شناسهٔ خبر: 67278838 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ساماندهی تشکل‌های مردم نهاد برای نهضت ملی مشارکت اجتماعی

معاون امور تشکل‌های مردم‌نهاد سازمان ملی امور اجتماعی کشور گفت: ۲۲۰ هزار تشکل مردم‌نهاد در کشور فعال است و ۱۸ هزار مورد از آنها به نهضت ملی مشارکت اجتماعی پیوسته‌اند و قرار است مشکلات و مسائل استان‌ها از طریق این نهضت، احصا و برای فعالیت اثرگذار تشکل‌ها سطح‌بندی شود.

صاحب‌خبر -

ساماندهی تشکل‌های مردم نهاد برای نهضت ملی مشارکت اجتماعیبه گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکزاردبیل، محسن ولیئی روز چهارشنبه در جلسه شورای توسعه و حمایت از تشکل‌های مردم‌نهاد در استانداری اردبیل اظهار کرد: ۲۲۰ هزار تشکل مردم‌نهاد شامل ۵۴ هزار تشکل در حوزه بسیج، ۲۶ هزار در حوزه مساجد، ۱۱۰ هزار در حوزه تبلیغات اسلامی، ۱۱ هزار در حوزه کمیته امداد و ۱۱ هزار در حوزه وزارت کشور در سطح کشور فعال هستند.
وی با بیان اینکه در مدیریت و استفاده از تشکل‌های مردم‌نهاد باید از روش‌های سنتی فاصله گرفته و به سوی روش‌های نو برویم، اضافه کرد: تشکل‌های مردم‌نهاد به صورت افتخاری، غیرانتفاعی، غیرتجاری و غیرسیاسی فعالیت می‌کنند و در همه جای دنیا به این شیوه هستند و بخش مهمی از کار‌های دولت را در جامعه بر دوش می‌کشند.
معاون امور تشکل‌های مردم‌نهاد سازمان ملی امور اجتماعی کشور گفت: هر جا که مردم به شکل تشکل در کنار دولت وارد میدان خدمت شده‌اند، سبب تقویت دولت شده‌اند و این تجربه‌ها را در دفاع مقدس، کرونا و حتی انتخابات‌ها سراغ داریم.
ولیئی افزود: افزایش میزان مشارکت مردم در همه حوزه‌ها از طریق سازمان‌های مردم‌نهاد، رسالت و مسئولیت مدیران این حوزه است.
وی با اشاره به ماهیت درهم تنیده آسیب‌های اجتماعی و علل متنوع آن گفت: برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، با وجود مسئولیت و تلاش دولت، راهی جز کمک خواستن از مردم وجود ندارد و در همه کشور‌ها از این منطق و روش استفاده می‌شود، اما موفقیت‌های تشکل‌های مردم‌نهاد ایران می‌تواند در صورت معرفی رسانه‌ای صحیح به الگو‌های جهانی تبدیل شود.
معاون امور تشکل‌های مردم‌نهاد سازمان ملی امور اجتماعی کشور ادامه داد: باید در جامعه فرهنگ مطالبه‌گری و کار گروهی را با تقویت سازمان‌های مردم‌نهاد ترویج کنیم و البته تشکل‌ها نیز با گذر از مسیر قانون، به فکر ثبت و رسمیت خود باشند و نباید به تشکل‌ها به دید بنگاه پیمانکاری و محل انتفاع مالی نگریسته شود.
ولیئی افزود: اگر تشکل‌های مردم‌نهاد موفق و سرآمد ایرانی به خوبی به جهان معرفی شوند، از آنها استقبال خواهد شد، اما متاسفانه الگوسازی و الگونمایی صحیحی از آنها به عمل نیامده و لازم است همه دستگاه‌های اجرایی جلساتی برای تبیین موضوع فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد به صورت ماهانه برگزار و مصوبات و تصمیمات را به مرکز گزارش کنند.
مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری اردبیل نیز در این جلسه گفت: در سه سال خدمت دولت سیزدهم در این استان ۲۱ تشکل مردم‌نهاد در حوزه استانداری و فرمانداری‌های استان به مجموع تشکل‌های مردم‌نهاد این حوزه اضافه شده است.
رضوان باقلاچی افزود: در حوزه تشکل‌های مذهبی با توجه به اینکه استان اردبیل بیشترین آمار هیات‌های مذهبی را داراست، فعالیت یک هزار و ۶۰۰ مداح را شاهد هستیم و در بخش مشارکت‌های مردمی نیز با تلاش تشکل‌های مردم‌نهاد چهار هزار و ۸۵۲ صندوق جمع‌آوری کمک‌های مردمی در استان نصب شده و در سه سال اخیر نیز ۶۲ هزار و ۵۵۰ صندوق سیار توزیع شده است.
وی گفت: استان اردبیل از نظر فعالیت موسسات مردم‌نهاد در حوزه اوقاف و امور خیریه در سه سال اخیر به عنوان استان الگوساز در کشور معرفی و از تنی چند از مسئولان و فعالان این امر تجلیل شده است.

نظر شما