شناسهٔ خبر: 67278004 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افزایش ۳۵ درصدی تقاضای سرویس مدارس در قزوین

قزوین - ایرنا - معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین گفت: تقاضای سرویس حمل و نقل دانش آموزی در قزوین ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته که باید برای آن تمهیدات لازم اتخاذ کرد.

صاحب‌خبر -

اسماعیل عرشیان روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: شهرداری قزوین هم اکنون در حال برنامه ریزی های لازم برای تامین خودرو، راننده و انتخاب قیمت بهینه برای سرویس مدارس است.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۸۰۰ دستگاه خودروی حمل و نقل دانش آموزی در شهر قزوین فعال است، ادامه داد: ۸۵ درصد رانندگان سرویس مدارس در شهر قزوین را بانوان به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: نرخ حمل و نقل عمومی برای سال جاری ۴۳ درصد افزایش یافت که گزارش از شهرهای مشابه نیز همین افزایش بین ۳۰ تا ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

عرشیان با بیان اینکه والدین دانش آموزان باید نزدیکترین مدرسه به محل زندگی را انتخاب کنند، گفت: تقاضای سرویس مدارس در ۶ کیلومتری ۵۰ درصد، سه کیلومتری ۴۰ درصد و ۹ کیلومتری ۱۰ درصد گزارش شده و با توجه به اینکه مبنای محاسبه نرخ کرایه سرویس مدارس دانش آموزی بر اساس کیلومتر و متوسط رفت و برگشت هر سرویس است، دانش آموزان با ثبت نام در مدارس نزدیک به محل زندگی هزینه کمتری پرداخت خواهند کرد.

این مسوول با اشاره به اینکه نرخ سرویس مدارس برای سال تحصیلی جدید هنوز مشخص نشده، افزود: پیشنهاد نرخ مصوب کرایه سرویس مدارس بر اساس بند ۲ ماده ۱۶ هیات وزیران و شورای اسلامی شهر قزوین ۴۰ درصد تعیین شد که تعیین و نتایج آن جهت تصویب به شورای شهر ارسال و پس از تصویب نهایی و تایید فرمانداری اعلام می شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین گفت: علل افزایش نرخ بر اساس کیلومتر و نوع خودرو، افزایش قیمت خودرو با اعلام ایران خودرو، افزایش ۱۵۰ درصدی هرینه های تعمیر، بیمه، افزایش سن ناوگان و سایر موضوعات است.

عرشیان با بیان اینکه شهرداری باید بر آموزش رانندگان سرویس مدارس هر سه ماه یک بار اهتمام جدی داشته باشد، تشریح کرد: با توجه به اهمیت بسیار زیاد سلامت اخلاقی و فراهم شدن شرایط امن برای دانش آموزان، برگزاری کلاس‌ها با تمرکز بر رفتار رانندگان با دانش آموزان و همچنین خطرات و مقررات در دستور کار جدی قرار دارد.

وی ادامه داد: نشست‌های متعددی درباره راهکارهای افزایش نظارت، برگزاری جلسات آموزشی، تشکیل کمیته انظباطی و سایر موضوعات برگزار خواهد شد، همچنین نشست تعددی با شرکت‌های حمل و نقل دانش آموزی سرویس مدارس، حمل و نقل درون شهری دانش، تاز، عصر شاهین، ماندگار سیر قزوین با ارایه جدول نرخ تعمیرات، ارایه راهکارها جهت رفع مشکلات، چالش‌های پیش روی سال تحصیلی جدید تشکیل شد.

این مسوول ز یک میلیون سفر در شهر قزوین در سه پیک صبحگاهی، ظهرگاهی و عصر گاهی خبر داد و گفت: امنیت دانش آموزان، کاهش مشکلات ترافیکی، کاهش هزینه‌های خانواده‌ها و دارا بودن گواهینامه فنی از جمله مزایای استفاده از سرویس مدارس است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین در خاتمه اظهار کرد: مهلت ثبت نام دانش آموزان در سامانه پایش حمل و نقل دانش اموزی (سپند) تا تاریخ ۱۵ تیر ماه تمدید شد و ثبت نام در این سامانه به صورت الکترونیکی انجام می شود که دانش آموزان می توانند با مراجعه به آدرس Https://irtusepand.ir نسبت به ثبت نام و انتخاب سرویس مورد نظر اقدام کنند.

نظر شما