شناسهٔ خبر: 67278638 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

چرا در گرما دچار سردرد و میگرن می‌شویم؟

در تحقیقات قبلی این مساله اثبات شده بود که گرما در بروز سردردهای میگرنی نقش دارد. حال در یک پژوهش تازه مشخص شده افزایش دما با افزایش احتمال ابتلا به میگرن مرتبط است. در تحقیقات قبلی این مساله اثبات شده بود که گرما در بروز سردردهای میگرنی نقش دارد. حال در یک پژوهش تازه مشخص شده افزایش دما با افزایش احتمال ابتلا به میگرن مرتبط است.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا؛ نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که به ازای هر ۱۲ درجه سانتیگراد افزایش دما، احتمال بروز میگرن ۶ درصد افزایش پیدا می‌کند. نکته‌ای که دکتر عبدالعلی بانکی، متخصص مغز و اعصاب هم آن را تایید اما چند نکته در این باره مطرح می‌کند.

بانکی در توضیح بیشتر درباره ارتباط سردردهای میگرنی با گرما بیان کرد: افراد یا سردرد تنشی یا سردرد میگرنی دارند، اول باید نوع سردرد مشخص شود. اگر سردرد میگرنی باشد، گرما می‌تواند تشدید کننده یا شروع کننده آن باشد. اگر در گرما افراد از عینک آفتابی استفاده کنند که چشمانشان آفتاب نخورند و مدتی کمی در گرما بمانند، این وضعیت چندان اثری در ایجاد سردردهای میگرنی نخواهد داشت. اما حضور فرد به مدت طولانی در گرمای با درجه بالا می‌تواند هم ایجاد کننده وهم تشدید کننده سردرد میگرنی باشد.

این متخصص درباره عوامل ایجاد سردردهای میگرنی عنوان کرد: نور آفتاب و صدای زیاد و چراغ‌های خیلی رنگی و پرنور می‌توانند در ایجاد سردردهای میگرنی دخیل باشند.

بانکی درباره نتایج پژوهشی جدید که نشان می‌دهد با هر ۱۲ درجه سانتیگراد بالا رفتن دما احتمال بروز میگرن ۶درصد افزایش پیدا می‌کند، گفت: این مساله که با افزایش هر ۱۲ درجه سانتیگراد احتمال بروز میگرن هم بالاتر می‌رود، اثبات نشده، دمای بالای ۴۰ درجه برای همه انسان‌ها ضرر دارد و باعث کم آبی بدن و گرمازدگی می‌شود. در افرادی که احتمال بروز میگرن در آن‌ها بالاتر است نیز باعث ایجاد سردرد می‌شود. اما این مهم است که مبنای این ۱۲ درجه افزایش از چه درجه‌ای است که می‌تواند در بروز میگرن نقش داشته باشد. این‌ها در واقع نتایج تحقیقات اولیه است، اما به نظر می‌رسد در دمای بالای ۴۰ درجه که بدن بی آب یا کم آب می‌شود عروق حساس شده و سردرد میگرنی شروع می‌شود. چرا که میگرن نوعی اختلال در عروق خونی و عصبی است.

او درباره میگرن توضیح داد: نام دیگر بیماری میگرن سردرد عروقی است. میگرن سردردی است که می‌تواند باعث درد شدید ضربان‌دار یا حالتی نبض‌دار شود و معمولا در یک طرف سر احساس می‌شود. این سردردها اغلب با حالت تهوع، استفراغ و حساسیت شدید به نور و صدا همراه است. دلایل بروز میگرن ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی است. حدود دو سوم افراد مبتلا به این بیماری، سردردها را از خانواده به ارث می‌برند. نوسان سطح هورمون نیز می‌تواند در بروز آن نقش داشته باشد. میزان ابتلا به میگرن در میان زنان حدود دو تا سه برابر بیشتر از مردان است. و ۱۳ درصد مردها و تقریبا ۱۷ درصد زن‌ها در ایران دچار میگرن هستند.

بانکی با بیان این که چندین شیوه برای درمان میگرن وجود دارد گفت: اصلی ترین و بهترین راه درمان و پیشگیری از میگرن تغییر سبک زندگی است. البته برای درمان میگرن داروهای مناسبی نیز وجود دارد، شامل داروهای تسکین‌دهنده درد به طور کلی از خانواده داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و داروهای پروفیلاکتیک برای کاهش تعداد و شدت حملات است. تغییر سبک زندگی نیز به عنوان مهم ترین راه درمان غیر دارویی میگرن شامل رعایت رژیم غذایی مناسب، استراحت کافی و کاهش استرس است. در صورت نیاز ممکن است از درمان‌های جانبی نظیر تراپی فیزیکال و روان‌درمانگری نظیر تکنیک‌های تنفس عمیق و مدیریت استرس بهره نیز بهره گرفته شود.

نظر شما