شناسهٔ خبر: 67280762 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

  نحوه گزینش نهایی پذیرفته شدگان فرهنگیان چگونه است؟  

همزمان با اعلام اسامی چند برابر ظرفیت مربوط به پذیرشِ دانشجو-معلم دانشگاه فرهنگیان و نمرۀ کل آزمون متقاضیان آزمون سراسری ۱۴۰۳ (نوبت اول) نحوه گزینش نهایی این پذیرفته شدگان اعلام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا؛ سازمان ملی سنجش و نظام ارزشیابی آموزش عالی اعلام کرد؛ پیرو اطلاعیه اعلام نتایج علمی شرکت‌کنندگان نوبت اول آزمون سراسری و همچنین آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو- معلم در دانشگاه فرهنگیان سال ۱۴۰۳،  به تاریخ ۱۷ خرداد ماه جاری به اطلاع می رساند اسامی معرفی شدگان چند برابر ظرفیت آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو- معلم دانشگاه فرهنگیان و نیز نمرۀکل آزمونِ متقاضیان آزمون سراسری (کنکور) سال ۱۴۰۳ (نوبت اول) در سامانه جامع آزمون سراسری به نشانیmy.sanjesh.org  در دسترس است.

در ضمن ارزیابی شایستگی معلمی و بررسی صلاحیت‌های عمومی (گزینش) معرفی شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو- معلم در دانشگاه فرهنگیان سال ۱۴۰۳ (نوبت اول آزمون سراسری اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳) بر اساس استان بومی در دو بخش مجزا  درقالب ارزیابی شایستگی‌های معلمی و بررسی صلاحیت‌های عمومی گزینش به شرح ذیل خواهد بود:

*تذکرات مهم :

۱- حضور نیافتن در مهلت مقرر برای انجام ارزیابی شایستگی معلمی و سایر مراحل گزینش آن به هر دلیل به منزله انصراف از تحصیل در رشته‌های مورد نیاز آموزش و پرورش در دانشگاه فرهنگیان تلقی می‌شود. مسئولیت آن نیز صرفاً به عهده داوطلب خواهد بود.

۲- انجام ارزیابی شایستگی‌های معلمی و بررسی صلاحیت‌های عمومی گزینش معرفی­شدگان صرفاً در استان بومی داوطلب خواهد بود.

۳- داوطلبانی که صلاحیت‌های عمومی گزینش آنان، مورد تأیید آموزش‌ و پرورش قرار نگیرد از فرایند پذیرش دانشجو- معلم در دانشگاه فرهنگیان حذف خواهند شد.

۴- اعلام نتیجه نهایی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو- معلم در سال ۱۴۰۳، قبل از انتخاب رشته متقاضیان آزمون سراسری خواهد بود و به قبولین نهایی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو- معلم، کارنامه ملاک عمل برای انتخاب رشته در آزمون سراسری داده نخواهد شد و امکان انتخاب رشته در آزمون سراسری (کنکور) را ندارند.

بعد از اعلام نتایج نهایی آزمون اختصاصی سنجش و پذیرش دانشجو- معلم در سال ۱۴۰۳، مهلت چند روزه به قبولین داده می شود تا این متقاضیان در مهلت تعیین شده و قبل از صدور کارنامه ملاک عمل برای انتخاب رشته آزمون سراسری، درخواست انصراف خود را از قبولی در دانشگاه‌ فرهنگیان، به آموزش وپرورش ارائه دهند. وزارت آموزش وپرورش مشخصات این افراد را بصورت تجمیع شده به سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور ارسال می‌کند تا اجازه انتخاب رشته در آزمون سراسری به این افراد داده شود.

۵- گزینش نهایی دانشجو- معلم: به موجب ماده ۳ نظام‌نامه سنجش و پذیرش دانشجوی متعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش؛ پذیرش نهایی داوطلبان در آزمون سال ۱۴۰۳ توسط سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با معیارهای نمره آزمون اختصاصی ویژه دانشگاه فرهنگیان (شامل آزمون سراسری و آزمون اختصاصی تربیت معلم)، نمره سوابق تحصیلی و نمره ارزیابی شایستگی معلمی انجام می­پذیرد. میزان تأثیر نمرات برای گزینش نهایی گروه‌های علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانب به شرح زیر خواهد بود:  

 سهم آزمون اختصاصی ویژه دانشگاه فرهنگیان شامل آزمون سراسری 15 درصد، آزمون اختصاصی تربیت معلم 10 درصد،  سوابق تحصیلی 50 و ارزیابی شایستگی معلمی نیز 50 درصد است.

میزان تاثیر نمرات برای گزینش نهایی در گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی به شرح زیر خواهد بود:

آزمون اختصاصی ویژه دانشگاه فرهنگیان نظیر آزمون سراسری 26، آزمون اختصاصی تربیت معلم 21، سوابق تحصیلی 28 و ارزیابی شایستگی معلمی 25 درصد تعیین شده است.

برای رشته‌های دارای آزمون عملی (آموزش تربیت‌بدنی و آموزش هنر)، نمره آزمون عملی در نمره ارزیابی شایستگی معلمی این رشته‌ها توسط وزارت آموزش و پرورش لحاظ خواهد شد.

معرفی شدگان چند برابر ظرفیت آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو- معلم در دانشگاه فرهنگیان سال ۱۴۰۳ لازم است موارد ذیل را رعایت کنند:

الف): نحوه تکمیل و ارسال فرم مشخصات بررسی صلاحیت‌های عمومی گزینش

۱- پس از تهیه دو (۲) نسخه پرینت «فرم اطلاعات فردی» (مندرج در ذیل این اطلاعیه) نسبت به تکمیل دقیق آن و الصاق یک قطعه عکس به هر نسخه فرم اقدام کرده و یک نسخه از آن را حداکثر ظرف مدت ۷۲ ساعت کاری از زمان اعلام اسامی به نزدیک‌ترین اداره آموزش و پرورش (نماینده گزینش) محل سکونت خود تحویل و نسخه دیگر را نیز به همراه تصویر تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی در روز مصاحبه عمومی به مصاحبه­گر تحویل نمایند.

۲- لازم است در تکمیل «فرم اطلاعات فردی» دقت کافی معمول شود. بدیهی است مسئولیت هر گونه نقص و... در تکمیل فرم، به عهده داوطلب است.

۳- عدم تکمیل فرم یا عدم تحویل به موقع آن به نماینده گزینش آموزش و پرورش محل سکونت، به منزله انصراف از تحصیل در دانشگاه‌های مذکور بوده و برابر مقررات، تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد شد.

۴- بررسی صلاحیت­های عمومی گزینش معرفی­شدگان براساس ضوابط و مقررات از طریق هسته گزینش استان مربوطه صورت خواهد گرفت.

 ب): اقدامات لازم برای انجام  ارزیابی شایستگی های معلمی  

ارزیابی شایستگی معلمی داوطلبان معرفی‌شده در دو بخشِ شایستگی‌های عمومی و تخصصی به عمل خواهد آمد همچنین  افرادی که برای رشته‌های تحصیلی آموزش تربیت‌بدنی و آموزش هنر  نیز معرفی شده‌اند علاوه بر ارزیابی شایستگی‌های معلمی، آزمون عملی و مهارتی نیز انجام می­شود. این دسته از داوطلبان باید علاوه بر شرکت در فرایند ارزیابی شایستگی معلمی در آزمون عملی و مهارتی رشته‌های مذکور نیز شرکت کنند. بنابراین به داوطلبان تاکید می‌شود که در مهلت مقرر و تعیین شده در این اطلاعیه و درگاه­ اطلاع­رسانی پردیس­های دانشگاه­ فرهنگیان در مراحل ارزیابی شایستگی‌های معلمی شرکت نمایند انجام ارزیابی مجدد یا تمدید مهلت اعلام شده، تحت هر شرایطی امکان‌پذیر نخواهد بود.

۱- داوطلبان برای پیگیری ارزیابی شایستگی‌های معلمی و سایر اقدامات با مراجعه به درگاه اطلاع­رسانی سازمان مرکزی و مدیریت پردیس­های استانی دانشگاه فرهنگیان و سامانه ثبت‌نام و ارزیابی تکمیلی به جداول مندرج در درگاه اطلاع‌رسانی https://psd.cfu.ac.ir، اقدام کنند.

*یادآوری: چنانچه تغییری در مراکز مجری ارزیابی ایجاد شود، به داوطلبان اطلاع ­رسانی خواهد شد.

۲- معرفی‌شدگان دو روز قبل از شروع فرایندهای ارزیابی شایستگی‌های معلمی با ورود به درگاه اطلاع‌رسانی https://psd.cfu.ac.ir نسبت به تکمیل فرم‌ها و بارگذاری مدارک و مستندات فردی، تحصیلی، افتخارات و سایر مدارک امتیاز آور بر اساس جداول مربوطه در درگاه فوق اقدام نمایند. این زمان تمدید نمی‌شود.

۳- عدم حضور در مهلت مقرر برای انجام ارزیابی شایستگی‌های معلمی و سایر مراحل گزینش آن به هر دلیل، به منزله انصراف از تحصیل در رشته ­های  مورد نیاز آموزش و پرورش در دانشگاه فرهنگیان تلقی شده و مسئولیت آن صرفاً به عهده داوطلب خواهد بود.

۴- از معرفی شدگانی ارزیابی شایستگی‌های معلمی به عمل خواهد آمد که شرایط و ضوابط مندرج در دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو- معلم در دانشگاه فرهنگیان را دارند، بدیهی است در غیر این صورت انجام فرایند ارزیابی، منتفی خواهد بود.

به موجب ماده ۱۶ نظام‌نامه سنجش و پذیرش دانشجوی متعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش مصوب جلسه ۸۹۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی، حداکثر سن مجاز برای ثبت‌نام در آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان؛ ۲۴ سال تمام (مبنا اول مهرماه سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ یعنی فقط متولدین ۰۱/۰۷/۱۳۷۹ به بعد) است.

*شرط حداکثر سن، تحت هیچ شرایطی تغییر نخواهد کرد.

برخورداری از سلامت کامل تن و روان و شرایط مناسب جسمانی برای حسن انجام وظیفه معلمی مندرج در شرایط اختصاصی صفحات ۶ تا ۸ دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو- معلم ضروری است.

۵- ویژگی­ های جسمانی و روانی معرفی ­شدگان چند برابر ظرفیت باید مطابق با مفاد دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو - معلم در مهلت مقرر مورد تأیید قرار گیرد. در غیر این صورت، انجام ارزیابی شایستگی های معلمی و برگزاری آزمون عملی و مهارتی امکان‌پذیر نخواهد بود.

۶- به استناد بند (۱) یادآوری‌های مهم صفحه ۱۶ دفترچه راهنمای انتخاب رشته، معرفی داوطلب از سوی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور به آموزش و پرورش جهت بررسی صلاحیت‌های عمومی، ارزیابی شایستگی معلمی و همچنین بررسی ویژگی های جسمانی به منزله قبولی در دانشگاه فرهنگیان تلقی نمی شود. تأکید می‌شود، در صورت تأیید صلاحیت‌های افراد معرفی شده از سوی آموزش و پرورش، گزینش نهایی آنان بر اساس نمره کل نهایی (حاصل از آزمون سراسری، آزمون اختصاصی تربیت معلم، سوابق تحصیلی، ارزیابی شایستگی معلمی در هر گروه آزمایشی مطابق جداول مندرج در صفحات ۱۴ و ۱۵ دفترچه راهنمای انتخاب رشته پذیرش دانشجو- معلم در دانشگاه فرهنگیان) و با در نظرگرفتن اولویت ­های انتخابی آنان، توسط سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور صورت خواهد گرفت.

۷- با توجه به تغییرات ایجاد شده در شیوه پذیرش دانشجو معلم، به داوطلبان معرفی شده برای انجام بررسی صلاحیت‌های عمومی و ارزیابی شایستگی‌های معلمی توصیه می­شود مفاد دفترچه ثبت‌نام در آزمون و دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو- معلم را به دقت مطالعه کرده و  بر اساس آخرین اصلاحات اعلام شده، اقدام کنند.

داوطلبان معرفی شده درصورت عدم تمایل به تحصیل در کدرشته‌­محل انتخابی دانشگاه فرهنگیان و بهداشت مدارس، می ­توانند در زمان انجام ارزیابی شایستگی‌های معلمی با ارائه درخواست کتبی نسبت به انصراف از تحصیل در دانشگاه­ فرهنگیان اقدام نمایند.

۸- مطابق مفاد مندرج درصفحه (۱۵) دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو- معلم، تغییر رشته و گرایش، تغییر اولویت انتخابی، تغییر دوره تحصیلی، انتقال و جابجایی در بین دانشگاه‌ها و بالعکس در بدو ورود یا در طول تحصیل ممنوع و تحت هیچ شرایطی امکان‌پذیر نخواهد بود. در ضمن چنانچه دانشجوی پذیرفته شده دوره کارشناسی‌پیوسته تحت هر شرایطی در دوره کاردانی متوقف شود به علت عدم نیاز به خدمات آنان در آموزش و پرورش، جذب و استخدام آنان امکان‌پذیر نخواهد بود.

۹- با توجه به هدف عملیاتی ۵ برنامه زیرنظام تربیت‌معلم و تأمین منابع انسانی تعلیم و تربیت رسمی عمومی نظام جمهوری اسلامی ایران مصوب جلسه ۹۶۵ به تاریخ ۱۷/۰۴/۱۳۹۸ شورای عالی آموزش و پرورش و همچنین تبصره ۴ ماده واحده «نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش» مصوب جلسه ۸۳۳ به تاریخ ۲۷/۰۸/۱۳۹۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی، هرگونه گزینش و استخدام در مشاغل آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش، بر اساس نیاز «برای بوم خدمت» صورت می‌پذیرد. بنابراین بعد از طی فرایند پذیرش و استخدام، خارج شدن نیرو (فرد قبول شده) از بوم خدمت به منزله قطع رابطه استخدامی خواهد بود. بنابراین تغییر سهمیه استان محل خدمت، فاقد موضوعیت است.

۱۰- مسئولیت رعایت شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو- معلم در دانشگاه فرهنگیان سال ۱۴۰۳ از سوی داوطلبان و همچنین مقررات نظام وظیفه عمومی (داوطلبان جنس مرد) در مراحل مختلف آزمون مذکور، به عهده آنان خواهد بود.

۱۱- محل تحصیل پذیرفته ­شدگان دانشگاه فرهنگیان پس از ثبت‌نام قطعی، توسط سازمان مرکزی یا پردیس­ های دانشگاه مذکور در واحدهای تابعه دارای مجوز (سطح همان استان) تعیین خواهد شد. 

کلاس‌هایی که به حدنصاب لازم (حداقل ۲۰ نفر) برای تشکیل در پردیس محل قبولی نرسد، سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان به تشخیص خود نسبت به جابجایی پذیرفته‌شدگان در سطح پردیس‌های کشور اقدام خواهد کرد. پذیرفته‌شدگان حق هیچ گونه اعتراضی را نخواهند داشت در غیر این صورت قبولی آنان" لغو" خواهد شد.

۱۲- انجام ارزیابی شایستگی‌های معلمی در پردیس­ های دانشگاه فرهنگیان (مراکز مجری در استان‌ها) با توجه به گروه آزمایشی مربوط، برای تمامی کدرشته‌محل‌های مورد نیاز آموزش و پرورش مندرج در دفترچه راهنمای انتخاب رشته انجام می ­شود.

۱۳- برای شرکت در ارزیابی شایستگی‌های معلمی، به همراه داشتن اصل و تصویر مدارک (کارت ملی، شناسنامه، دفترچه درمانی درصورت وجود، دیپلم یا گواهی تأیید شده که معدل کل در آن قید شده است).

۱۴- زمان ارزیابی شایستگی‌های معلمی و بررسی صلاحیت­ های اختصاصی معرفی‌شدگان: روند ارزیابی شایستگی‌های معلمی داوطلبان بر اساس اطلاعیه‌های صادره دانشگاه، از طریق پورتال دانشگاه و سامانه ثبت‌نام ارزیابی تکمیلی به آدرس https://psd.cfu.ac.ir   اطلاع‌رسانی خواهد شد.

۱۵- معرفی شدگان باید با مراجعه به درگاه­ های اطلاع­رسانی سازمان مرکزی، مدیریت پردیس‌های استان بومی و سامانه ثبت‌نام ارزیابی تکمیلی به آدرس https://psd.cfu.ac.ir  از زمان و مکان دقیق ارزیابی شایستگی‌های معلمی و بررسی صلاحیت ­های اختصاصی مطلع شوند. (همه افراد پس از ثبت‌نام و تکمیل اطلاعات خود در سامانه ثبت‌نام و ارزیابی تکمیلی باید کارت ورود به ارزیابی تکمیلی و سایر امور را دریافت و بر اساس زمان تعیین شده در کارت در محل مشخص، حضور یابند. با توجه به شیوه ارزیابی رعایت زمان‌های تعیین شده الزامی است.)

از داوطلبانی که شرایط اختصاصی آموزش و پرورش مندرج در دفترچه آزمون را ندارند و بدون توجه به شرایط و ضوابط اعلام شده اقدام به انتخاب رشته نموده­اند، ارزیابی شایستگی‌های معلمی صورت نمی­پذیرد. لذا این داوطلبان از واریز مبلغ فوق‌الذکر خودداری نمایند. بدیهی است مبلغ واریزی برگشت داده نخواهد شد.

۱۷- تحصیل دانشجویان پذیرفته­شده در دانشگاه فرهنگیان به صورت شبانه­روزی خواهد بود. لیکن به موجب تبصره ذیل ماده ۶ قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش مصوب ۰۸/۰۳/۱۳۶۹ مجلس شورای اسلامی، هزینه ­های شبانه‌روزی و هزینه خوابگاه از وجوه پرداختی کسر خواهد شد.

۱۸- علاوه برگذراندن واحدهای درسی مصوب، شرکت در فعالیت ­های فرهنگی و فوق برنامه (مهارتی و تربیتی) دانشگاه و پردیس محل تحصیل و آزمون صلاحیت حرفه‌ای معلمی نیز با رعایت ضوابط و مقررات مربوط الزامی است. در صورت عدم کسب نصاب‌های پیش بینی شده، تبدیل وضعیت آنان و برخورداری از سایر مزایای مرتبط با آن «لغو» خواهد بود.

۱۹- چنانچه فردی با ارائه اطلاعات نادرست پذیرفته شود یا متعاقب آن مشخص شود که شرایط لازم را نداشته، در هر مرحله از ثبت‌نام، تحصیل یا استخدام آزمایشی و قطعی، قبولی وی لغو می ­شود و حسب مورد مکلف به پرداخت خسارت­ های ناشی از آن خواهد بود.

* یادآوری ­های مهم:

۱- در صورتی که روزهای تعیین شده برای انجام ارزیابی شایستگی های معلمی معرفثی ­شدگان کفایت ننماید، ممکن است ارزیابی شایستگی‌های معلمی داوطلب در روزهای بعد از تاریخ اعلام شده به داوطلب (حداکثر تا آخرین روز مهلت مقرر در این اطلاعیه) ادامه یابد.

۲- از داوطلبان درخواست می‏شود برای حضور به موقع در محل انجام ارزیابی شایستگی‌های معلمی در روز و تاریخ تعیین شده یک روز قبل نسبت به شناسایی موقعیت اقدام یا به آن محل مراجعه نمایند.

۳- تمامی‌ معرفی شدگان چندبرابر ظرفیت دانشگاه فرهنگیان باید فرم "اعلام آمادگی برای پذیرش و ارزیابی شایستگی‌های معلمی" (مندرج در ذیل اطلاعیه) را تکمیل و در زمان مراجعه برای انجام ارزیابی شایستگی‌های معلمی (در مهلت مقرر) به مرکز مجری تحویل نمایند.  

نظر شما