شناسهٔ خبر: 67279371 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بازخوانی نامگذاری «چهارمحل»؛

ماجرای روستایی که زلزله آن را ساخت

محدثه مهدوی

روستای چهارمحل که به سرزمین مه و خورشید مشهور است، در فاصله سه کیلومتری مرکز بخش خورگام و ۵۰ کیلومتری مرکز شهرستان رودبار واقع شده که پس از زلزله سال ۶۹ از ادغام چهار روستای لیاول علیا، ماشمیان، سوسف و سرمل تشکیل شده است.

صاحب‌خبر -

۳۴ سال از زلزله ۳۱ خرداد سال ۱۳۶۹ رودبار به بزرگی ۷.۴ ریشتر می‌گذرد، زمین لرزه‌ای که موجب کشته شدن ۴۰ هزار نفر، ویران شدن شهرهای رودبار و منجیل و خسارت به بیش از ۷۰۰ روستا و بسیاری از سازه‌های عمرانی و حتی تخریب کامل برخی روستاها در استان گیلان شد.

زلزله رودبار لرزه بر نیمی از ایران انداخت و مردم بسیاری را داغدار کرد، همچنین کودکان بسیاری که برای مداوا رفتند و بازنگشتند یا سلامت جسمی افراد را تحت‌الشعاع قرار داد. شوک و داغ این حادثه به قدری عمیق و تلخ بود که امروز، بعد از گذشت بیش از ۳۴ سال همچنان خانواده‌های زیادی را از دیگر استان‌ها و شهرها بر سر مزار عزیزان‌شان می‌کشاند تا تسلی خاطرشان شود. اگر به آرمستان‌های رودبار سر بزنید شلوغ و پرتردد است، خانواده‌هایی که با گذر سال‌ها همچنان داغ عزیزان شان را از یاد نبرده‌اند و امروز با حلوا و خرما و شاخه گل بر سر مزار عزیزان‌شان حضور می‌یابند.

زلزله رودبار به روایت راویان در عین سوگ عظیم جلوه پررنگ کمک‌های ملی و محلی و برون مرزی بود، هر فرد و مسئولی که توان انجام کار و کمک داشت خودش را به رودبار رساند تا التیام بخش دردی عظیم باشد.

اما روستای چهارمحل که به سرزمین مه و خورشید مشهور است، در فاصله سه کیلومتری مرکز بخش خورگام و ۵۰ کیلومتری مرکز شهرستان رودبار واقع شده و از شمال به روستای قدیم سوسف، از جنوب به جنگل‌های انبوه چنگش و مناطق ییلاقی بربن، از شرق به شهر بره سر و از غرب به روستای لیاول علیا محدود شده، روستای چهارمحل پس از زلزله سال ۶۹ از ادغام چهار روستای لیاول علیا، ماشمیان، سوسف و سرمل تشکیل شده است.

همزمان با ۳۴‌امین سالروز زلزله رودبار ضمن گرامیداشت یاد و خاطره درگذشتگان این حادثه در راستای علت نامگذاری روستای «چهارمحل» با نبی‌الله عزیزی، رئیس شورای این روستا صحبت کردیم که تقدیم مخاطبان می‌شود.

ماجرای روستایی که زلزله آن را ساخت

نبی‌الله عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره درگذشتگان زلزله سال ۶۹ رودبار اظهار کرد: همزمان با وقوع زلزله رودبار چهار روستای سوسِف، سُرمل، ماشمیان و لیاول کاملا تخریب شدند و قابلیت سکونت نداشتند.

وی افزود: در ایام زلزله یک گروه فنی مهندسی از کردکوی گلستان آمده بودند که براساس مطالعات زمین شناسی اراضی فعلی را که پیش از آن زمین‌های زراعی و باغی بود، مکان مناسب برای سکونت اعلام کردند و لذا برای هر خانوار ۲۰۰ متر زمین مسکونی و ۱۲۵ متر عرصه عمومی درنظر گرفتند و بلوک بندی انجام شد و مردمی که روستاهایشان تخریب شده بود در این زمین جدید شروع به ساخت و ساز کردند.

عزیزی گفت: چهار بلوک برای چهار روستا احداث شد، برای تامین آب شرب گروه فنی و مهندسی از کلور چاک بالای محل لوله کشی کردند و برای بلوک‌ها چهار شیر آب گذاشتند. مردم چهار روستا که در منطقه جدید سکونت داده شدند بر سر نامگذاری نام روستا اختلاف داشتند و هر بلوک تقاضا داشت که نام روستای جدید همان نام روستای قبل از زلزله خودشان باشد.

ماجرای روستایی که زلزله آن را ساخت

رئیس شورای چهارمحل ادامه داد: این اختلافات ادامه داشت تا زمانی که همان سال، رئیس‌جمهور وقت برای بازدید به منطقه آمد، ایشان هنگام صحبت با مردم زلزله‌زده پشت تریبون چندین بار اسم منطقه مسکونی جدید را «چهار محل» عنوان کرد که پس از آن به همین اسم نامگذاری شد.

وی بیان کرد: چهارمحل اکنون بزرگترین روستای شهرستان رودبار بوده و علاوه بر مرکز تجاری بخش خورگام، مرکز دهستان درفک هم است و با اینکه ظرفیت «شهر» شدن را دارد و در ۶ ماه نخست سال چون فصل کشاورزی و گردشگری است، بیش از ۴۰۰۰ جمعیت شناور دارد اما در سرشماری جمعیت سال ۹۵، ۱۱۶۷ نفر ثبت شده و از این رو به علت شاخص جمعیتی تاکنون «شهر» اعلام نشده است.

عزیزی گفت: در زلزله بیش از ۱۰ نفر جان خود را در این روستاها از دست دادند که بیشترین آمار تلفات و تخریب ۱۰۰ درصدی هم برای روستاهای سرمل و سوسف بود، در حال حاضر عده‌ای از فرزندان ساکنان روستاهای لیاول و ماشمیان مجدد در زمین‌های خود خانه‌سازی کردند و ساکن شدند اما دو روستای دیگر کاملا تخریب شده و کسی سکونت ندارد.

رئیس شورای چهارمحل بیان کرد: روستای چهارمحل با آب و هوا مطلوب و طبیعت بکر در حال حاضر با وجود مدرسه شبانه‌روزی، ۷ نانوایی، ۶ قصابی، همواره میزبان گردشگران و خانواده‌هاست.

ماجرای روستایی که زلزله آن را ساخت

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما