شناسهٔ خبر: 67279668 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی؛

سازش بیش از ۱۴۰ فقره پرونده قصاص نفس در آذربایجان‌غربی

بیش از ۱۴۰ فقره پرونده قصاص نفس در آذربایجان‌غربی منجر به صلح و سازش شده است.

صاحب‌خبر -

سازش بیش از ۱۴۰ فقره پرونده قصاص نفس در آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ رئیس کل دادگستری استان آذربایجان‌غربی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به ترویج و تعمیق فرهنگ صلح و سازش و ایجاد حساسیت به مقوله زندان و زندانی گفت: در طول سه سال حضور در سمت ریاست کل دادگستری استان بیش از ۱۴۰ فقره پرونده قصاص نفس به صلح و سازش ختم شده است.

ناصر عتباتی، کمبود قاضی را یکی از چالش های سیستم قضایی آذربایجان‌غربی اعلام کرد و افزود: در این زمینه مجوزهای لازم جهت تربیت قضات برای نخستین بار در استان کسب شد و با جذب ۸۴ قاضی جدید به سیستم قضایی استان، تعداد قضات درحال حاضر به ۳۹۷ نفر رسیده است.

عتباتی، با تأکید بر حرکت برنامه محور دادگستری استان اظهارکرد: از زمان حضور در استان بر حرکت برنامه محور تأکید کرده و برهمین اساس نخستین برنامه عملیاتی با توجه به شرایط استان و حوزه‌های قضایی در سال ۱۴۰۰ تنظیم و ابلاغ شد و این برنامه همه ساله تنظیم و ارتقا یافته و امروز حرکت بر مدار برنامه عملیاتی یک اصل در دستگاه قضایی استان است که رضایتمندی مردم را به همراه دارد.

وی افزود: برای محقق شدن اهداف برنامه عملیاتی سال گذشته در حوزه‌های مختلف اقدامات کاربردی همچون برگزاری ۳۹ جلسه مدیریتی شورای معاونین با ۲۹۳ مصوبه، برگزاری ۱۵ جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال با ۱۳۱ مصوبه عملیاتی و ورودی‌های میدانی که نتیجه آن جلوگیری از تلف شدن بیت‌المال شد، در حوزه حمایت از واحدهای تولیدی نیز ۲۹ جلسه کمیته حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری استان برگزار و مشکل ۱۱۹ واحد مطرح و با ۳۰۰ مصوبه، مشکلات ۹۳ واحد مرتفع و هشت هزار و  ۲۰۰ فرصت شغلی ایجاد و یا حفظ شد.

عتباتی ، در ادامه  از ورود بیش از ۵۷۶ هزار فقره پرونده به تشکیلات قضایی استان در سال گذشته خبرداد و افزود : میانگین اوقات رسیدگی به پرونده های قضایی از بیش از ۱۰۰ روز به ۶۸ روز در سال گذشته رسیده است.

رئیس کل دادگستری استان، در ادامه با اشاره به اهمیت فرهنگسازی بخشش و خیرات افزود: در سال گذشته ۵۵ میلیارد تومان کمک مردمی برای آزادی زندانیان جمع‌آوری شد.

عتباتی، در ادامه به نقش رسانه ها در اطلاع رسانی به افراد جامعه نیز پرداخت و گفت: وظیفه اصحاب رسانه صرفاً اطلاع رسانی نیست بلکه درتنظیم مناسبات شهروندان و تعمیق فرهنگ‌هایی مانند صلح و سازش، رعایت قانون، پاکدستی و امانتداری با اندیشه و قلم خود نقش پررنگی دارند و از این رو دستگاه قضایی نیز از نقدهای منصفانه و سازنده آنها استقبال می‌کند چرا که رسانه‌ها ناظران منصف جامعه هستند و تکالیف مطالبه‌گری مهمی بر عهده دارند.

نظر شما