شناسهٔ خبر: 67278616 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افتتاح سد چپرآباد نشانه عزم دولت سیزدهم برای احیای دریاچه ارومیه

ارومیه- ایرنا- سد چپرآباد با تخصیص ۱۲ میلیون مترمکعب آب دارای موقعیت استراتژیک برای احیای دریاچه ارومیه است تا ضمن مدیریت آب شرب شهرهای منطقه روند احیا را نیز کنترل کند که این طرح با تلاش و عزم جدی دولت سیزدهم در راستای تکمیل طرح های نیمه تمام به صورت کامل اجرا، آبگیری و افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، بهره برداری از طرح تونل انتقال آب از سد کانی سیب به سمت دریاچه ارومیه و پروژه های مکمل آن، یکی از برنامه ریزی های مهم در روند احیای دریاچه ارومیه بود که در سفر رییس جمهور شهید به آذربایجان غربی تبدیل به اولویت کاری دولتمردان و البته شخص آیت الله رییسی شد.

در کنار طرح های دیگری که برای احیای دریاچه ارومیه در نظر گرفته شده بود، سد چپرآباد به عنوان یکی از مهمترین سدهای منطقه پیشتر به صورت ناقص به بهره برداری رسیده بود ولی امکان آبگیری وجود نداشت.

با روی کارآمدن دولت سیزدهم، این طرح که ردیف اعتباری آن نیز به علت افتتاح در دولت گذشته بسته شده بود، با تلاش مسوولان کشوری و استانی به ویژه استاندار آذربایجان غربی و دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه دوباره از ردیف اعتباری برخوردار شد تا اولین گام برای اجرای کامل آن برداشته شود.

همین گام نخست کافی بود تا دولت سیزدهم با توجه به نگاه ویژه رییس جمهور شهید، اعتبارات قابل توجهی برای اجرای کامل سد چپرآباد اختصاص دهد و این طرح نیز در کنار دیگر طرح هایی که برای احیای دریاچه ارومیه لازم بود، به بهره برداری برسد.

نگاه رییس جمهور شهید به احیای دریاچه ارومیه: موضوعه این دریاچه دغدغه اصلی دولت، مردم و دست اندرکاران نظام اسلامی است

رییس جمهور شهید در آیین افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه این گونه گفت که موضوع دریاچه ارومیه، مساله و دغدغه اصلی دولت و مردم در حوزه محیط زیست و دست اندرکاران نظام اسلامی است.

آیت الله رئیسی افزود: طرح های احیایی دریاچه با نگاه ویژه و توجه ویژه دولت سیزدهم و اهتمام ویژه همه دست اندرکاران از جمله وزیر نیرو، دبیر کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه، قرارگاه سازندگی، مهندسان و کارگران ایرانی به سرانجام رسیده است.

وی تاکید کرد: همت برای انجام کار خیلی مهم است که باید در کنار برنامه ریزی مورد توجه قرار گیرد.

رییس جمهور شهید با بیان اینکه ما در جمهوری اسلامی ایران به حفظ محیط زیست اهمیت می‌دهیم، ادامه داد: البته این اطمینان را می‌دهیم که در مسیر احیای دریاچه ارومیه، کشاورزی و معیشت مردم مورد آسیب قرار نخواهد گرفت و حق مردم در جای خود محفوظ است.

افتتاح سد چپرآباد نشانه عزم دولت سیزدهم برای احیای دریاچه ارومیه

چپرآباد علاوه بر دریاچه ارومیه، تامین کننده آب شرب چهار شهر و روستاهای اطراف

پاییز سال گذشته بود که مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به انجام موفقیت آمیز آزمایش اولیه سد چپرآباد اشنویه گفت: پس از این مرحله و اتمام کارهای باقی مانده ساختمان اداری کارگاه، این سد تا پایان مهر آماده بهره برداری کامل خواهد بود.

مجید رستگاری افزود: با توجه به از سرگیری کارهای باقی مانده سد چپرآباد از سال ۱۴۰۱ و تلاش های شبانه روزی صورت گرفته در این خصوص، آخرین اقدامات نیز به اجرا درآمده و با موفقیت انجام شد.

وی ادامه داد: سد چپرآباد اشنویه در جنوب آذربایجان غربی قرار داشته و در تامین بخشی از نیاز زیست محیطی دریاچه ارومیه اثرگذار است.

وی اظهار کرد: این سد همچنین بیش از ۱۲ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز شرب شهرهای نالوس، اشنویه، محمدیار، نقده و روستاهای اطراف را تامین خواهد کرد.

افتتاح سد چپرآباد نشانه عزم دولت سیزدهم برای احیای دریاچه ارومیه

سدچپرآباد و سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه افتتاح شد

با این تفاسیر، ۲۱ اسفند از راه رسید واین سد به مرحله افتتاح رسید و علاوه بر آن، سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه از طریق کانال جلدیان با حضور دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه مورد بهره برداری قرار گرفت.

آیین بهره‌برداری از سد چپرآباد اشنویه با حضور دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه اجرا شد تا رهاسازی آب از سد چپرآباد با حجم چهار مترمکعب بر ثانیه نیز آغاز شود.

با بهره‌برداری کامل از سد، میزان برداشت از رودخانه «گدار» کاهش یافته و امکان تامین و انتقال ۲۳۷ میلیون متر مکعب آب از طریق این رودخانه به دریاچه ارومیه نیز فراهم شد.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه و استاندار آذربایجان غربی با اشاره به افتتاح سد چپرآباد اشنویه با اهتمام دولت سیزدهم برای اتمام طرح های نیمه تمام گفت: این سد علاوه بر تامین بخشی از نیاز دریاچه ارومیه، در تامین آب شرب مردم چهار شهر منطقه و روستاهای اطراف هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

محمدصادق معتمدیان بیان کرد: در ابتدای دولت سیزدهم و آستانه سفر رییس جمهور اعتبار خوبی برای اتمام این طرح لحاظ شد و خوشبختانه این پروژه به اتمام رسیده است.

وی اضافه کرد: بناست تا ۵۱ میلیون مترمکعب آب از طریق سد سیلوه و کانال ۲۲.۵ کیلومتری جلدیان به این سد منتقل شود و از طریق رودخانه کانی رش و گدار به دریاچه ارومیه برسد.

وی اظهار کرد: مخزن این سد ۳۸ میلیون مترمکعب بوده و با آورده ۷۱ میلیون مترمکعبی، در روند احیای دریاچه ارومیه اثرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به هزینه کرد بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریالی برای این سد، افزود: وعده ای که برای افتتاح یک طرح در هر سه ماه در حوزه احیای دریاچه ارومیه داده بودیم، با این افتتاح عملیاتی شد.

افتتاح سد چپرآباد نشانه عزم دولت سیزدهم برای احیای دریاچه ارومیه

با تمام این تفاسیر یکی از نقاط استراتژیک آبی که در حوزه دریاچه ارومیه است به خوبی مدیریت شد تا تا گام مهم دیگری بر احیا دریاچه ارومیه برداشت چراکه تأمین بخشی از نیاز زیست‌محیطی دریاچه ارومیه مهم‌ترین هدف از اجرای سد چپر آباد است که آب رها شده از سد در مسیر رودخانه کانی رش به گدارچای و در پایان به بستر دریاچه ارومیه می‌پیوندد و نقش مهمی در آبی ماندن دریاچه ارومیه دارد.

چپرآباد در فاصله ۱۰ کیلومتری شهرستان اشنویه قرار گرفته است؛ احداث کامل این سد نقش بسیار مهمی در انتقال آب سدهای بالادستی و بخشی از آب رودخانه ای به دریاچه ارومیه دارد.

سد چپر آباد از نوع خاکی با هسته رسی بوده و طول تاج این سد ۴۸۸ متر، عرض تاج ۱۰ متر و ارتفاع از پی ۳۴ متر و همچنین مساحت مخزن آن ۵۵۰ هکتار است و البته سالانه ۲۷ میلیون مترمکعب از آب‌های روان رودخانه کانی رش و حدود ۵۰ میلیون مترمکعب از آب سد سیلوه به مخزن سد چپر آباد هدایت می‌شود.

این سد دارای مخزن آبی به حجم ۳۸ میلیون و حجم تنظیمی ۷۱ میلیون مترمکعب است.

تأمین بخشی از نیاز زیست‌محیطی دریاچه ارومیه مهم‌ترین هدف از اجرای سد چپر آباد است که آب رها شده از سد در مسیر رودخانه کانی رش به گدارچای و در پایان به بستر دریاچه ارومیه می‌پیوندد.

نظر شما