شناسهٔ خبر: 67273297 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

فرمانده کل ارتش:

ارتش خود را مدیون شهید چمران می‌داند

فرمانده کل ارتش گفت: در دورانی که افرادی برای برجسته کردن خودشان به ارتش کنایه می‌زدند، در آن شرایط شهید چمران این مرد بزرگ و با بصیرت با یک دفاع جانانه از ارتش سخنانی را بیان کردند که سند مهمی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از تهران، امیر سرلشکر عبدالرحیم موسوی، در آئین بزرگداشت عارفِ مجاهد و دانشمند وارسته شهید «مصطفی چمران» که عصر امروز _چهارشنبه، سی‌ام خرداد_ در حوزه هنری برگزار شد، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌هایی که درباره حضرت امیرالمومنین (ع) بیان می‌کنند، جمع اضداد بودن ایشان است. ما آدم‌های زیادی را نمی‌شناسیم که به اندازه شهید چمران در مسیر جمع اضداد بودن، موفق باشند.

وی بیانات رهبر معظم انقلاب درخصوص شهید چمران را مرور کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند «شهید چمران دانشمندی است تمام‌عیار و بسیار خوش استعداد و در عین‌حال یک مبارز و مجاهد واقعی. او در عین لطافت و روحیه شاعرانگی، در مقام جنگ سربازی سخت‌کوش بود.

فرمانده کل ارتش توازن در جنبه‌های مختلف وجودی را مهم‌ترین عامل برای میل به مقام انسان کامل دانست و افزود: انسان بخاطر داشتن استعدادهای گوناگون، آن زمانی کامل می‌شود که فقط به‌سوی یک استعداد گرایش پیدا نکند و استعدادها و توانایی‌های دیگری که خداوند در وجود او نهاد شده است را بشناسد. لازمه این مطلب آن است که همه استعدادها و توانمندی‌های انسان در یک وضع متعادل همراه هم رشد نماید، این نظریه استاد شهید مطهری است.

ارتش خود را مدیون شهید چمران می‌داند

سرلشکر موسوی ادامه داد: با مطالعه سیره و اندیشه شهید چمران ما چنین انسانی را می‌بینیم که در ساحات معرفتی و احساسی انسانی ممتاز و دارای تعادل و توازن است. اینکه یک غیرمعصوم بتواند أبا و أبنا و ازواج و اخوان و عشریه را کنار بگذارد و خدا و رسول و جهاد در راه خدا را مقدم بدارد، در عمل کار ساده‌ای نیست. آن‌کسی که در عمل این را پیاده کند و در لحظه لحظه زندگی این ویژگی و برجستگی را داشته باشد، کار بزرگی کرده است که از امثال شهید چمران، شهید صیاد شیرازی و شهید سلیمانی و شهید رئیسی برمی‌آید.

وی جایگاه شهید چمران در ساحت معرفتی، ارادی و احساسی را در تراز انسان کامل دانست و تاکید کرد: این شهید از قوی‌ترین حالات عاطفی و لطیف‌ترین احساسات بهره‌مند بود. وقتی ساحت احساسی شهید چمران را مطالعه می‌کنیم، لطیف‌ترین روحیات دریافت می‌شود. کسی که آنچنان محو تماشای رنگ و طراوت و آفرینش یک برگ گل می‌شود و در عرصه‌های هنری مثل عکاسی، نقاشی و خطاطی سرآمد است و کلمات را آنچان لطیف و هنرمندانه و شاعرانه بیان می‌کند و به تحریر در می‌آورد و بی‌توجه به شخصیت والای سیاسی، اجتماعی و علمی خود در جنوب لبنان یتیم‌داری می‌کند و انسان را به عنوان آفریدگار خداوند از صمیم قلب دوست دارد، همگی برآمده از وجوه و عظمت این مرد بزرگ است.

ارتش خود را مدیون شهید چمران می‌داند

فرمانده کل ارتش گفت: شهید چمران از همان نوجوانی و جوانی در ملی شدن صنعت نفت، سفر به مصر و لبنان و مبارزه با دشمن صهیونیستی و ایستادگی عملی و اجرایی ایشان در موضوع آزادی قدس نقش برجسته داشت. موضوع مبارزه ایشان با رژیم صهیونیستی چیزهای است که خیلی روی آن کار نشده است. به‌نظرم ما درباره شهید چمران دین خودمان را به مردم، به مسلمانان و شیعیان و کشورمان ادا نکرده‌ایم.

سرلشکر موسوی، شهید چمران را بی‌نیاز از تجلیل دانست و عنوان کرد: شهید چمران با اینکه نیازی به تجلیل ما ندارد، افتخار مسلمانان و شیعیان و ایرانیان و سرمایه بزرگی برای همه ماست. زن و مرد و پیر و جوان نیاز داریم این شخصیت مهم را بشناسیم چون در همه عرصه‌ها برای ما الگو و اسوه و سرمشق است.

وی به شرایط ارتش در دوران ابتدایی انقلاب اشاره کرد و با بیان اینکه ارتش بخاطر دفاع شهید چمران و سخنانی که ایشان در مجلس و در مقام دفاع از ارتش قرائت کرد، خودش را مدیون این شخصیت می‌داند، عنوان کرد: در دورانی که افرادی برای برجسته کردن خودشان همواره به ارتش کنایه می‌زدند، در آن شرایط شهید چمران این مرد بزرگ و با بصیرت با یک دفاع جانانه از ارتش سخنانی را بیان کردند که سند مهمی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران شد و سال‌ها بعد عمق نگاه این شخصیت درباره ارتش آشکار شد.

نظر شما