شناسهٔ خبر: 67280847 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سرانه مصرف انرژی چین از اروپا بیشتر شد

زهرا وثوقی

«موسسه انرژی» در گزارش «بررسی آماری انرژی جهان»، اعلام کرد سرانه مصرف انرژی چین، اکنون نسبت به اروپا، بیشتر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، تغییرات در رده‌بندی مصرف انرژی، تحت تاثیر تقاضای بزرگتر بخش صنعتی اقتصاد چین بوده است. همزمان، تقاضا برای انرژی از سوی تولیدکنندگان صنعتی در اروپا، به دلیل قیمت‌های بالا، کاهش پیدا کرده است.

«موسسه انرژی» در گزارش خود اشاره کرد:‌ هر چند مصرف انرژی افزایش یافته، اما شدت کربن آن کاهش داشته است.

نویسندگان این گزارش خاطرنشان کردند چین در ساخت نیروگاه‌های زغال سوز جدید پیشرو است، اما همزمان، در افزایش ظرفیت نیروی بادی و خورشیدی هم پیشرو بوده است. این افزایش‌ ظرفیت‌ها در چین، در سال گذشته، از مجموع ظرفیت جدید نیروی بادی و خورشیدی که باقی جهان اضافه کرد، فراتر رفت و به روند نزولی شدت انتشار کربن منتهی شد.

از سوی دیگر، چین در بیش از نیمی از کل تولید زغال سنگ جهان در سال میلادی گذشته، سهیم بود. این کشور همراه با هند، اندونزی و استرالیا، عامل تولید ۹۷ درصد از زغال سنگ جهان در سال میلادی گذشته بود. همچنین با سهم ۵۶ درصدی از کل مصرف، بزرگترین مصرف کننده این کالای انرژی باقی ماند. با این حال، هند در حال رسیدن به پای چین است و در سال میلادی گذشته، مصرفش از مجموع مصرف زغال سنگ در اروپا و آمریکای شمالی، بیشتر شد.

چین اعلام کرده است قصد دارد تا قبل از سال ۲۰۳۰، به اوج انتشار دی اکسید کربن دست پیدا کند و تا سال ۲۰۶۰، به یک اقتصاد «صفر خالص» تبدیل شود. افزایش چشمگیر نیروی بادی و خورشیدی، بخشی از این برنامه است. با این حال، چین همچنان یک مصرف‌کننده بزرگ انرژی مانده و همچنان نیروگاه‌های زغال سوز و هسته ای می‌سازد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) نشان می‌دهد میزان ظرفیت جدید نیروی خورشیدی که چین در سال میلادی گذشته اضافه کرد، با کل ظرفیت نیروی خورشیدی جهانی در سال ۲۰۲۲، برابری کرد و رشد ظرفیت نیروی بادی جدید این کشور در سال گذشته، ۶۶ درصد افزایش یافت. سرمایه‌گذاری‌های چینی در فناوری گذار به انرژی پاک، معادل یک سوم از کل سرمایه‌گذاری‌های جهان در سال ۲۰۲۳ بوده است.

انتهای پیام

نظر شما