شناسهٔ خبر: 67281915 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد:

افزايش 106 درصدي توليد صنعت خودرو و ساخت قطعات در ارديبهشت ماه 1403

صاحب‌خبر -
افزايش 106 درصدي توليد صنعت خودرو و ساخت قطعات در ارديبهشت ماه 1403
خبرگزاری آریا - بر اساس گزارش معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، تولید صنعت خودرو و ساخت قطعات در اردیبهشت ماه 1403، به میزان 106 درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا) ، گزارش مقادیر تولید، مبالغ فروش و مصرف انرژی صنایع مهم بازار سرمایه که شامل «روند میزان تولید صنایع با اهمیت، وضعیت فروش صنایع، تغییرات مبلغ فروش 50 شرکت بزرگ بازار سرمایه از نظر ارزش بازار، جزییات مصرف انرژی صنایع بازار سرمایه و نرخ گاز هاب‌های بین‌المللی» می‌شود از سوی معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار به همت اداره میز صنعت و رتبه‌بندی ناشران منتشر شد.
روند مقدار تولید صنعت خودرو و ساخت قطعات
بخش نخست این گزارش به آخرین وضعیت صنعت خودروسازی پرداخته که نمودار ارایه شده، نشان‌دهنده روند تولیدات صنعت خودرو و ساخت قطعات در 7 سال اخیر است.
در فصل تابستان به سبب تعطیلات تابستانی خودروسازان و اعمال محدودیت در مصرف برق، میزان تولیدات روندی نزولی را در پیش گرفته که این امر موجب عدم نفع برای سهامداران می‌شود.
از سوی دیگر، در فروردین ماه به علت تعطیلات نوروزی با کاهش تعداد روزهای کاری همراه بودیم که این امر باعث روند نزولی تولیدات این صنعت شد.
افزایش 106 درصدی مقدار تولید صنعت خودرو و ساخت قطعات در اردیبهشت ماه عمدتاً ناشی از افزایش مقدار تولید نمادهای خودرو (افزایش مقدار تولید گروه پژو، تارا و خودروهای تجاری نشده سایت‌ها (در ماه گذشته صفر بوده است) به ترتیب به میزان 72%، 120% و 6، 677 دستگاه)، خساپا (افزایش مقدار تولیدخانواده X200 (تیبا، کوئیک، ساینا) و وانت 151 به ترتیب به میزان 77% و 102%)، خپارس (افزایش مقدار تولید گروه 200Q به میزان 86%) و خزامیا (افزایش مقدار تولید گروه نیسان به میزان 119%) به ترتیب به میزان 109%، 99%، 101% و 119% بوده است.
همچنین دلیل اصلی افزایش میزان تولید و به تبع آن رشد مقدار فروش و درآمد صنعت خودرو و ساخت قطعات ناشی از افزایش تعداد روزهای کاری اردیبهشت ماه نسبت به فروردین ماه و اخذ افزایش نرخ بیش از 45 درصدی خانواده پژو پارس، 10 درصدی خانواده هایما و 20 درصدی وانت 151 است.
خبرگزاری آریا

خبرگزاری آریا
" alt="خبرگزاری آریا" width="100%" />

نظر شما