شناسهٔ خبر: 67278262 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ثبت ۲ آیین مذهبی مراغه در تقویم رویداد گردشگری

دو آئین مذهبی مراغه در تقویم رویداد‌های گردشگری کشور ثبت شد.

صاحب‌خبر -

ثبت ۲ آیین مذهبی مراغه در تقویم رویداد گردشگری

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی در هفتمین نشست شورای ثبت رویداد‌های گردشگری کشور ۲ رویداد گردشگری از مراغه در سطح منطقه‌ای در تقویم رویداد‌های گردشگری کشور به ثبت رسیده است.

آیین‌های مذهبی دهه محرم «علم‌بندی» به همراه مراسم آیینی «الله الله حسین وینه یا حوله‌بندان» از مراغه در سطح منطقه‌ای به ثبت رسیده اند.

آیین «علم‌بندی» که در تاریخ سوم ماه محرم هر سال در شهرستان مراغه برگزار می‌شود، به همراه مراسم آیینی «الله الله حسین وینه یا حوله‌بندان» که همزمان با مراسم «علم‌بندی» در سوم ماه محرم در سطح شهر مراغه برگزار می‌شود، با تصمیم شورای ثبت رویداد‌های گردشگری، در تقویم رویداد‌های گردشگری کشور و در سطح منطقه‌ای به ثبت رسید.

آیین «علم‌بندی» همزمان با سوم ماه محرم و با هدف یادآوری رسیدن کاروان امام حسین (ع) به کربلا و برافراشته شدن علم امام برگزار می‌شود و هزاران نفر از مردم شهرستان نیز با حضور در این آیین، نذر‌ها و قربانی‌های خود را در پای علم ادا کرده و میان مردم تقسیم می‌کنند.

آیین عزاداری «الله الله حسین وینه» مراغه نیز در آغازین ساعات بامداد روز عاشورا و قبل از طلوع آفتاب، بعد از برپایی نماز به صورت دسته جمعی با پایی برهنه و پوشیدن پارچه‌های سفید نادوخته و یا حوله‌هایی به نشانه احرام، از حسینیه حاجی غفار آغاز می‌شود.

محرمان روز عاشورا با ذکر الله الله حسین وینه (خدایا خدایا حسین کجاست) و هروله از مسیر‌های معینی، به میدان اصلی شهر می‌رسند که بنابر اقوال متواتر، عزاداری صبح عاشورا بر گرفته از آیین‌های کربلا بوده که اولین بار توسط حاجی غفار موسس قدیمی‌ترین حسینیه مراغه در سفری به کربلا و با دیدن مراسمی که با حرکت دسته‌جات عزاداری از شهری نزدیک کربلا به نام حله، الگو برداری شده است.

نظر شما