شناسهٔ خبر: 67280056 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

روز جهانی پناهجویان؛ ایران بزرگ‌ترین میزبان آوارگان خارجی

آمار‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر حدود ۱۲۰ میلیون نفر در جهان از خانه‌های خود آواره شده‌اند و ایران رتبه نخست میزبانی از این افراد را در سطح جهان در اختیار دارد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - روز ۲۰ ژوئن (۳۱ خرداد) به نام روز جهانی پناهجویان نامگذاری شده است. 

براساس آمارها، در حال حاضر از هر ۶۹ نفر روی زمین یک نفر آواره است؛ یعنی حدود ۱۲۰ میلیون نفر یا ۱.۵ درصد از جمعیت جهان از خانه‌های خود آواره شده‌اند.

در پس این اعداد، داستان‌های انسانی بی‌شماری از خانواده‌های جدا شده، معیشت از دست رفته و جوامع متلاشی شده وجود دارد. 

روز جهانی پناهجویان؛ ایران بزرگ‌ترین میزبان آوارگان خارجی

۶۸ میلیون نفر از این افراد در داخل کشور خود آواره شده‌اند. براساس گزارش سالانه آوارگی دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) بقیه پناهندگان (۴۳.۴ میلیون) نیازمند حمایت بوده و افرادی‌اند (۶.۹ میلیون) که به دنبال پناهندگی هستند.

سازمان ملل برای افزایش آگاهی در مورد وضعیت پناهجویان در سراسر جهان، هر سال ۲۰ ژوئن را به عنوان روز جهانی پناهجویان نامگذاری کرد. 

اگر آوارگان اجباری کشوری را تشکیل دهند، این کشور سیزدهمین کشور پرجمعیت دنیا پس از ژاپن خواهد بود. حدود نیمی از این آوارگان اجباری کودکان هستند.

روز جهانی پناهجویان؛ ایران بزرگ‌ترین میزبان آوارگان خارجی

سازمان ملل در سال ۱۹۵۱ کنوانسیون پناهندگان را برای حمایت از حقوق پناهندگان در اروپا پس از جنگ جهانی دوم ایجاد کرد. این کنوانسیون در سال ۱۹۶۷ برای رسیدگی به آوارگی در سایر نقاط جهان گسترش یافت.

زمانی که کنوانسیون پناهندگان متولد شد، ۲.۱ میلیون پناهنده وجود داشت. تعداد پناهندگان ثبت شده توسط سازمان ملل در سال ۱۹۸۰ برای اولین بار از ۱۰ میلیون نفر گذشت.

جنگ در افغانستان و اتیوپی در طول دهه ۱۹۸۰ باعث شد که تعداد پناهندگان تا سال ۱۹۹۰، ۲ برابر شده و به ۲۰ میلیون نفر برسد. 

تعداد پناهندگان طی ۲ دهه آینده نسبتا ثابت باقی ماند. با این حال، حمله آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ و عراق در سال ۲۰۰۳ همراه با جنگ‌های داخلی در سودان جنوبی و سوریه به افزایش تعداد پناهندگان تا پایان سال ۲۰۲۱ به بیش از ۳۰ میلیون نفر منجر شد.

جنگ در اوکراین، که در سال ۲۰۲۲ آغاز شد، به یکی از سریع‌ترین بحران‌های رو به رشد پناهجویان از زمان جنگ جهانی دوم منجر شد و ۵.۷ میلیون نفر در کمتر از یک سال مجبور به فرار از اوکراین شدند. تا پایان سال ۲۰۲۳، ۶ میلیون اوکراینی به اجبار آواره شدند.

درگیری در سودان بین ارتش و نیرو‌های شبه‌نظامی نیرو‌های پشتیبانی سریع در سال ۲۰۲۳ تعداد پناهندگان را ۱.۵ میلیون نفر افزایش داد. با گذشت بیش از یک سال از آغاز درگیری، روزانه هزاران نفر همچنان آواره می‌شوند.

بمباران نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی طی ماه‌های اخیر تلفات ویرانگری بر مردم فلسطین داشته است. آنروا، آژانس سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی، تخمین می‌زند که از اکتبر تا دسامبر (مهر تا آذر ۱۴۰۲)، بیش از ۱.۷ میلیون نفر (معادل بیش از ۷۵ درصد جمعیت) در نوار غزه آواره و بسیاری از آن‌ها چندین بار مجبور به فرار شده‌اند. 

وضعیت بشردوستانه در نوار غزه بسیار وخیم است و تمام ۲.۳ میلیون نفر از ساکنان آن با کمبود مواد غذایی و خطر قحطی مواجه هستند.

براساس قوانین بین‌المللی، پناهندگان افرادی هستند که برای فرار از آزار و اذیت یا تهدید جدی برای زندگی، تمامیت جسمی یا آزادی خود مجبور به ترک کشور‌های خود می‌شوند.

تقریباً ۷۰ درصد از پناهندگان و سایرین که نیاز به حمایت بین‌المللی دارند در کشور‌هایی در کنار کشور‌های مبدا زندگی می‌کنند. 

ایران؛ رتبه نخست میزبانی از پناهندگان

الجزیره نوشت که در سطح جهان، ایران با ۳.۸ میلیون نفر، ترکیه با ۳.۳ میلیون نفر، کلمبیا با ۲.۹ میلیون نفر، آلمان با ۲.۶ میلیون نفر و پاکستان با ۲ میلیون نفر، میزبان بیشترین جمعیت پناهندگان هستند.

تعداد پناهندگان در این کشور‌های عمده میزبان در دهه گذشته، به جز ترکیه که از سال ۲۰۲۱ تاکنون ۱۴ درصد کاهش یافته، افزایش یافته است.

انتهای پیام/

نظر شما