شناسهٔ خبر: 67279065 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبر ورزشی | لینک خبر

اسپانیا - ایتالیا؛ فینالِ مرحله گروهی/ بازی همیشگی و جذاب

اسپانیا و ایتالیا برای چندمین مرتبه در تاریخ یورو این مرتبه در سال ۲۰۲۴ و در آلمان هم به مصاف هم خواهند رفت.

صاحب‌خبر -

امشب از ساعت ۲۲:۳۰ در ورزشگاه آرنا آف‌شالکه، اسپانیا و ایتالیا غول‌های فوتبال اروپا در دیداری از گروه B یورو ۲۰۲۴ به مصاف هم خواهند رفت که به نوعی می‌توان یک بازی فینال در مرحله گروهی‌ست.

اسپانیا؛ گاو خشمگین!

این که اسپانیا یکی از مدعیان اصلی قهرمانی باشد عجیب نیست، اما این که در نیمه اول حضورشان در تورنمنت یکی دیگر از مدعیان را به توپ ببندند، برای‌شان اعتبار ایجاد کرد. حالا اسپانیا با نمایشی دلپذیر نشان داده که حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. البته که هنوز برای ادعا درباره پایان تورنمنت زود است و عملکرد ضعیف کرواسی در نیمه اول را هم می‌توان دلیلی برای برد ۳-۰ اسپانیا دانست، ولی لوئیس دلافوئنته به خوبی تفکراتش را جا انداخته و می‌تواند تا فینال هم پیش برود. تست‌های مرحله گروهی برای اسپانیا سخت است و اگر دومی را هم خوب بزنند، به قبولی در کنکور یورو نزدیک‌تر خواهند شد! ایتالیا برای لاروخا رقیبی آشناست که البته خطرناک هم هست. هرچه باشد رقیب مدافع عنوان قهرمانی‌ست.

ایتالیا؛ قهرمان مظلوم!

آتزوری با برد شروع کرد، اما چه بردی! تاکتیک‌های لوچانو اسپالتی مورد انتقاد رسانه‌های ایتالیایی قرار گرفت و گاتزتا در آستانه این بازی خبر از تغییر تاکتیک سرمربی سابق ناپولی داد. بعد از شروع عجیب مقابل آلبانی، به‌سختی ۳ امتیاز را گرفتند ولی ۲ بازی بسیار سخت پیش‌رو خواهند داشت. اسپانیا که تکلیفش را مشخص کرده و می‌توان گفت قوی‌ترین تیم گروه است. اما کرواسی هم زخم‌خورده است و شاید بازی آخر هم مثل یک فینال حساس باشد. با این حال فینال اولی و به نوعی فینالِ کل مرحله گروهی را می‌توان این بازی دانست. ایتالیا در لیگ ملت‌های اروپا با شکست از اسپانیا در راهیابی به فینال ناکام بود و انگیزه انتقام هم دارد. اما در یوروی قبلی با حذف اسپانیا خاطره خوبی از رویارویی با این رقیب دارند.

آخرین جدال
۱۵ ژوئن ۲۰۲۳ یعنی تقریباً یک سال قبل در چنین روزهایی، اسپانیا مقابل ایتالیا در مرحله نیمه‌نهایی لیگ ملت‌های اروپا با نتیجه ۲-۱ پیروز شد. لاروخا در آن دیدار توسط پینو و خوسلو به گل رسید و تنها گل آتزوری را ایموبیله زد. اسپانیا در نهایت قهرمان آن تورنمنت شد.

آمار بازی
۳۶) اسپانیا و ایتالیا ۳۶ مرتبه به مصاف هم رفته‌اند که لاروخا ۱۴ برد داشته، آتزوری ۱۰ بازی را برده و ۱۲ بازی هم مساوی شده است.
۱۰۰) نبرد اسپانیا – ایتالیا تاریخچه‌ای ۱۰۰ ساله دارد. مارس ۱۹۲۴ در نخستین رویارویی که بازی دوستانه بود، به تساوی بدون‌گل رسیدند.
۶) از یورو ۲۰۱۶ به بعد اسپانیا و ایتالیا در دیدارهای هیجان‌انگیزی در یورو، انتخابی جام‌جهانی و لیگ ملت‌ها به مصاف هم رفته‌اند. در این ۶ دیدار اسپانیا ۳ برد داشته، ایتالیا ۲ مرتبه پیروز شده و یک بازی هم مساوی شده است.
۷) اسپانیا و ایتالیا بارها در یورو به مصاف هم رفته‌اند. ۲ برد برای اسپانیا، ۲ تساوی و ۳ برد برای ایتالیا در این دیدارها ثبت شده است. بردها با احتساب پیروزی در ضربات‌پنالتی است.
۵) ایتالیا با ۵ بازی شکست‌ناپذیری به استقبال نبرد بزرگ با اسپانیا می‌آید. آتزوری سال گذشته به اسپانیا در لیگ ملت‌ها باخت.
۱) هم لوئیس دلافوئنته و هم لوچانو اسپالتی با وجود تجربه زیاد در مربیگری، برای اولین مرتبه در جام ملت‌های اروپا حضور دارند.
۸) اسپانیا در ۱۱ حضور قبلی و ایتالیا در ۱۰ حضور قبلی در رقابت‌های جام ملت‌های اروپا، ۸ مرتبه از مرحله گروهی صعود کرده‌اند.
۳) اسپانیا با ۳ قهرمانی در کنار آلمان پرافتخارترین تیم یورو است. ایتالیا هم با ۲ قهرمانی پشت سر این دو تیم قرار دارد.

مصدومان و محرومان
آلوارو موراتا با مصدومیت جزئی مواجه شده اما احتمالاً اسپانیا را همراهی خواهد کرد. فدریکو کیزا هم در اردوی ایتالیا وضعیت مشابهی دارد.

ترکیب احتمالی دو تیم
اسپانیا:
سیمون، کارواخال، نورماند، ناچو، کوکوریا، پدری، رودری، روئیس، یامال، ویلیامز و موراتا
ایتالیا: دوناروما، دی‌لورنتسو، باستونی، کالافیوری، دی‌مارکو، جورجینیو، بارلا، کیزا، فراتسی، پلگرینی و اسکاماکا
 

نظر شما