شناسهٔ خبر: 67280745 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

پژوهشگر تاریخ:

ایجاد موزه تاریخ شهرداری اصفهان به افزایش تعامل مردم و مدیریت شهری کمک می‌کند

پژوهشگر تاریخ و اصفهان‌شناس گفت: ایجاد موزه تاریخ شهرداری اقدامی مفید برای افزایش تعامل مردم و مدیریت شهری است و فکر عمیقی زمینه‌ساز برپایی این نمایشگاه و موزه شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به‌نقل از ستاد رسانه‌ای موزه تاریخ شهرداری اصفهان، عبدالمهدی رجایی درباره موزه تاریخ شهرداری اصفهان اظهار کرد: فکر بلندی زمینه‌ساز برپایی این نمایشگاه و موزه شده است که می‌تواند برای شهرداری و شهروندان مفید واقع شود.

وی افزود: اصفهان در دهه ۷۰ صاحب موزه آموزش و پرورش شد که این اقدام همان زمان کاری نو به‌شمار می‌رفت، شهرداری نیز باید پیش از این موزه تاریخ شهرداری را راه‌اندازی می‌کرد که هم‌اکنون این اتفاق افتاده و اقدامی میمون است.

پژوهشگر تاریخ و اصفهان‌شناس با اشاره به اسناد، عکس‌ها، اطلاعات و محتوایی که در موزه روایت‌محور تاریخ شهرداری اصفهان ارائه می‌شود، بیان کرد: اصفهان سبقه فرهنگی قوی و گذشته‌ای متمایز دارد که لازم است به اطلاع شهروندان برسد، به‌طور مثال سیستم مدیریت شهری اصفهان که پس از انقلاب مشروطه پایه‌گذاری شد، همچنین نظام شهرسازی آن که مورد تحسین قرار گرفته است، باید در چنین فضایی به شهروندان عرضه شود تا از سیری که شهرداری از گذشته تا امروز تجربه کرده است، مطلع شوند.

رجایی ادامه داد: نقش موزه در نقد عملکرد شهرداری از سوی مردم نیز از دیگر آثاری است که موزه تاریخ شهرداری اصفهان به دنبال دارد، در این میان سوال این است کسانی که اسناد و مدارک را گزینش و انتخاب می‌کنند، چقدر به شکوائیه‌های مردم در طول عمر بلدیه اشاره کرده‌اند؟؛ جالب است که این شکوائیه‌ها نیز در میان اسناد تاریخی انعکاس داده شود تا امروز، از تعامل گذشته مردم به عنوان جامعه خدمت‌گیرنده و شهرداری به عنوان نهاد خدمت‌دهنده در گذشته مطلع شویم.

وی گفت: به عنوان مثال من پژوهشی را درباره زمانی که خیابان هشت‌بهشت اصفهان ساخته می‌شد، انجام دادم؛ بر اساس اسناد موجود، ساخت این خیابان ۱۰ سال به طول انجامید و مردم از بلاتکلیفی خسته شده بودند، در آن زمان شکوائیه‌های زیادی از سوی شهروندان به شهرداری ارائه شد که نشان از ارتباط میان شهروند و شهرداری و بخشی از تجربیات تاریخی شهر دارد.

پژوهشگر تاریخ و اصفهان‌شناس با بیان اینکه ایجاد موزه تاریخ شهرداری به احیای خیابان چهارباغ بالا کمک بسیاری خواهد کرد، گفت: ما تصمیم‌گیرنده نیستیم، اما این نکته را باید بیان کنیم که هر کاری که رنگ و بوی فرهنگ را در یک خیابان غلیظ کند، می‌تواند اقدام مفیدی باشد.

وی تصریح کرد: شاید پس از برپایی این موزه و احیای کارخانه ریسباف، شهرداری به دنبال احیای دیگر اماکن تاریخی این خیابان برود، معتقدیم این اقدامات می‌تواند این خیابان را از حالت تجاری صرف و مواصلاتی خارج کند و رنگ و بوی فرهنگی بیشتری به آن بدهد.

نظر شما