شناسهٔ خبر: 67320468 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

قوانینی برای اجرا نشدن

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

شعار قانونمداری و قانونمندبودن بسیار زیبا و فریبنده است. اینکه مجموعه‌ای ادعا داشته باشد قانونمدار است و تمام فعالیت‌هایش را قانونی پیش می‌برد، موضوعی است که هم زیاد شنیده شده و هم دیده شده، اما اینکه چند مجموعه را می‌توان پیدا کرد که واقعاً فعالیت‌های‌شان قانونمند و قانونمدار پیش می‌رود، سؤالی است که نمی‌توان پاسخ درستی برای آن پیدا کرد، چراکه اصولاً نمی‌توان مجموعه‌ای را پیدا کرد که به لحاظ قانونمداری بتوان روی تمام کار‌های آن صحه گذاشت. بگذریم از اینکه بسیاری از آدم‌ها و مدیران هم اصولاً کاری با قانون ندارند و صرفاً آنچه را که خود به اسم قوانین من‌درآوردی وضع می‌کنند، اجرا کنند. 
فدراسیون فوتبال ایران و سازمان لیگ برترش شامل همین مورد آخر می‌شوند؛ فدراسیون و سازمان لیگ فاسدی که اصلاً نباید از آن‌ها توقع قانونمداری داشت. این روز‌ها چنان فساد سرتاپای فوتبال ایران را گرفته که اصلاً حرف از قانون در آن خنده‌دار است چه رسد به اینکه توقع داشت، قانون هم اجرا شود، ولی با این حال مدیران فاسد این مجموعه فاسد برای خودشان قوانینی وضع می‌کنند؛ قوانینی مطابق قوانین بین‌المللی و مورد توجه قانونگذاران واقعی اما....
تمام حرف در همین، اما و اگرهاست، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ قانون وضع می‌کنند، اما قانونی برای اجرا نشدن! بله درست خوانده‌اید برای اجرانشدن، نمونه‌های زیادی هم می‌توان پیدا کرد. مثلاً همین قانون سقف بودجه و سقف قرارداد دو قانونی که با سر و صدای زیاد فدراسیون در ابتدای فصل قبل مثلاً اجرا شد، اما وقتی کار به مراحل حساس‌تر رسید همه به وضوح دیدند که هیچ ضمانت اجرایی وجود ندارد و این رنگ‌ها و لابی‌گری تیم‌ها و باشگاه است که در اعمال قانون حرف اول و آخر را می‌زند نه خود قانون. سال‌هاست که همه می‌دانند چگونه پول‌های زیرمیزی و آپشن‌های من‌درآوردی آنچنانی میزان قرار بازیکنان را تعیین می‌کند نه عدد درج شده در آن برگه مسخره قرارداد که به سازمان لیگ ارسال می‌شود و موارد بسیار یکدیگر که ثابت می‌کند قوانین فوتبال برای اجرانشدن وضع می‌شود. البته می‌توان این قوانین را در مورد تیم‌های ضعیف‌تر اجرا کرد، چون دادشان به جایی نمی‌رسد، ولی در مورد تیم‌های بزرگ‌تر و آقایان مدیر هرگز. 
فوتبال فاسد ایران قانون وضع می‌کند. امسال هم با تمام‌شدن لیگ برتر پرحاشیه و بی‌اخلاق و بی‌بار فنی باز آقایان قانون وضع کرده‌اند. قانون ۱۸ ساله‌ها. قانونی که سال‌هاست در کل جهان اجرا می‌شود، اما در فوتبال ایران تاکنون محلی از اعراب نداشته و با توجه به سابقه مشعشع آقایان فاسد شاغل در فوتبال فاسد ایران نباید هم توقع داشت که به درستی اجرا شود، یعنی هیچ، یعنی فدراسیون فوتبال این قانون را هم اجرا نمی‌کنند درست مانند تمام قوانین دیگری که اجرا نشده است. 
قانون چیز خوبی است؛ قانون می‌تواند باعث شکوفایی شود؛ اجرای قانون باعث پیشرفت می‌شود، اما تمام این‌ها در فوتبال فاسد ایران هیچ معنایی پیدا نمی‌کند. چون اصولاً این فوتبال فاسد قوانین خودش را دارد که حتی این قانون‌های من‌در‌آوردی را هم به درستی اجرا نمی‌کند. فوتبال فاسد ایران قوانین مختص به خودش را دارد.

نظر شما