شناسهٔ خبر: 67279321 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

پیام انتشار تصاویر تاسیسات نظامی اسرائيل

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: حزب‌الله لبنان  فیلم‌های تجسسی گرفته شده از پهپادهایی را منتشر کرد که می‌گوید بر فراز بخش‌هایی از سواحل شمال اسرائیل پرواز می‌کردند. ویدئوی بیش از ۹ دقیقه‌ای حزب‌الله به طور گسترده در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است.
روزنامه جروزالم پست در گزارشی به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: حزب الله می‌گوید که ویدیوهای بیشتری از همین پهپادها وجود دارد و اضافه کرده تصاویر دیگر هم ممکن است منتشر شوند. انتشار این تصاویر این پرسش را برانگیخته که هدف حزب‌الله از چنین اقداماتی چیست؟
این نخستین بار نیست که پهپادهای حزب‌الله به حریم هوایی اسرائيل نفوذ و انواع مختلفی از چنین فیلم‌هایی را منتشر می‌کنند. حزب‌الله به این نوع جنگ اطلاعاتی افتخار و آن‌را نشان‌دهنده «اشراف اطلاعاتی و امنیتی» خود می‌داند.
شبکه خبری «المیادین»، مستقر در بیروت و پایگاه خبری العین مستقر در امارات گزارش‌هایی در باره انتشار این ویدیوها پخش کرده‌اند.
این فیلم نمونه‌ای از چگونگی نشان دادن توانایی های حزب الله در طول این جنگ است. این گروه لبنانی اشاره کرده که چنین اقداماتی تنها نوک کوه یخ است و حزب‌الله توانایی انجام کارهای بسیار بیشتر دیگری را دارد. برای اسرائیل، این یک چالش است زیرا خود را ابرقدرت فناوری پیشرفته در منطقه می‌داند و تاکید دارد که از هواپیماهای بدون سرنشین و سایر ابزارهای نظارتی علیه دشمنان دور و نزدیک خود بهره می‌برد.
حالا حزب‌الله می‌گوید آنها هم توان انجام چنین کاری را دارند. برای گروهی چون حزب‌الله که در طی یک دهه گذشته ارتش مدرن و پیشرفته‌ای برای خود فراهم کرده بهره‌برداری از چنین پهپادهایی که می‌توانند در کارهای تجسسی کارآمد عمل کنند بسیار حائز اهمیت است. تصاویر منتشر شده از سوی پهپادها عمدتا در امتداد خط ساحلی از حیفا به سمت مرز لبنان را نشان می‌دهد بسیاری از سایت‌های حساس اسرائيل را به نمایش گذاشته است.شبکه المیادین گزارش داده که پهپاد حزب‌الله بر روی مجتمع صنایع نظامی رافائل که یکی از سه شرکت بزرگ دفاعی اسرائيل است و بخشی از سیستم‌های دفاعی پیشرفته این کشور در آنجا متمرکز است به پرواز در آمده و در آن نقطه متمرکز شده‌اند.
المیادین در ادامه گزارش خود می‌گوید سایت‌های نظامی که فیلم‌های پهپادها نشان می‌دهد تصاویری از یک سایت تولید پهپاد را نمایان می‌کند که شامل تعداد زیادی کارخانه، انبار و میدان‌های آزمایشی است که در آن اجزای سیستم‌های پدافند هوایی موثر اسرائيلی تولید و مونتاژ می‌شوند.
در این تصاویر علاوه بر نمای کامل با وضوح بالا از مجموعه‌های صنایع دفاعی اسرائيل، به وضوح چندین سکوی سامانه دفاع موشکی «گنبد آهنین»، یک تونل آزمایش موتور موشک، فروشگاه‌های موتور موشک، انبارهای موشک‌های دفاع هوایی، تاسیسات ساخت قطعات موشک و کارخانه‌های تولید سیستم‌های دفاع هوایی دیده می‌شوند.
این تصاویر از مساحتی به وسعت ۶ و نیم کیلومتر مربع و در فاصله ۲۴ کیلومتری با مرز لبنان گرفته شده است.
علاوه بر این، این پهپادهای تجسسی تصاویر دقیق از دیگر صنایع دفاعی و موشکی اسرائيل تهیه کرده‌اند که مجموعه‌ آنها یک پیام آشکار را واضح می‌کند: حزب‌الله با تمام مناطقی که فیلمبرداری کرده به صورت کامل آشنا است.
هدف از این ویدئوها نه تنها نشان دادن این است که حزب‌الله قادر به پرواز پهپادها در اطراف این مناطق و فیلم‌برداری است، بلکه بیانگر این نکته است که حزب‌الله با مناطق زیادی در شمال اسرائيل آشنایی کامل دارد.

 

برچسب‌ها:

نظر شما