شناسهٔ خبر: 67280858 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد:

افزایش دو برابری تولید صنعت خودرو و ساخت قطعات در اردیبهشت‌

تهران - ایرنا - بر اساس گزارش معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، تولید صنعت خودرو و ساخت قطعات در اردیبهشت‌ ۱۴۰۳، به میزان ۱۰۶ درصد افزایش یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از سازمان بورس، گزارش مقادیر تولید، مبالغ فروش و مصرف انرژی صنایع مهم بازار سرمایه که شامل روند میزان تولید صنایع بااهمیت، وضعیت فروش صنایع، تغییرات مبلغ فروش ۵۰ شرکت بزرگ بازار سرمایه از نظر ارزش بازار، جزئیات مصرف انرژی صنایع بازار سرمایه و نرخ گاز هاب‌های بین‌المللی می‌شود از سوی معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار به همت اداره میز صنعت و رتبه‌بندی ناشران منتشر شد.

روند مقدار تولید صنعت خودرو و ساخت قطعات

بخش نخست این گزارش به آخرین وضعیت صنعت خودروسازی پرداخته که نمودار ارائه شده، نشان‌دهنده روند تولیدات صنعت خودرو و ساخت قطعات در هفت سال اخیر است.

در فصل تابستان به سبب تعطیلات تابستانی خودروسازان و اعمال محدودیت در مصرف برق، میزان تولیدات، روندی نزولی را در پیش گرفته که این امر موجب عدم نفع برای سهام‌داران می‌شود. از سوی دیگر، در فروردین‌ به علت تعطیلات نوروزی با کاهش تعداد روزهای کاری همراه بودیم که این امر باعث روند نزولی تولیدات این صنعت شد.

افزایش ۱۰۶ درصدی مقدار تولید صنعت خودرو و ساخت قطعات در اردیبهشت‌ عمدتاً ناشی از افزایش مقدار تولید نمادهای خودرو افزایش مقدار تولید گروه پژو، تارا و خودروهای تجاری نشده سایت‌ها در ماه گذشته صفر بوده، به ترتیب به میزان ۷۲%، ۱۲۰%)، خساپا (افزایش مقدار تولید خانواده X۲۰۰ (تیبا، کوئیک، ساینا) و وانت ۱۵۱ به ترتیب به میزان ۷۷% و ۱۰۲%، خپارس (افزایش مقدار تولید گروه ۲۰۰Q به میزان ۸۶%) و خزامیا (افزایش مقدار تولید گروه نیسان به میزان ۱۱۹%) به ترتیب به میزان ۱۰۹%، ۹۹%، ۱۰۱% و ۱۱۹% بوده است.

همچنین دلیل اصلی افزایش میزان تولید و به‌تبع آن رشد مقدار فروش و درآمد صنعت خودرو و ساخت قطعات ناشی از افزایش تعداد روزهای کاری اردیبهشت‌ نسبت به فروردین‌ و اخذ افزایش نرخ بیش از ۴۵ درصدی خانواده پژو پارس، ۱۰ درصدی خانواده هایما و ۲۰ درصدی وانت ۱۵۱ است.

روند تولید محصولات شیمیایی در ۷ سال گذشته

همچنین در بخش دیگر این گزارش، روند تولیدات صنعت مواد و محصولات شیمیایی در هفت سال اخیر مورد بررسی قرار گرفته که بر اساس نمودار ارائه شده در فصل زمستان به سبب اعمال محدودیت در مصرف انرژی گاز، میزان تولیدات از روندی نزولی برخوردار شده است.

وضعیت مبلغ فروش صنایع بااهمیت بازار سرمایه

در راستای روند صعودی صنعت استخراج کانه‌های فلزی می‌توان به روند صعودی نرخ جهانی سنگ‌آهن (از ۱۰۸ دلار بر تن در ابتدای ماه به ۱۱۷ دلار بر تن در انتهای ماه رسیده است) به دلیل افزایش تقاضای فولاد در چین و نگرانی از کاهش عرضه سالانه فورتسکیو استرالیا، چهارمین تولیدکننده سنگ‌آهن جهان اشاره کرد.

لیست ۵۰ شرکت بزرگ بازار سرمایه (به همراه درصد تغییرات فروش)

در این بخش از گزارش اعلام شده که از ۵۰ شرکت بزرگ بازار سرمایه، ۲۸ شرکت با افزایش مبلغ فروش اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ نسبت به فروردین‌ ۱۴۰۳ مواجه بودند که عمدتاً دلیل آن ناشی از افزایش مقدار فروش است.

جزئیات مصرف انرژی گاز به تفکیک صنایع بازار سرمایه

بر اساس این گزارش، به جز صنایع نیروگاهی و سیمان، آهک و گچ که به ترتیب دارای ۸ و ۲ درصد افزایش در مقدار مصرف انرژی گاز در اردیبهشت‌ نسبت‌های فروردین‌ بوده است. سایر صنایع بااهمیت انرژی‌بر بازار سرمایه در این ماه دچار کاهش مصرف انرژی گاز شده‌اند.

سر فصل‌های گزارش مقادیر تولید، مبالغ فروش و مصرف انرژی صنایع مهم بازار سرمایه

بر اساس اطلاعات منتشر شده سر فصل‌های گزارش مقادیر تولید، مبالغ فروش و مصرف انرژی صنایع مهم بازار سرمایه در اردیبهشت ۱۴۰۳ شامل «روند مقدار تولید صنعت خودرو و ساخت قطعات، روند مقدار تولید صنعت فلزات اساسی، صنعت استخراج کانه‌های فلزی، صنعت فرآورده‌های نفتی، صنعت مواد و محصولات شیمیایی، وضعیت مبلغ فروش صنایع بااهمیت بازار سرمایه، وضعیت مبلغ فروش ماهانه صنایع مهم بازار سرمایه، مقایسه فروش ماهانه صنایع نسبت به ماه گذشته، روند مبلغ فروش 12 ماهه (TTM) بازار سرمایه و صنایع بااهمیت، وضعیت مبلغ فروش TTM صنایع مهم بازار سرمایه، وضعیت صنایع مهم بازار سرمایه، فهرست ۵۰ شرکت بزرگ بازار سرمایه (به همراه درصد تغییرات فروش)، دلایل تغییرات بالای ۲۰ درصد مبلغ فروش (اردیبهشت ۱۴۰۳ نسبت به فروردین‌)، جزئیات مصرف انرژی صنایع بازار سرمایه، جزئیات مصرف انرژی گاز به تفکیک صنایع بازار سرمایه، جزئیات مصرف انرژی برق به تفکیک صنایع بازار سرمایه، جزئیات مصرف آب به تفکیک صنایع بازار سرمایه، جزئیات مصرف خوراک در صنعت پتروشیمی و نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها بر حسب ۴ هاب منطقه‌ای» است.

نظر شما