شناسهٔ خبر: 67280773 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

هدهد حزب الله آبروی اسرائیل را برد/ چشم اسرائیل در مرزهای شمالی کور شده

این واقعیت که پهپاد هدهد حزب الله به بالای حیفا رسیده، مدتی از این شهر بندری مهم فیلمبرداری کرده و سپس احتمالا بدون رهگیری توسط پدافند هوایی اسرائیل به لبنان بازگشته، سوالات بسیاری را ایجاد کرده است.

صاحب‌خبر -

برای اولین بار از زمان آغاز درگیری‌ها بین حزب‌الله و اسرائیل، حزب الله لبنان در روز سه‌شنبه ویدئویی ده دقیقه‌ای را منتشر کرد که از یک (یا احتمالا چند) پهپاد گرفته شده بود و مکان‌های استراتژیک غیرنظامی و نظامی بندر مهم حیفا اسرائیل را نشان می‌داد که به عنوان "هدف" در اسرائیل شناسایی شده‌اند.

به گزارش عصرایران به نقل از وبگاه "لورینت تودی" ، این پهپاد توسط حزب الله "هدهد" نامگذاری شده و بدون رهگیری توسط پدافند هوایی اسرائیل تا بندر "حیفا" در 27 کیلومتری مرز لبنان و اسرائیل رسید. سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله در سخنرانی روز چهارشنبه خود تایید کرد که این حزب "پهپادهای هدهد" در اختیار دارد.

ویدئوی 10 دقیقه ای منتشره حزب الله بندر حیفا را نشان می دهد و در آن پهپاد هدهد بر فراز یک سایت صنعتی که توسط سیستم های دفاع پیشرفته رافائل، سازنده تسلیحات دولتی اسرائیل اداره می شود و منطقه "کرایوت" که محل زندگی 260 هزار نفر است، عبور می کند. 

بریده ای از ویدئو تصاویر پهپاد هدهد حزب الله از فراز شهر بندری حیفا اسرائیل

هد هد حزب الله آبروی اسرائیل را برد/ چشم اسرائیل در مرزهای شمالی کور شده

این ویدئو اهمیت استراتژیک منطقه بندر حیفا از جمله پایگاه اصلی دریایی ارتش اسرائیل در شمال و تاسیسات تجاری بندری قابل توجه را توصیف می کند. حدود یک ساعت قبل از انتشار این ویدئو، حزب‌الله اعلام کرد که "صحنه‌های مهمی" را منتشر می‌کند و از مردم می‌خواهد آن‌ها را "تماشا و تحلیل کنند" و بر زمان‌بندی آن‌ها با سفر عاموس هوکشتاین، نماینده آمریکا و تهدیدات اسرائیل به جنگ علیه لبنان تاکید کرد.

حزب الله و اسرائیل از 8 اکتبر و پس از آغاز جنگ غزه، روزانه در امتداد مرز لبنان و اسرائیل درگیر هستند. هوکشتاین روز سه‌شنبه از بیروت بازدید کرد و به عنوان بخشی از سفر منطقه‌ای خود برای کاهش تنش با هدف جلوگیری از "جنگ بزرگتر" بین حزب‌الله و اسرائیل با مقامات لبنانی دیدار کرد.


چرا اسرائیل نتوانست پهپاد حزب الله  را رهگیری و ساقط کند؟

این واقعیت که این پهپاد به حیفا رسیده، مدتی از شهر فیلمبرداری کرده و سپس احتمالا بدون رهگیری توسط پدافند هوایی اسرائیل به لبنان بازگشته، سوالات بسیاری را ایجاد کرده است.

روزنامه اسرائیلی "یدیعوت آحارونوت" به نقل از نیروی هوایی اسرائیل نوشت که "سیستم‌های پدافند هوایی اسرائیل پهپاد را شناسایی کرده‌اند اما پس از تشخیص اینکه پهپاد فاقد قابلیت تهاجمی است و ترس از رهگیری ناموفق می‌تواند ساکنان منطقه را به خطر بیندازد، تصمیم به رهگیری آن گرفتند."

"الیا مگنیر" کارشناس نظامی و روزنامه نگار سابق جنگ، به "لورینت تودی" L'Orient Today - گفت که به شدت در ادعای یدیعوت آحارونوت تردید دارد. وی گفت: "این پهپاد مدتی بر فراز دریا بوده و می‌توانستند آن را ساقط کنند بدون اینکه جان ساکنان را به خطر بیندازد."

او گفت:" برای هیچ ارتشی در جهان غیرممکن است که یک پهپاد ناشناخته متعلق به یک کشور یا بازیگر غیردولتی دیگر را در حریم هوایی خود ببیند و آن را ساقط نکند."

وی افزود:" پاسخ بسیار ساده است، اسرائیل پهپاد را ندیده است... سیستم اسرائیل کامل نیست، سامانه دفاع هوایی گنبد آهنین و سامانه نظامی فلاخن داوود هر دو در مجتمع نظامی رافائل و زیرساخت‌های نظامی حیفا حضور داشته‌اند و می توانستند به پهپاد شلیک کنند." سامانه فلاخن داوود برای رهگیری هواپیماها، پهپادها و موشک ها طراحی شده است.

شبکه تلویزیونی ام تی وی لبنان گزارش داده که وزارت دفاع اسرائیل چک سفیدی برای صنایع دفاعی خود به منظور یافتن راه حلی برای جلوگیری از نفوذ پهپادهای حزب الله صادر کرده و افزود که ارزیابی های امنیتی نشان می دهد که احتمالا ظرف 3 ماه آینده راه حلی فناورانه برای رهگیری آنها حاصل خواهد شد.

به گفته ام تی وی، علیرغم همه تلاش ها، اسرائیل "اعتراف می کند که نمی تواند هواپیماهای بدون سرنشین را به طور کامل رهگیری کند."
چه نوع پهپادی قادر به انجام چنین ماموریتی است؟

ژنرال "چارلز ابی نادر" تحلیلگر امنیتی و نظامی به شبکه تلویزیونی المیادین لبنان که طرفدار حزب الله است، گفت: "حزب‌الله احتمالا از پهپاد هدهد 3 ساخت ایران استفاده کرده است که یک هواپیمای الکتریکی بدون ردپای حرارتی یا صوتی است."

وی افزود: پهپاد هدهد 3 می تواند انواع دوربین ها را حمل کند... حداکثر سرعت آن 70 کیلومتر در ساعت است و می تواند بیش از یک ساعت پرواز کند. ابی نادر گفت که این پهپاد، همانطور که مشخص است، "هواپیمای بسیار پیشرفته ای" است که "وارد قلب توانمندی های نظامی اسرائیل شده است."

هد هد حزب الله آبروی اسرائیل را برد/ چشم اسرائیل در مرزهای شمالی کور شده

مگنیر به " لورینت تودی" گفت که پهپاد "هدهد" مورد استفاده بسیار شناخته شده است و ایران آن را در زرادخانه خود دارد. او جزئیاتی ارائه نکرد که چه نسلی از این نوع پهپاد می‌توانست مورد استفاده قرار گیرد. او همچنین گفت که از ویدیو مشخص است که فیلم‌های مختلفی گرفته شده و در کنار هم قرار گرفته‌اند، یعنی فقط یک پهپاد نبوده است که همه تصاویر را گرفته است.

در همین حال، روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت گزارش داد که حزب‌الله " در مجموع 3 پهپاد را پرتاب کرده، یکی رهگیری شده، دیگری از رادار ناپدید شده و گمان می‌رود در دریا سقوط کرده باشد و سومی ماموریت شناسایی خود را با موفقیت به پایان رسانده است." این پهپاد یک "دستگاه کوچک و غیرمسلح مجهز به دوربین گوپرو" بود.

پیام حزب الله

مگنیر افزود که حزب الله از طریق این فیلم پیامی به اسرائیل ارسال کرده است که در صورت اصرار اسرائیل بر انجام جنگ علیه لبنان، اهداف ذکر شده در این ویدئو همان هایی هستند که مورد حمله این حزب قرار می گیرند.

به گفته وی، گنجاندن تاسیسات غیرنظامی در این ویدئو، احتمالا اسرائیلی ها را وادار به تجدید نظر در ایده جنگ تمام عیار با حزب الله کند. مگنیر گفت: "حزب‌الله با نمایش این ویدئو می‌گوید که به اسرائیل توصیه نمی‌کند جنگی را آغاز کند، اما اگر چنین کرد، باید برای بدترین حالت آماده شود."

در همین حال "حاتم الفلاحی" کارشناس نظامی به شبکه خبری الجزیره گفت که حزب الله از طریق این ویدئو می گوید که اگر اسرائیل به لبنان حمله کند تا نیروهای مقاومت اسلامی را به پشت رودخانه لیتانی عقب ببرد، این جنگ احتمالی " با رویارویی های قبلی از نظر اهداف، ابزار،روش ها و قابلیت ها متفاوت خواهد بود."

وی افزود: این ویدئو اهداف مهمی را نشان می‌دهد که همگی در برد موشک‌ها و پهپادهای حزب‌الله خواهند بود و علیرغم وجود سامانه‌های راداری که موفق به شناسایی این پهپادها نشده‌اند، امکان دستیابی به این اهداف بسیار زیاد است.

در همین حال سرتیپ "ناجی ملائب" کارشناس نظامی و راهبردی، به شبکه خبری العربی گفت: "آنچه حزب الله امروز انجام داد نوعی جنگ روانی علیه اسرائیل، سربازان آن و ساکنان شمال اسرائیل است."

 

نظر شما