شناسهٔ خبر: 67277716 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

معرفی کتاب؛

«آقاشیر»؛ روایت جوان افغان در حسرت کربلا که پیکرش به نینوا رسید

خراسان جنوبی- شهید شیرآقا حسینی از شهدای لشکر فاطمیون افغانستان بود که کربلا نرفت و معتقد بود فعلاً حرم امام حسین(ع) در سوریه است و باید برای دفاع از حرم در سوریه باشم.

صاحب‌خبر -

منصوره عسکری دشت بیاض، نویسنده حوزه دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بیرجند گفت: شهید شیرآقا حسینی از شهدایی بود که خواهرش از او نقل کرده بود که فعلاً حرم امام حسین (ع) در سوریه است و من باید از حرم حضرت زینب (س) دفاع کنم و پس از آن هر وقت امام حسین (ع) بخواهد من را خواهد طلبید.

وی افزود: در ادامه این خاطره نقل شده بود که طی عملیاتی که شیرآقا حسینی شهید می‌شود پیکرش با پیکر یکی از شهدای مدافع حرم عراقی لشکر زینبیون اشتباه گرفته و به کربلا برده و طواف داده می شود که پس از پیگیری خانواده‌اش به ایران برمی‌گردد و این خاطره و نحوه یافتن پیکر شهید در نوع خود جالب بود.

عسکری با بیان اینکه عمده فعالیت بنده در حوزه دفاع مقدس است، افزود: متن سه نمایشنامه‌ام در جشنواره‌های مختلف حائز رتبه شد که سال گذشته به همت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هم به چاپ رسید.

نویسنده کتاب بیان کرد: کتاب‌های آقاشیر، ساندی و لعل بدخشان، سه نمایش در حوزه شهدای افغانستانی مدافع حرم است که مرزهای جغرافیایی و فرهنگی مشترک با خراسان جنوبی دارند.

وی گفت: سردار سلیمانی توجه ویژه‌ای به مجاهدان افغانستانی و لشکر فاطمیون داشتند، ابتدا قرار شده بود درباره سردار سلیمانی نمایش‌نامه‌ای کار کنم اما اتفاقاتی رقم خورد که توانستم شخصیت سردار را در منش شهدای فاطمیون بازنمایی کنم.

عسکری ادامه داد: از طرفی دیگر به دلیل علاقه به لهجه و گویش و ادبیات افغانستان، از بین شهدای مدافع حرم به سراغ شهدای مدافع حرم افغانستانی و لشکر فاطمیون رفتم.

این نویسنده گفت: اخلاص، مجاهدت، پاکی و توجه ویژه شهدا به ائمه اطهار (ع) چیزی است که من در سایه برخورد با شهدای مدافع حرم دیدم و درس‌های زیادی از آنها فرا گرفتم.

نظر شما