می کند این است که این مرد خدا، که در ساحت معرفتی و ارادی این چنین بود، در ساحت احساسی نیز یک انسان تراز انسان کامل است، گفت:  شهید چمران  در قوی ترین حالت عاطفی و ظریف ترین حالت احساسات قرار داشت.
امیر سرلشکر موسوی افزود: هنگامی که ساحت احساسی شهید چمران را مطالعه می کنیم، لطیف ترین روحیات را در او می بینیم؛ آنچنان محو تماشای ظرافت و رنگ یک گلبرگ شدن، در عرصه هایی از هنر مثل عکاسی سرآمد بودن، کلمات را آنچنان هنرمندانه و با احساس بیان کردن و به تحریر درآوردن که گویی نرم و لطیف روی سلول ها و درون رگ های انسان جاری می شوند، از جمله ویژگی های لطیف روحی ایشان بود.
امیر سرلشکر موسوی با بیان اینکه شهید چمران به صورت گمنام و فارغ از جایگاه علمی و سیاسی خود، در جنوب لبنان یتیم‌داری کرده و با تمام وجود به انسان‌ها به عنوان آفریدگان خداوند عشق ورزیده است، گفت: همه این‌ها بخش‌هایی از وجود احساسی این مرد بزرگ است که در ساحت ارادی، در همه موضوعات سخت در دوران پر برکت حیاتش حضوری موثر و فعال داشته است از جمله تشکیل انجمن اسلامی دانشجویان، عزیمت به مصر برای آموزش نظامی، رفتن به لبنان و کمک به تاسیس شاخه نظامی امل و در نهایت نقش وی در انقلاب اسلامی، پاوه، کردستان، جنگ تحمیلی، تشکیل ستاد و جنگ‌های نامنظم.
فرمانده کل ارتش در ادامه افزود: مرور خاطرات شهید چمران در طول زندگی درس آموز ایشان و به‌ویژه در دوره حضور وی در لبنان، ما را به عمق اندیشه و بصیرت آن شهید عزیز رهنمون می‌سازد. او اعتقاد داشت جنگ با اسرائیل برای اعراب خیلی مشکل نیست. جان کلام وی در مقابله و مبارزه با رژیم سفاک و جعلی صهیونیستی را می‌توان در عقیده او به اتحاد و همبستگی ملت‌ها و کشورهای منطقه در حذف تعصبات و تقویت اشتراکات فهمید.
وی با بیان اینکه شهید چمران در لبنان به آزادی قدس شریف می‌اندیشیده، اظهار کرد: او در لبنان با تلاش بسیار برای بازسازی فرهنگی جامعه و کمک به تشکیل و تقویت جنبش امل، همواره آرمان فلسطین و رهایی قدس شریف را در سر داشت و آزادی قدس را به عنوان پرستشگاه مومنین عالم و رهایی آن از زیر سیطره صهیونیسم، خواستار بود.
وی با اشاره به اینکه شهید چمران در راز و نیازها و دست نوشته‌های خود به ضرورت وجود اراده آهنین و روح تسلیم ناپذیری و مقاومت در برابر استثمار و تفکر شوم صهیونیسم اشاره کرده است، خاطرنشان کرد: این تفکری است که از اعماق نگاه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران نشات گرفته بود و این یعنی بصیرت مبتنی برشناخت خط و اندیشه امام (رضوان الله تعالی علیه) و ولایت فقیه. چمران در نگاه متعالی خود اعتقاد داشت که همه انسان‌ها باید از زیر سلطه استعمار و استثمار خارج شوند و قدس آزاد شود. او و نیز ما و همه مسلمین، قدس را متعلق به همه مسلمانان جهان و قبله‌گاه همه مسلمانان جهان می‌دانیم و امید و یقین داریم که وعده الهی محقق خواهد شد.
امیر سرلشکر موسوی گفت: فکر و اندیشه شهید چمران در شکل‌گیری و تقویت مقاومت در منطقه، به‌ویژه در حزب الله لبنان، شایان تامل و توجه است. اما این اندیشه و همچنین خدمات آن شهید بزرگوار در مقابله و مبارزه با رژیم صهیونیستی به خوبی تبیین نشده است. امروز تمجید چمران، تجلیل و تکریم یک خط اصیل و الزامی برای همه مبارزان است و تفکر و اندیشه مبارزه با ظلم، استکبار و استعمار و تجلیل و ترویج خط اسلام، جهاد، مبارزه برای حاکمیت قوانین الهی و تکریم انسانیت، وجدان‌های بیدار و آزادگان جهان مستلزم زیر بار ستم نرفتن است.
فرمانده کل ارتش با اشاره به جمع همزمان احساسات و عواطف لطیف با سختی و صعوبت قتال در شهید چمران، تصریح کرد: تجلیل از چمران و چمران‌ها ثابت می‌کند خون شهیدان و فداکاران در احیای ارزش‌های الهی، همچنان در شریان این مردم و نظام جاری است؛ همانطور که شهید چمران برای اهدای همه داشته‌ها برای خدا، حق، حقیقت و ولایت آماده بود.
وی با اشاره به اینکه دفاع از ارتش در آن روزها کار هر کسی نبود، گفت: زنان و مردان بزرگ، نوابغ، اساطیر و برجسته‌ترین آنها یعنی شهدا، حجت‌های خداوند روی زمین برای نسل‌ها و عصرها هستند. شهید چمران یک انسان بود مثل همه ما، با همان استعداد که خداوند در وجود همه انسان‌ها قرار داده است.
امیر سرلشکر موسوی در پایان گفت: مثل همه جوامع و انسان‌ها، مثلث نفس، شیطان و طاغوت او را هم فرو می‌کشید اما او خود را بالا کشید تا حجت خدا، الگو و سرمشق و نشان دهنده راه باشد و همه بهانه‌ها را از همه ما بگیرد که می‌شود چمران شد، به شرط این که مثل چمران بیندیشیم و مثل چمران زندگی کنیم؛ این راه برای ما بسته نیست و امثال چمران محدود به زمان خود نیستند، زنده هستند و پیش چشم ما راه را نشان می‌دهند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما