شناسهٔ خبر: 67278532 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

پورمحمدی در میزگرد اقتصادی:

برجام حق ما را کامل نگرفت

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: برجام حق ما را کامل نگرفته است، بلکه رفت و آمد بوده برای کاهش فشار تحریم، همین را هم خراب می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه میزگرد اقتصادی با حضور کارشناسان در سخنانی، گفت: اقتصاد مسأله مهم امروز کشور و دغدغه جدی مردم است.

وی افزود: کارشناسان و مدیران از گرفتاری‌ها باخبر هستند اما مردم با گوشت و پوست خود این گرفتاری‌ها را لمس می‌کنند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه ما باید روشن کنیم که روند آینده مدیریت کشور در این حوزه اقتصاد چه تحولی ایجاد می‌کند و چه مسیری را پیش می‌گیرد، گفت: وقتی با کارشناسان صحبت می‌کنیم، از فعالان بخش خصوصی اتاق بازرگانی تا استادان دانشگاه همه می‌گویند حل مشکلات اقتصادی صرفاً راه‌حل اقتصادی ندارد، بلکه دو شریک جدی دارد.

 پورمحمدی ادامه داد:‌ یکی مسائل بین‌المللی که ما را درگیر تحریم سخت و آزاردهنده کرده است و باید به رفع موانع در این بخش همت کنیم و دیگری اینکه به یک وفاق و اعتماد برای موفقیت رویکردها و ایده‌های اقتصادی نیازمندیم، اگر چنین نباشد به نتیجه‌ای که می‌خواهیم نمی‌رسیم.

وی اضافه کرد: از کنار تحریم نمی‌توان به سادگی گذشت، ما در اوایل دهه ۹۰ با اقتصادهای موفق منطقه، همپا بودیم، اما در ۱۰ تا ۱۲ سال اخیر این توفیق نصیب ما نشد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرد: ما در داخل هم دچار یک خودتحریمی شده‌ایم و بسترهای معیوب را تقویت کرده‌ایم، تشدید رانت‌ها و اعطای تسهیلات را شاهد بودیم که فسادهایی به همراه داشته است.

پورمحمدی با بیان اینکه ما 120 تا ۱۳۰ میلیارد دلار در سال‌های اخیر رانت انرژی می‌دهیم که بخشی از آن ضایع می‌شود و مزایای آن هم نصیب افراد و بخش‌های خاص شده است، گفت: همچنین موضوع ارز ترجیحی که برای کاهش قیمت‌ها بود، متاسفانه در مواردی چندان کارآمد نبود و موجب تمکن افراد و گروه‌های خاص شد.

وی افزود: در ۱۰ سال گذشته، بیش از ۲۴۱ میلیارد دلار از ارز ترجیحی استفاده کردیم که تفاوت این ارز ترجیحی با ارز بازار که برای تسهیل زندگی شهروندان و کاهش قیمت‌ها انجام شد، متأسفانه به درستی عمل نکردیم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، اضافه کرد: متأسفانه رانت مجوزها و قیمت‌گذاری‌ها منجر به تشدید تحریم و تشویق تحریک‌کنندگان شد که به دهک‌های پایین ما افزود و فاصله میان دهک‌ها را افزایش داد و صدمات جدی به معیشت مردم وارد کرد.

پورمحمدی همچنین تصریح کرد: البته ما به تاب‌آوری ملی و اقتصادی خود شکی نداریم، اما آسیب‌ها جدی شده است و برای آن باید برنامه‌ریزی کرد.

وی افزود: اگر اعتماد مردم به ما جلب شود، حل مشکلات اقتصادی و شتاب‌گیری رفع این مسائل تداوم خواهد یافت.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با تأکید بر اینکه ما نمی‌توانیم با کشمکش‌های جناحی، رفع مشکلات خود و به‌ویژه شکستن تحریم‌ها را دنبال کنیم، گفت: در دولت قرار مصمیم که به تغییر رفتار اقتصادی دعوت کنیم.

تعداد بازدید : 0
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_764988" ><script type="text/JavaScript" src="https://rasanews.ir/fa/news/play/embed/759859/764988?width=500&height=333"></script></div>

پورمحمدی با بیان اینکه در اوایل دهه ۹۰ با اقتصادهای موفق منطقه هم‌پا بودیم، اما در ۱۲ سال گذشته دچار افت جدی شدیم، اظهار کرد: در حوزه داخلی به جای چاره‌اندیشی خوب در رفع تحریم، دچار خود تحریمی و تشدید تحریم بیرونی شدیم و آسیب‌ها و بسترهای معیوب را تقویت کردیم.

وی ادامه داد: ما دچار رانت‌های مخرب نظیر اعطای تسهیلات و ایجاد فساد برای گروه‌های دریافت‌کننده و حتی تسهیل‌دهندگان که بانک‌ها هستند، شده‌ایم.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، ادامه داد: من فکر می‌کنم به یک اعجاز زمینی نیاز داریم و آن اعتماد است، باید مردم به ما اعتماد کنند و از ما صداقت ببینند و وعده‌های درست ببینند.

پورمحمدی تصریح کرد: اگر اعتماد مردم جلب شود، انرژی فشرده، متراکم، متنوع، مبتکر و خلاق ملی در طیف‌های مختلف به کمک حل مشکلات اقتصادی خواهد آمد و شتاب اقتصادی ما را در جایگاه مناسب خودش قرار خواهد داد، اما این در گرو اعتماد است؛ این اعتماد تا حد زیادی از دست رفته، هم بین طیف‌های فعال، کنشگران اقتصادی، فعالان اقتصادی، صاحب‌‎نظران اقتصادی و توده مردم که در حوزه اقتصادی فعالند و در عرصه بین‌المللی هم به وفاق نیاز داریم، ما نمی‌توانیم مشکلاتمان را با اختلافاتی که وجود دارد، حل کنیم.

وی ادامه داد: خیلی وقت‌ها این حرف‌ها را می‌زدیم، اما متاسفانه درگیر و دار کشمکش‌های جناحی از بین رفت و ما نتوانستیم به رویکرد و دیدگاه روشن در مقابله با تحریم و فعالیت بین‌المللی برای مقابله با تحریم و شکستن آن برسیم و حتماً هم در عرصه بین‌المللی ما نیازمند ایجاد یک وفاق و اجماع و در عرصه داخلی هم نیازمند یک اعجاز اعتماد هستیم.

تعداد بازدید : 0
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_764989" ><script type="text/JavaScript" src="https://rasanews.ir/fa/news/play/embed/759859/764989?width=500&height=333"></script></div>

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد:‌ ما حتماً باید خفت تحریم را بگیریم، برجام یک مرحله بوده، چه کسی می‌گوید برجام تمام‌کننده است و تمام‌کننده بوده است؟، هیچ وقت اینطور نیست.

پورمحمدی اضافه کرد: برجام حق ما را کامل نگرفته است، بلکه رفت و آمد بوده برای کاهش فشار تحریم، همین را هم خراب می‌کنیم. اینطور که نمی‌شود، حالا همه مراتب کشور هم قبول می‌کنند، بعد می‌بینیم در عملیات مختل می‌کنیم. اراده و اجماع ملی باید دنبال اعمال سیاست‌های دیپلماتیک قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: سربازی که در خط مقدم میدان است، باید از پشت خیالش راحت باشد که روی سر او آتش نمی‌ریزند، پهلو داده نمی‌شود که دشمن او را محاصره کند، سرباز دیپلماتیک هم همین حکم را دارد؛ وقتی در میدان مبارزه دیپلماسی قرار می‌گیرد، نباید از پشت او را بزنند، در چنین شرایطی او انگیزه و روحیه ندارد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: بعد هم محاسبه می‌کند و می‌گوید حیثیتم از دست رفته است، همه که حاضر به شهادت نیستند، یا شهادت فیزیکی و یا شهادت اعتباری و حیثیتی، خیلی‌ها جا خالی می‌دهند، نمی‌شود این نوع کارها را پیش برد، حتماً مدیریت فهیم، قاطع، متکی به نظام دانشی و نظام تجربی موفق و امتحان داده می‌تواند این مرحله را عبور دهد، این چیزی است که فکر می‌کنم و تجربیات ما هم آن را نشان می‌دهد.

تعداد بازدید : 0
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_764990" ><script type="text/JavaScript" src="https://rasanews.ir/fa/news/play/embed/759859/764990?width=500&height=333"></script></div>

پورمحمدی همچنین تأکید کرد: من با اینکه متعلق به یک مجموعه و بلوک سیاسی هستم طبیعی است که ‌گرایش‌هایی دارم، اما معتقدم در حوزه اجرا، به‌خصوص در حوزه مدیریت کلان، سمّ مهلک و خیانت است که ما کارهای بزرگ را به همگروه فکری خودمان بسپاریم، بدون اینکه شایستگی داشته باشد، این بسیار نگران‌کننده است. در ادوار مختلف شاهد آن بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: می‌خواهم ادعا کنم که در دوران کاری خودم در حوزه‌های مختلف که حضور داشتم، با طیف‌های مختلف فکری کار صمیمانه کرده‌ام، فقط به آنها گفتم شرطم این بوده است که کار بلد و دارای فهم عمیق و متعهد به کار باشند و خود را مردم‌دار، مردم‌دوست و خدمتگزار بدانند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه ما خدمتگزار نیستیم و بر مردم احساس آقایی داریم، گفت: من بسیاری از ادعاهای خدمتگزاری را ناروا می‌دانم، باید برگردیم از این رویکرد آقامنشی خودمان در مواجهه با مردم، خدمتگزار، وفادار به نظام و رهبری و مردم باشیم.

تعداد بازدید : 0
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_764991" ><script type="text/JavaScript" src="https://rasanews.ir/fa/news/play/embed/759859/764991?width=500&height=333"></script></div>

پورمحمدی تأکید کرد: اگر برای مردم خدمت کردیم، خدا جبران می‌کند و اگر رأی هم می‌خواهیم، خدا به قلوب مردم قرار می‌دهد که رأی دهند و یا ندهند، این تقدیر الهی است، اگر من اینجا طوری حرف بزنم که مردم به من رأی بدهند، در آینده باید طور دیگری حرف بزنم؛ من نیامده‌ام که طوری با مردم صحبت کنم که به من رأی دهند، هیچگاه اینطور صحبت نمی‌کنم و وعده‌های بیخود نمی‌دهم و نخواهم داد.

وی با بیان اینکه اقتصاد ما به سادگی حل نمی‌شود، گفت: انتظار اینکه بنده فردا رئیس‌جمهور شوم و همه مشکلات کشور را حل کنم، این دروغ است، هر کسی هم بگوید، دروغ گفته است، اصلاً امکان عملی ندارد.

تعداد بازدید : 0
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_764992" ><script type="text/JavaScript" src="https://rasanews.ir/fa/news/play/embed/759859/764992?width=500&height=333"></script></div>

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری خطاب به حسین‌زاده بحرینی یکی از کارشناسان برنامه، گفت: خیلی از چیزهایی که شما در مجلس قبلی بودید و در برنامه هفتم هم نوشتید، عملی نیست و الزامات آن انجام نمی‌شود و امکان ندارد انجام شود، باید صادقانه با مردم حرف بزنیم، نمی‌توانیم شعار بدهیم.

پورمحمدی افزود:‌دولتی که فعالیت‌های اقتصادی را در بخش‌های خاصی محدود نمی‌کند، یک اصول است؛ ما می‌خواهیم مردم را توانمند کنیم و یا اینکه می‌خواهیم مردم را همیشه محتاج و دست دراز به کمک‌های دولتی بکنیم؟

وی تأکید کرد: می‌دانید رانت‌ها بیش از اینکه گیر مردم بیاید به بخش‌های خاصی گسیل خواهد داده شد؟، معمولاً این چنین است و تجربه توزیع رانت‌های ما باعث ایجاد فاصله طبقاتی و تقویت بخش و نه دهک‌ها، بلکه صدک‌های بسیار ویرانگری در جامعه ما شده است.

پورمحمدی ادامه داد: در مدیریت‌های مختلف خود با تندترین رقیب سیاسی کار کردم به این شرط که تنش در محیط کار ایجاد نکرده باشند و در این زمینه دستاوردهای بسیاری نیز کسب کردم، در پیمانکاری نیز مردمی‌سازی نمی‌کنیم. پیمانکاری‌های بزرگ ما در دست شرکت‌های خصوصی نیست که از مشکلات کشور ماست.

وی با تأکید بر اینکه رقابت در اقتصاد بازار، دولت غیرتصدی‌گر شکل می‌دهد، اظهار کرد: اقتصاد بازار به مردم و اقتصاد مردمی بها می‌دهد و سرمایه‌گذاری را محترم می‌داند و آن را رشد می‌دهد، در اقتصاد بازار، دولت فعالیت‌های اقتصادی را در بخش‌های خاص محدود نمی‌کند.

تعداد بازدید : 0
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_764993" ><script type="text/JavaScript" src="https://rasanews.ir/fa/news/play/embed/759859/764993?width=500&height=333"></script></div>

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرد: در آموزش و پرورش کاری کرده‌ایم که بین ۲۰ تا ۳۰ نفر در وزارتخانه برای ۱۷ میلیون دانش‌آموز و بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر معلم، کارکنان و کادر اداری تصمیم می‌گیرند، دولت باید به آموزش عمومی کمک کند، اما نباید در مدیریت همه‌جا دخالت داشته باشد.

پورمحمدی تصریح کرد وقتی به برخی بنگاه‌های خاص رانت بدهیم و حمایت کنیم، مردم چرا دیگر باید به ما اعتماد کنند؟ در این‌صورت، مردم دیگر همکاری را باور نمی‌کنند و آزرده‌خاطر می‌شوند؛ به مردم سهام عدالت دادیم، اما مدیریت این سهام را به مردم واگذار نکردیم.

وی اضافه کرد:‌ من جزو مدافعان سهام عدالت بودم، چون می‌خواستم بازار سرمایه توسعه یابد و نرخ مشارکت در بازار سرمایه به نرخ‌های خوب جهانی نزدیک شود.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرد: بازار سرمایه باید ملی شود و توسعه یابد، نه اینکه دست شرکت‌ها باشد و آن‌ها مدیریتش کنند، چراکه آن‌ها مردم نیستند، مهم این است که در مسیر درست حرکت کنیم تا همراهی ملی جلب شود و بعد هم اصلاح رفتار شکل گیرد.

پورمحمدی ادامه داد: در دولت یازدهم اعلام کردم یارانه‌ها مشکل دارد و باید یارانه به دهک‌های خاص به‌صورت هدفمند و در جهت توانمندسازی اعطا شود، اما اینکه یک کاندیدا مدعی اعطای یارانه ۴۰۰ هزار تومانی شود و نامزد دیگر بگوید یک میلیون یارانه می‌دهم، راهکار اقتصادی نیست، بلکه ویرانگری اقتصاد است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در پایان خاطرنشان کرد: بخشی از تورم اقتصاد ما به دلیل یارانه‌هاست، برای شرایط سخت امروز مردان جسور تصمیم‌گیری که حیثیت و آبروی خود را گرو گذاشته و به فکر محبوبیت نباشند می‌خواهیم، اینکه برای رسیدن به ریاست‌جمهوری یا رفتن به دور دوم یا رأی‌گرفتن مدعی شوم مشکلات اقتصادی یک‌شبه حل می‌شود، دروغ است.

نظر شما